Gå til innhold

BK: Fra Gamlebyen

Anbefalte innlegg

Jeg bor egentlig i Alta, men har noen familiemedlemmer nede i Østfold. Nærmere bestemt Sarpsborg, så den 20. mai reiste jeg ned dit, og den 21. mai besøkte vi Gamlebyen i Fredrikstad. Men personlig har jeg dessverre ikke en historie om bildet, slik jeg hadde for "Vennskaps Hjertet" i februar.

Fotografiet er fra Gamlebyen i Fredrikstad, og er kanskje egentlig et point-and-shoot. Men utfallet ble bra, og magefølelsen min satt liksom korrekt der og da. Jeg har ikke brukt stativ.

Tomsi42 (Tom), har allerede gitt meg kritikk for bildet, og han har veiledet meg litt med hvordan jeg har beskjært det i lengden. Kontrasten er også økt noe. Men hva mener du om bildet?

Lukkertid: 1/100 sek

Blenderåpning: F/8

Brennvidde: 23 mm

ISO: 100

post-51021-1243544050_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må stille meg i samme kø jeg også.

Fikk ille løst ned igjen tell Fredriksta nå.

Ned å Tælle på vollane med gummipælær.

(oversatt: Gå tur på vollene(som går rundt hele gamlebyen) med gummi støvler).

Likte bildet ditt jeg.Farge versjonen best.

Men sånn på grunnlag av att jeg har vært mye i gamle byen vil jeg si du kunne fått MYE stiligere bilder derfra.Er jo en fantastisk plass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Men hva mener du om bildet?

Desverre falt det ikke helt i smak for min del. Alt annet enn komposisjonen stemmer desverre. Den er til dels riktig, men føles alt for tett og usjarmerende slik gamle hus og bebyggelser ofte skal være. Industriområdet i bakgrunnen til venstre hjelper også på å ødelegge litt av stemningen synes jeg. Nå vet jeg ikke helt hvordan omgivelsene er, men litt mer avstand er ønskelig fra min side. SH-konverteringen synes jeg heller ikke dy lyktes helt med. Passer best med farger synes jeg =)

edit: ...eller kanskje beholde like mye av huset og få med mer landskap til venstre, da det også kan føles litt tett.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

hojohansen; hvorfor legger du ut et dårlig HDR-bilde og kupper tråden, når Stonhans ønsker kritikk på sitt bilde??

Edit; sorry at jeg syntes noe som helst om ditt dårlige HDR-bilde, hadde det vært en egen tråd hadde jeg heller latt være å kommentere.

Spy :sick:

Stonhans, Bildet ditt liker jeg, men jeg syns det er litt flate farger i bildet..

Kunne sikkert justert litt hardere kontrast og, men er ikke sikker.

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
hojohansen; hvorfor legger du ut et dårlig HDR-bilde og kupper tråden, når Stonhans ønsker kritikk på sitt bilde??

Stonhans, Bildet ditt liker jeg, men jeg syns det er litt flate farger i bildet..

Kunne sikkert justert litt hardere kontrast og, men er ikke sikker.

Jeg slettet bildet igjen..

Larsenio; hvorfor kritiserer du bildet mitt på en annens BK-tråd? En ting er at jeg har gjort en feil - og lagt ut et bilde, en annen ting er at du spyr ut ang. bildet mitt..

Endret av hojohansen
Lenke til kommentar

Noen har fått hard medfart i BK tråden min :) Men man lærer av sine feil.. Ellers ønsker jeg å takke for all kritikken jeg har fått, men om noen føler for det så må de gjerne komme med mer. Jeg elsker det! :D

Egilansos post leste jeg flere enn 2 ganger, for der var det veldig mye å lære av. :) Jeg skal prøve å klone vekk bygningene samt. øke kontrasten enda et par gir. Dette selvom jeg egentlig ikke liker å manipulere et bilde noe så voldsomt, men noen ganger er det kanskje nødvendig?

Takk for kritikken, folkens! ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig at Egilansos har kommet med en god kritikk. Men jeg er ikke nødvendvis enig med han. Jeg synes at komposjonenen fungerer ganske så bra, nå som industriområdet er fjernet. Det er mulig at det vil bli bedre hvis du hadde stått lengre til venstre slik at vi ikke ser bygningen såpass skrått på. Med andre ord; det er forskjellig syn på hva som virker her; du bør prøve ut disse tipsene ved neste korsvei; etter en stund finner du ut hhva som tiltater deg selv best.

Det har vært kommentert en del om farger og kontrast her. Og det er ikke så rart. Du har lagret bildet i Adobe RGB fargerom istedet for sRGB. Hva du bruker hjemme; det bestemmer du selv. Men på web så må du lagre bildene i sRGB.

Jeg lastet ned bildet og åpnet det i PS Elements sin editor; og der var det mer enn nok av farger og kontrast.

Grunnen til at jeg lastet ned bildet; var for å se om jeg kunne få laget en mer spennende sort/hvit utgave. Her er den*:

Men jeg vet ikke; det ble vel ikke så mye bedre. Jeg tror denne passer best i farger.

Tom

*) si ifra hvi du vil at jeg skal fjerne den

Lenke til kommentar
Jeg er enig at Egilansos har kommet med en god kritikk. Men jeg er ikke nødvendvis enig med han. Jeg synes at komposjonenen fungerer ganske så bra, nå som industriområdet er fjernet. Det er mulig at det vil bli bedre hvis du hadde stått lengre til venstre slik at vi ikke ser bygningen såpass skrått på. Med andre ord; det er forskjellig syn på hva som virker her; du bør prøve ut disse tipsene ved neste korsvei; etter en stund finner du ut hhva som tiltater deg selv best.

Det har vært kommentert en del om farger og kontrast her. Og det er ikke så rart. Du har lagret bildet i Adobe RGB fargerom istedet for sRGB. Hva du bruker hjemme; det bestemmer du selv. Men på web så må du lagre bildene i sRGB.

Jeg lastet ned bildet og åpnet det i PS Elements sin editor; og der var det mer enn nok av farger og kontrast.

Grunnen til at jeg lastet ned bildet; var for å se om jeg kunne få laget en mer spennende sort/hvit utgave. Her er den*:

Men jeg vet ikke; det ble vel ikke så mye bedre. Jeg tror denne passer best i farger.

Tom

*) si ifra hvi du vil at jeg skal fjerne den

Takk for rådene :) Og når jeg drar til Gamlebyen så skal jeg prøve å tenke litt mer, før jeg tar bilder dvs. på hva som ikke bør være med på bildet. Men et spørsmål: Hvordan konverterer jeg fra AdobeRGB til sRGB i Adobe Photoshop CS3?

S/H bildet ditt som du publiserte (noe som ble mye bedre enn mitt), kan være der så lenge folk ikke kommenterer det i forhold til orginalbildet mitt :)

Lenke til kommentar
S/H bildet ditt som du publiserte (noe som ble mye bedre enn mitt), kan være der så lenge folk ikke kommenterer det i forhold til orginalbildet mitt :)

Det er klart.

Nå har jeg ikke photoshop fremfor meg, men mener det er Convert to profile under Edit menyen.

I PS Elements så liggermenyen under Image og heter "Convert Color Profile". Lurer på når Adobe skal lære seg å skrive engelsk ;)

Nor det gjelder uhellet til hojohansen, så er det slikt som skjer innimellom. Jeg regner med at er vennlig ment, og når det ryddes opp så raskt, så er det ingenting å henge seg opp i. Grunnen til at vi er litt strenge her, er at vi vil unngå at noen kaprer BK trådene. Det kan være noen ganger at det er fornuftig å linke til egne bilder; men da anbefales en http link eller en"hidden" innpakning. hojohansen er forøvrig flink til å komme med kommentarer i Bk, så vi må for all del ikke skremme ham vekk.

Tom

Lenke til kommentar

Det er klart.

Nå har jeg ikke photoshop fremfor meg, men mener det er Convert to profile under Edit menyen.

I PS Elements så liggermenyen under Image og heter "Convert Color Profile". Lurer på når Adobe skal lære seg å skrive engelsk ;)

Nor det gjelder uhellet til hojohansen, så er det slikt som skjer innimellom. Jeg regner med at er vennlig ment, og når det ryddes opp så raskt, så er det ingenting å henge seg opp i. Grunnen til at vi er litt strenge her, er at vi vil unngå at noen kaprer BK trådene. Det kan være noen ganger at det er fornuftig å linke til egne bilder; men da anbefales en http link eller en"hidden" innpakning. hojohansen er forøvrig flink til å komme med kommentarer i Bk, så vi må for all del ikke skremme ham vekk.

Tom

Uhellet fikk jeg ikke med meg da jeg var på jobb og sagde lektere i 6 timer :p Men du har rett, det vare bare et uhell. Saken er lukket.

Ang. RGB konverteringen, så skal jeg prøve det i morgen samt. forbedre bildet litt til. Takk for hjelpen. :) Bildet kommer nok i portoføljen min på web (når jeg får publisert en forside med simpleviewer :p ). Men det blir bare en liten portofølje.. med kanskje 3-5 bilder. Men hei, det er i vertfall en start.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Ang. RGB konverteringen, så skal jeg prøve det i morgen samt. forbedre bildet litt til. Takk for hjelpen. :) Bildet kommer nok i portoføljen min på web (når jeg får publisert en forside med simpleviewer :p ). Men det blir bare en liten portofølje.. med kanskje 3-5 bilder. Men hei, det er i vertfall en start.

En god portefølje trenger ikke ha mange bilder. Og så lenge du er fornøyd med bildene, så er det det viktigste.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...