Gå til innhold

trenger hjelp med programmet mitt.

Anbefalte innlegg

Litt om meg:

55 KG

170

14 år

Programmet:

treningsprogram.png

Som dere ser er målet mitt bryst , triceps , skuldre og biceps.

Jeg tar 5x5 på noen øvelser for å bli bedre i øvelsen og 11x2-3 (myo-reps)

Jeg er ganske redd for å få dårlig kroppsholdning , å få dårlig rygg.

(jeg trener ganske mye bein , men det er på løping,sykling og annet aktivitet)

Jeg har dog lyst på finere bryst og større. Har nesten ikke noe fett på kroppen untatt på magen og på siden av magen.

Hva synest dere om programmet da? burde jeg trene mer rygg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, men dette er noe av det tåpeligste jeg har sett. Å kalle det der for Stronglifts 5x5 er en fornærmelse mot Mehdi som skrev programmet :realmad: Hvorfor kaller du det Stronglifts når du har voldtatt det opprinnelige programmet?

Uansett, her skal du få konstruktiv kritikk:

- 5x5 OG Myo-reps på en og samme økt kommer til å ta en hel dag å gjennomføre og så mye trening som du har satt opp kommer til å ta livet av deg. Du har helt vannvittig treningsmengde mtp. totalt antall reps, myo-reps gir alt for mye intensitet og du har for høy frekvens siden du planlegger å trene annen hver dag. Du kan bare gjøre en av delene, ikke alt på en gang. Hva betyr det i praksis?

*Du kan trene med høy frekvens (hvor ofte - annenhver dag i dette tilfellet) men ikke med høy intensitet (hvor hardt du kjører deg ut - myo-reps i dette tilfellet) og høyt volum (antall reps totalt)

*Du kan trene intensivt men ikke med høy frekvens og volum

*Du kan trene med høyt volum men ikke med høy frekvens og intensitet

Seriøst, ikke en gang Arnold Schwarzenegger trente så mye. Du kan stappe i deg all verdens steroider og du vil fremdeles overtrene med det opplegget.

- Du er redd for å få dårlig kroppsholdning? Hvorfor har du kun brysttrening og ingen ryggøvelser? Du gjør jo det stikk motsatte; det er jo akkurat denne type trening som gir dårlig kroppsholdning! Skal du ha en fungerende rygg og god kroppsholdning må du trene ryggen mer og benkpresse mindre! Hadde du trent slik over en lengre periode hadde du endt opp som Ringeren av Notre Dame.

- Løping og sykling er ikke lårtrening i et styrke- og kroppsbyggingsperspektiv. Når skal folk innse dette?

Gå i veiledning for nybegynnere og velg ut et treningsprogram. Følg dette programmet slavisk, til punkt og prikke. Ikke kødd med noen ting som helst. Ikke legg til curls, ikke legg til flyes og ikke fjern knebøy og ryggøvelser. Gjør du det kommer du til å skade deg før eller senere. Programmene i tråden er satt opp av profesjonelle, og øvelser, mengde, intensitet, frekvens og alle andre tenkelige variabler i boka er balansert. Hva enn du selv setter i sammen kommer til å fungere dårligere enn programmene i veiledning for nybegynnere fordi du rett og slett ikke har kunnskapen til å sette opp et program :)

En ting til: Ikke anvend metoder du har lest om i treningsartikler som du ikke forstår :)

Lenke til kommentar
Seriøst, ikke en gang Arnold Schwarzenegger trente så mye. Du kan stappe i deg all verdens steroider og du vil fremdeles overtrene med det opplegget.

Jeg trener 3 timer anenvherdag , arnold trente 5 timer HVERDAG (har lest det et sted)

- Du er redd for å få dårlig kroppsholdning? Hvorfor har du kun brysttrening og ingen ryggøvelser

Markløft er en ryggøvelse,benkpress for minimalt rygg. Overhead press rygg?

Sant at treningsøkten er ganske hard , tok overhead press med 11x3 (3+3+3+3)

Men hvis ikke jeg tar myo-reps så blir trenigsøkten alt for lett , jeg sliter meg ut. Men fortsatt blir den alt for lett.

Lenke til kommentar

Kjør enten myoreps eller stronglifts og ikke føkk opp programmene med å gjøre endringer, ikke kombiner de! Ift dårlig kroppsholdning så bør du ha minst like mange øvelser hvor du trekker noe mot deg (stangroing, chins) som du ha øvelser hvor du presser noe fra deg (benkpress, militærpress). Du har preserte å fjerne trekkøvelsene som er noe av det viktigste for å unngå skader og heller lagt på enormt med pressøvelser. Idioti satt i system synes jeg.

At Arnold trente 5 timer hver dag kan godt hende, MEN han var en av verdens beste bodybuildere, han hadde genetiske forutsetninger som jeg og du kan drømme om, han knaska steroider som vi knasker godteri og han trente så hardt at han slet ut en haug med treningspartnere gjennom årene.

Jeg trener ca 4 timer tilsammen hver uke med hard styrketrening og har økt tilsammen 100 kg i baseøvelsene benk, bøy og mark det siste året og lagt på med 5 kg hvor det meste er muskler.

Den klassiske nybegynnerfeilen er å trene for mye, man vokser ikke nødvendigvis mer selv om man trener mer. OFte blir det for mye. Fokuser heller på å trene kortere og med god kvalitet på øktene du gjør. Fremgangen kommer uansett! Du er så heldig å være nybegynner og du kan øke samme f... hva du gjør, bruk det til din fordel og ikke tren på deg skader eller bli overtrent så tidlig i karrieren din.

Markløft er en ryggøvelse ja, benk og MP er ikke det, de er begge øvelser som kan føre til dårlgiere kroppsholdning hvis man ikke er flink til å kjøre flere øvelser for bakside skuldre og rygg.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Kjør enten myoreps eller stronglifts og ikke føkk opp programmene med å gjøre endringer

ehh uhh.. Myoreps er ikke et program , det er en teknikk. Man kan kjøre myoreps på benkpress , markløft osv.

han knaska steroider som vi knasker godteri og han trente så hardt at han slet ut en haug med treningspartnere gjennom årene.

Det er jo ikke %100 sikkert at han brukte så mye steorides , joda.. Seff brukte han steoriodes men det var før en konkuranse. Arnold har helt fantastikse gener, og gener teller jo ganske mye da.

Synest egentlig at Stronglift er ganske kjedelig, det er jo et konge program. Men det egner ikke for meg , jeg hater å trene styrke. Jeg liker mest å trene isolasjons for 1-2 muskler.

Men et spørsmål , triceps og biceps ødeleger ikke kroppsholdningen , men hva muskler gjør det da? vet at hvis man trener for lite rygg så får du vel dårlig kroppsholdning. Eks : Lår ødeleger ikke kroppsholdningen , men hvis man trener for mye bryst så ødeleger du kroppsholdningen..

Så hva muskler ødeleger ikke kroppsholdningen?

Jeg har hørt at skal man trene bryst så må man trene rygg.

Lenke til kommentar

Hvis du vil trene myo-reps så ikkje bland inn 5x5, du kjem bare til å bli veldig sliten og få mindre utbytte av treninga.

Du blir skeivtrent dersom du unngår å trene ei av dei store muskelgruppene, f.eks. bryst, rygg, mage eller bein. Skal du trene noko så må du trene alt dersom du vil ha gode resultater.

Uansett kva du vil trene bør du ta knebøy også, knebøy aktiverer mange muskelgrupper og stimulerer dermed hormonproduksjon (testoseron).

Lenke til kommentar
Uansett kva du vil trene bør du ta knebøy også, knebøy aktiverer mange muskelgrupper og stimulerer dermed hormonproduksjon (testoseron).

Takker , idag har jeg lært noe nytt.

Men hva skal jeg blande myo-reps med da? Øvelser?

Lenke til kommentar
Kjør enten myoreps eller stronglifts og ikke føkk opp programmene med å gjøre endringer

ehh uhh.. Myoreps er ikke et program , det er en teknikk. Man kan kjøre myoreps på benkpress , markløft osv.

han knaska steroider som vi knasker godteri og han trente så hardt at han slet ut en haug med treningspartnere gjennom årene.

Det er jo ikke %100 sikkert at han brukte så mye steorides , joda.. Seff brukte han steoriodes men det var før en konkuranse. Arnold har helt fantastikse gener, og gener teller jo ganske mye da.

Synest egentlig at Stronglift er ganske kjedelig, det er jo et konge program. Men det egner ikke for meg , jeg hater å trene styrke. Jeg liker mest å trene isolasjons for 1-2 muskler.

Men et spørsmål , triceps og biceps ødeleger ikke kroppsholdningen , men hva muskler gjør det da? vet at hvis man trener for lite rygg så får du vel dårlig kroppsholdning. Eks : Lår ødeleger ikke kroppsholdningen , men hvis man trener for mye bryst så ødeleger du kroppsholdningen..

Så hva muskler ødeleger ikke kroppsholdningen?

Jeg har hørt at skal man trene bryst så må man trene rygg.

Jeg vet utmerket godt at myoreps er en metode (jeg har trent det i 2 måneder selv), noe du i praksis kan si om 5x5 og da det finnes en drøss med ulike programmer. Dog vil jeg si at det er tryggest å følge Børges programmer på myo-reps og ikke gjøre så mye selv, spesielt ikke som nybegynner.

Arnold har innrømmet omfattende bruk av AAS og at han i praksis var prøverotte for uttesting av steroider, dog er hans genetikk langt over meningmannens.

Øvelser som fører til dårlig holdning er sit-ups, alle øvelser for bryst og fremside skulder kan være det. Mange av tricepsøvelsene er også det utenom de rene isolasjonsøvelsene. Bicepsøvelser er i utgangspunktet ikke dårlig for holdninga. De øvelser hvor du trekker noe mot deg er bra for kroppsholdninga, derfor bør du alltid ha minst like mange slike øvelser som bryst, skulder og tricepsøvelser for å få balanse mellom frem og bakside.

Du sier du ikke liker å trene styrke men du liker isolasjonsøvelser, dette er en selvmotsigelse da isolasjonsøvelser gir langt dårligere fremgang enn basøvelser både ift styrke og muskelvolum. Du sparer masse tid på baseøvelser da du trener mye på en gang. Greit nok at du ikke liker 5x5 stronglifts, men kjør nå myoreps slik børge har satt det opp, da får det flere gode baseøvelser og noen isolasjonsøvelser.

Lenke til kommentar
myoreps slik børge har satt det opp, da får det flere gode baseøvelser og noen isolasjonsøvelser.

Kan du gi meg programmet? Leste Myo-reps del 1-4 fant bare et eksempel program, men det stod ikke hvor mange reps jeg skal ta osv.. Hadde vært veldig fint om du kunne ha sent meg programmet du følger så kan jeg redigere litt på antall kg :) Takker for innlegget

Btw , er Skulderpress nesten det samme som overhead press?

Og jeg har bare tilgang til en chinups,dips,manualer, benkpress og hantel.

Mange av tricepsøvelsene er også det utenom de rene isolasjonsøvelsene

Ganke uvanelige tricepsøvelser ja , men ganske gode.

Ez-press er smal benkpress.

Men en ting , Kan jeg ta 5x5 programmet også ta biceps og triceps øvelser med myo-reps?

Og kan du lage en liste over hva muskelgrupper man kan trene uten å få dårlig kroppsholdning? - Takker!

Og siste spørsmål , min far hadde gankse fin kropp uten å trene. Han hadde ganske mye hår på kroppen også , og som 12 åring begynte jeg å få hår under armene , nå har jeg bart og kinnskjegg (er 14, nettopp blitt 14) , som jeg må barbere hver 2 uke. Er det en sjangs for at jeg arver genene til min far? - Uheldighvis så er min far død , så jeg vet egentlig ikke hvordan han så ut.. Men min mor kan bekrefte at han var ganske muskeløs uten å trene. Tror at han hadde Mesomorph bodytype.

Endret av opijo
Lenke til kommentar
Men en ting , Kan jeg ta 5x5 programmet også ta biceps og triceps øvelser med myo-reps?

Ganske sikker på at vi har sagt sagt opptil fleire gonger at du ikkje skal tukle med treningsopplegga dersom du er nybegynner...

Endret av HValder
Lenke til kommentar
myoreps slik børge har satt det opp, da får det flere gode baseøvelser og noen isolasjonsøvelser.

Kan du gi meg programmet? Leste Myo-reps del 1-4 fant bare et eksempel program, men det stod ikke hvor mange reps jeg skal ta osv.. Hadde vært veldig fint om du kunne ha sent meg programmet du følger så kan jeg redigere litt på antall kg :) Takker for innlegget

Btw , er Skulderpress nesten det samme som overhead press?

Og jeg har bare tilgang til en chinups,dips,manualer, benkpress og hantel.

Mange av tricepsøvelsene er også det utenom de rene isolasjonsøvelsene

Ganke uvanelige tricepsøvelser ja , men ganske gode.

Ez-press er smal benkpress.

Og kan du lage en liste over hva muskelgrupper man kan trene uten å få dårlig kroppsholdning? - Takker!

Og siste spørsmål , min far hadde gankse fin kropp uten å trene. Han hadde ganske mye hår på kroppen også , og som 12 åring begynte jeg å få hår under armene , nå har jeg bart og kinnskjegg (er 14, nettopp blitt 14) , som jeg må barbere hver 2 uke. Er det en sjangs for at jeg arver genene til min far? - Uheldighvis så er min far død , så jeg vet egentlig ikke hvordan han så ut.. Men min mor kan bekrefte at han var ganske muskeløs uten å trene. Tror at han hadde Mesomorph bodytype.

Jo, det står hvor mange reps du skal ta. Eks første uka skal du ta 20-25 reps som aktiveringssett, så ca 3 droppsett med 5 reps med korte pauser. Om du ikke har sett dette har du ikke lest artiklene skikkelig, jeg ville nok lest dem en gang til om jeg var deg ;)

I artikkel 4 står det oppsummert. Velg et av disse oppsettene, de funker bra. Jeg tror ikke du har kunskap nok til å sette opp egne opplegg, noe du beviste med opplegget her i første-posten (dette er ikke ment nedverdigende på noen måte, men det tar lang tid å bli dykig innen treningsverdenen). Jeg legger ved forklaringer og utdypninger på helkroppsprogrammet under. På alle øvelser du ikke skal kjøre myo på, kjør rundt 10-12 reps til å begynne med å reduser gradvis etter noen uker. Har fjernet noen alterantiver på øvelsene.

Dag 1

Bein – Beinpress MYO(på ett bein er bedre og tryggere) eller knebøy, myoreps funker på beinpress, ikke kjør det på knebøy men tar 2-3 sett der

Benkpress eller dips for bryst (foroverlent, albuene litt ut, ikke strekk helt ut på toppen) MYO

Roing – sittende MYO

Bicepscurl MYO

Legger MYO (sittende)

Dag 2

Markløft ikke kjør myo her, men du kan f.eks starte med 1-2 sett med 10-12 reps

Skulderpress med manualer MYO

Chins eller nedtrekk MYO

Smal benkpress eller dips for triceps (overkroppen rett opp, albuene inntil kroppen, gå halvveis ned og strekk helt ut på toppen) MYO

Mage, eks planken eller stangrulle, IKKE SIT-UPS da det er ei dårlig øvelse

Dag 3

Benkpress eller dips for bryst MYO

sittende roing MYO

Beinøvelser – Utfallsvarianter MYO

Bicepscurl MYO

Legger (stående) MYO

Om du følger dette opplegget så gjør det som det står, ike endre noe. Det står som det står for en god grunn og du har ennå ikke kunnskap til å sette det opp bedre. Lykke til!

Lenke til kommentar

Er chin det samme som Pull ups nesten?

Og da erstetter jeg roing med Barbell Bent-over Row

Tusen tusen takk for hjelpen , skal kjøre Myo-reps 8-12 uker og se om den gir fremgang :)

Endret av opijo
Lenke til kommentar
Lest igjennom Myo-Reps heftet. Og han sier du ikke skal vurdere hans treningsmetode før du har drevet med et vanlig styrkeprogram som 5x5 i minst 1år.

Ja , jeg leste det :p (det er halvt år) - Men jeg liker ikke å ta pauser.. Jeg liker å ha det hardcore , 10 secs pause og på nytt igjen. Blir ganske sliten når jeg tar 11x3 på overheadpress 30KG , men det er sånn jeg liker det..

Men jeg tror jeg skal følge 5x5 i 12 uker også bytte om til Myo-reps.

Endret av opijo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...