Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan 'lære' seg bil?

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på hvordan jeg bør gå frem for å lære meg litt hjemmemekanikerstuff. Skal kjøpe meg min første bil snart, og har _veldig_ lyst på en halvgammel amerikaner. Har hørt at disse er dyre i drift, men hvor mange ganger i livet er man 20 år? hehe.

Problemet er at jeg ikke kan så veldig mye om hvordan biler fungerer rent bortsatt fra det logiske og kansje bitte litt til.

Noen som har noen konstruktive forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får kjøpe det du det du har lyst på, men har du en amcar klubb i nærheten, hvor bor du?

Om du ikke har det, eller (potensielle) venner rundt omkring som har peiling på amcar så ville jeg ikke gått for en gammal amerikaner. Jeg har en Camaro selv, og uten norsk amcarforum og hjelp fra den lokale amcarklubben og venner som har peiling hadde jeg vert ganske lost :) Amerikanerne har en god del merkelige løsninger, men i bunn og grunn er det mye det samme som alt annet, bortsett fra at de fleste har V8 istedenfor R4 motorer. Men burde gå greit så lenge du ikke kjøper katta i sekken...

Med bensinforbruk så er det ikke så gale, det kommer helt an på hvordan du bruker høyrefoten. Det er lett få en 1.6 honda civic til å bruke mer på mila enn en 5.7 chevy...

Første bilen min var en 1982 Ford (For Omfattende Reprasjoner Daglig) Sierra, lærte mye der :p

EDIT: Glemte det viktigste. Å lære seg hjemmemekanikk er ikke så vanskelig. Kjøp en drittbil som blir ødelagt støtt og stadig, skaff en haynes repair manual til nevnte bil, få en venn som har peiling til å mekke for deg mens du ser på, så lærer du :woot:

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar
Hei, lurer på hvordan jeg bør gå frem for å lære meg litt hjemmemekanikerstuff. Skal kjøpe meg min første bil snart, og har _veldig_ lyst på en halvgammel amerikaner. Har hørt at disse er dyre i drift, men hvor mange ganger i livet er man 20 år? hehe.

Problemet er at jeg ikke kan så veldig mye om hvordan biler fungerer rent bortsatt fra det logiske og kansje bitte litt til.

Noen som har noen konstruktive forslag?

Vel, først og fremst ville jeg registrert meg på en rekke andre forumer, som kun omhandler bil, lese litt emner der, jeg har selv lært masse nyttig ved å gjøre det..

Ved rask googling, vil du fort finne det:)

Lenke til kommentar

Ta deg en tur til en større bokhandler, og let etter diverse generelle bøker om dette. Mener det heter "teknologisk forlag", de som har endel bøker om virkemåter og mye annet lærerikt. Haynes har også endel bøker som handler om bilmekking generelt, synes jeg å huske.

Å skru på en UScar er ganske enkelt. Du trenger slegge, skiftenøkkel, og litt muskler :!:

Dvs, verktøyet og gjengetyper er i tommer, og ikke metrisk, som en finner på "alt" av andre kjøretøy idag.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har heldigvis en onkel som kan skru på biler, håper på litt hjelp på den fronten! Har sett på en del amerikanere nå, men sikler mest på en Iroc 89 Camaro, DET er fin bil!

Er det slik at jeg må skru på bilen "daglig" for å få den til å gå fremover? Har ikke noe imot å mekke litt så lenge jeg kan bruke bilen fra dag til dag uten å sitte i garasjen en time på morgenkvisten ;)

Lenke til kommentar
Har sett på en del amerikanere nå, men sikler mest på en Iroc 89 Camaro, DET er fin bil!

Av alle amcars du har sett på, så skal du ha en '89 camaro? :hmm:

Ville da heller satset på en pre1980 bil, for å få 390kr i året i årsavgift og 500 i forsikring... Og til gjengjeld er de myyyyye finere :dribble:

Lenke til kommentar
Har sett på en del amerikanere nå, men sikler mest på en Iroc 89 Camaro, DET er fin bil!

Av alle amcars du har sett på, så skal du ha en '89 camaro? :hmm:

Ville da heller satset på en pre1980 bil, for å få 390kr i året i årsavgift og 500 i forsikring... Og til gjengjeld er de myyyyye finere :dribble:

Hmm, det var jo smart. Men tenker å bruke bilen til daglig bruk, er ikke det litt "waste" med en pre 1980 bil?

Lenke til kommentar

Jeg har bare en bil, og det er en veteran, 76 modell, betaler 500-og-noe i året i forsikring, det er if som har den, tilbud for abbonnenter av bladet amcar.

Bladet koster vel 1000 eller noe sånt i året, så rundt 1500 i året da, inklusiv et helt greit bilblad.. :)

En veteranbil er ikke nødvendigvis mer problemer med enn en 80-90talls bil.. Så lenge du styrer unna årgangene det har vert mye problemer med, sjekk opp på forums rundt om :)

Lenke til kommentar

Kjøp bilen, hør med venner og kjente - og belag deg på å LØSE problemene selv (fremfor å sette bort jobben).

Samtidig har jeg inntrykk av at det finnes mange kompetente mennsker her i bilteknisk.

Alternativt så kan du poste hvor i landet du bor - å se om du får napp. Bor du i vestfold, kan jeg sikkert "ansette" deg til en del mekking i tiden fremover...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...