Gå til innhold

HDD/Ram stille død?

Anbefalte innlegg

Min PS3 er blitt brukt i omtrent 2 timer, samt har hatt strømmen tilkoblet i mindre enn 48 timer. Jeg fikk "kranglet" meg til en helt ny PS3, etter min gamle sin BR laser sluttet å lese.

Jeg har allerede prøvd å google/søke etter problemer lignende mitt. Jeg har prøvd de løsninger jeg ble gitt på diverse nettsteder/forum. Disse løsningene vil også bli opplistet nedenfor.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Hva som skjedde før problemet: Jeg hadde spilt i omtrent en time før jeg avsluttet. Jeg gjorde dette på den normale måten. Jeg trykker på PS3 knappen på Sixaxisen og velger system shutdown.

Problemet: Jeg kom hjem og etter middagen var laget og spist - hadde jeg lyst til å spille litt. Jeg henter Sixaxisen og klikker PS3 knappen for å boote opp, men ingenting skjer. Etter 2-3 forsøk, så går jeg til PS3en og klikker på power-on knappen på konsollen, nå booter den visst. Det grønne lyset kommer på, det blå lyset kommer på (har et spill inni). HDD lyset blinker noen få ganger, som alltid. Jeg hører vifta starter i sitt normale (og høye) lydnivå og så; jeg får verken lyd eller bilde. Jeg prøver nå å koble til Sixaxisen igjen, ingenting skjer. Den får bare de normale 4 lys som blinker fordi den leter. Akkurat som når jeg kobler den opp til PCen. Etter omtrent 10 sekunder med booting så kjøler viften seg ned, slik som den pleier. Den er nesten ikke hørbar, men hører den om jeg legger øret på PS3en. Jeg får verken noe rødt eller gult lys, ei heller noe blinkende lys - ingenting.

Det jeg prøvde:

A) Kablene? Jeg prøvde å bytte mellom forskjellige HDMI kabler, kanskje hadde denne slutte å fungere. Jeg prøvde min PS2 sin AV-kabel. Jeg prøvde forskjellige HDMI porter på TV-en. For eksempel de jeg bruker for PC input og IPTV input.

B) Video output reset? Jeg prøvde det også. Jeg slår først av PS3en, slår av bakom, slår så på igjen bakom. Jeg har nå det faste røde lyset. Jeg setter tommelen på power-on knappen, holder den inne der. Etter omtrent 5-10 sekunder får jeg et pip som kommer alene. Om jeg holder tommelen der noe lengre, så får jeg et tredje og siste pip, som sier at den har slått seg av - og dermed kommer det røde lyset.

C) En løsning jeg fant på google var visst å få opp en skjerm med 5 valg. Deriblant factory reset, og hdd formattering. Men, de snakker om å høre dobble bip? Hvordan får jeg det til? Har prøvd alle måter de foreslo. Bl.a. å holde inne eject-knappen samtidig. Har prøvd bare eject knappen, bare power knappen. Jeg har prøvd å boote den opp, vente noen sekunder, for å så holde på power knappen igjen og se om jeg får dobble pip, men de kommer aldri.

D) HDD er død?

E) Rammen er død?

Jeg har ikke prøvd å kjøre PS3en på min andre TV, men jeg tviler på at det hjelper.

Jeg har samtidig prøvd å se om den leser plater. Det gjør den visst fint. Får både plater inn og ut. Den gir fint fra seg spinn-plate-lyder. Det høres ut som den gir fra seg 2-3 "jobbelyder" fra harddisken i det jeg booter opp. Noe som sikkert stemmer siden lyset blinker litt.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Det jeg tenkte på aller først etter jeg hadde googlet var å plugge PS3 HDDen til PC-en med SATA kabler for å formatere den på nytt. Vil dette gjøre nytte? Eller må jeg laste ned et slags "PS3 system" og installere det på HDDen, før jeg putter den inn i PS3en igjen?

Jeg antar at prosessen og ta ut harddisken og slikt ikke er noe stort problem. Spesielt siden man finner youtube videor, samt en fin forklaring (sticky) på dette forumet.

Mvh,

Meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg tenkte på aller først etter jeg hadde googlet var å plugge PS3 HDDen til PC-en med SATA kabler for å formatere den på nytt. Vil dette gjøre nytte? Eller må jeg laste ned et slags "PS3 system" og installere det på HDDen, før jeg putter den inn i PS3en igjen?

Jeg antar at prosessen og ta ut harddisken og slikt ikke er noe stort problem. Spesielt siden man finner youtube videor, samt en fin forklaring (sticky) på dette forumet.

har ikke tid til å lese alt, men jeg kan nå hjelpe deg med det lille på slutten..

Prosessen med å skifte harddisk er til og med beskrevet i manualen til ps3en din, det er helt "lovlig" og bryter ingen garantier eller noe..

Du trenger ikke ha noe "ps3 system" på disken for å hive den i ps3en.. ps3en formaterer og installerer operativsystemet automatisk når du putter den i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...