Gå til innhold

Dyrerettigheter og menneskets syn på dyr.

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2009/05/28/nyheter...telsen/6450664/

Vi er så glad i dyr at vi skaffer oss dem uten å tenke oss om, å når det ikke passer lenger bare dumper vi dem på trappa til noen eller dreper dem. Er vi lei hunden kaster vi den ut fra et stup eller i havet, kanskje vi gjør det bare for morro skyld. Forstår ingen at dyr også føler fysiske smerter og psykisk også!

Hva kan vi gjøre for å øke rettighetene til dyr, å aller viktigst, hvordan skifte menneskets syn på dyr?

Mvh Oppgitt

post-159638-1243538205_thumb.jpg

Endret av Bobbylove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste nylig en artikkel om en person som hadde sparket ihjel hunden sin. Er forferdelig at man kan gjøre noe sånt. Hva får man egentlig til å gjøre dette, mot et stakkars forsvarstløst dyr?

Hadde hunden sagt noe feil til han?!

Lenke til kommentar

Leser dessverre om stadige slike episoder. Blir like matt hver gang og det virker som dette stadig blir verre. Årsakene er nok mange. Den mest banale grunnen er nok at dette ikke ansees som en alvorlig forbrytelse ei heller blir håndtert som en. Noen som er uforståelig for mange, inklusive undertegnede. Det er vitterlig på tide at slike mennesker blir nektet omgang med dyr, samt at de får en klekkelig bot og/eller straff. Dette er ondskap, som ikke skal tolereres.

Heldigvis har samtlige fylker i landet en lokal dyrebeskyttelse, der frivillige gjør en kjemp innsats (som oftest ulønnet), hver eneste dag. Dyrevernalliansen, Nettverk for dyrs frihet og Dyrebeskyttelsen Norge, er bare noen av de instanser som daglig jobber aktivt for å endre regelverk samt å bedre situasjonen for dyr i Norge. Selv kan man bidra ved å gjøre frivillig arbeid eller ved annet arbeid.

:)

Lenke til kommentar

Det er tragisk med mennesker som behandler dyr på den måten, de viser svært liten respekt for levende organismer. Det er selvfølgelig omstendigheter der dyr blir brukt på en måte som ikke er best for dem (forskning, oppdrett, mat osv.), men generelt mener jeg man burde behandle frie dyr så godt som mulig og har null respekt for mennesker som sparker ihjel dyr.

Lenke til kommentar

Hadde en liten diskusjon om dette med noen på skolen i stad å jeg kom faktisk frem til at jeg syntes dyremishandling er like ille som barnemishandling. Uskyldige skapninger som ikke kan forsvare seg selv. Får mer vondt i magen av å se dyremishandling en å se noen få bank for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er fascinerende hvor masse tid og krefter mennesker bruker på dyrs lidelser når menneskeheten har såpass store problemer.

I slike saker så kommer ALLE til å si: å de stakkars dyra, å ja, de jævlene som setter ut dyra sine fortjener å bli skutt esse blablabla.

Hva med alle menneskene som lider i verden? misforstå meg ikke, dyr skal behandles med respekt de også.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er fascinerende hvor masse tid og krefter mennesker bruker på dyrs lidelser når menneskeheten har såpass store problemer.

I slike saker så kommer ALLE til å si: å de stakkars dyra, å ja, de jævlene som setter ut dyra sine fortjener å bli skutt esse blablabla.

Hva med alle menneskene som lider i verden? misforstå meg ikke, dyr skal behandles med respekt de også.

Man får heller se det posetive at vi i det minste klarer å sette oss inn i dems lidelse mer enn vår egen.

Uansett, det er ikke mennesker lidelser det handler om under dyrehold ;)

OT.

Jeg undres over at han sparket hunden til døde, for det slår meg at det skal mer enn et sleivspark til for å klare å drepe en setter.

Om det har svartnet for hundeieren som sparket hunden håper jeg han får den straff som han fortjener, men det fritar selvfølgelig ikke hundeeieren som lot hunden være fri når den tydeligvis angriper andre hunder.

Har det vært lek i forkant med flere andre hunder og denne har kommet til kan det jo være ren uheldighet, med et utrolig tragisk utfall.

Jeg ville nok om jeg var helt nødt for å redde min egen hund heller dratt ett av bena på den angripene hunden ut av ledd, eller tilført den smerte som fikk den til å stoppe, men å drepe den er for langt over streken.

Lenke til kommentar

Denne evige måten å fraskrive seg ansvar på er vel kjent i slike debatter og hårreisende sådan. Hvorfor sette et spørsmål opp mot et annet? Hvorfor argumentere med at når mennesker ikke har ikke har det bra, så skal ikke dyr heller ha det? Hva med å faktisk kunne ha to tanker i hodet på en og samme tid. Ja, mennesker har det ille, rettferdiggjør dette at dyr også skal ha det? Nei! To wrongs doesn't make a right.

Det er ikke noe spørsmål om dyr skal behandles med respekt, dyr skal behandles med respekt og de skal ha en egenverd. De er levende, selvstendige individer, som føler smerte, sorg og redsel like mye som deg og meg.

Lenke til kommentar

Ja, det er grunn til å reagere på dyremishandling. Vi reagerer når noe skjer med mennesker som er mentalt svakere en resten, barn, eldre, funksjonshemmede og sinnsvekkede, og det er essensielt det dyr er, mentalt svakere.

Jeg postulerer at en dyrehjerne i stor grad er det samme som en menneskehjerne, men at de er i forskjellige grader. Derfor er ikke de fleste dyr selvbevisste (annen debatt i en annen tråd) men det er noen som er selvbevisste. Disse selvbevisste dyrene er ofte mentalt sterkere en de svakeste menneskene, og om vi da gir mentalt svake mennesker ekstra rettigheter og privilegier fordi de er svakere, så må vi også gi det samme til dyr, som er mentalt svakere en resten.

OT.

Jeg undres over at han sparket hunden til døde, for det slår meg at det skal mer enn et sleivspark til for å klare å drepe en setter.

Om det har svartnet for hundeieren som sparket hunden håper jeg han får den straff som han fortjener, men det fritar selvfølgelig ikke hundeeieren som lot hunden være fri når den tydeligvis angriper andre hunder.

Har det vært lek i forkant med flere andre hunder og denne har kommet til kan det jo være ren uheldighet, med et utrolig tragisk utfall.

Jeg ville nok om jeg var helt nødt for å redde min egen hund heller dratt ett av bena på den angripene hunden ut av ledd, eller tilført den smerte som fikk den til å stoppe, men å drepe den er for langt over streken.

Det skal ikke så mye til. Treffer du godt kan du drepe det meste med et eneste spark, inkludert mennesker. Om leveren revnet feks så bløde hunden i hjel på kort tid.

Lenke til kommentar

Vel, om du kan påvise at alle dyr er selvbevisste så er det ikke noen grunn til å holde mennesker høyere lengre.

Og du må ikke gi dyr mer rettigheter en roboter bare fordi, for de kan så absolutt være selvbevisste før vi går ut på dato. Gjør du det så kalles det specisisme, rasisme på tvers av arter istedenfor raser. Det gjelder selvfølgelig dyr og, de er ikke mindre verd bare fordi de er en annen art de heller.

Om du har lyst til å stoppe all dyremishandling derimot, så blir det vanskeligere. Vi har egentlig mer enn nok med å forhindre mishandling av mennesker, klarer vi ikke det så ser det stygt ut for dyrene.

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter i at om man først har skaffet seg et kjæledyr, må man være istand til å behande det med respekt og omsorg... er ikke som en TV man bare kan kaste når du er lei av den...

Lenke til kommentar

Vel, for å være superkynisk bryr jeg meg mer om hunden min enn om folk som bor langt unna som jeg ikke kjenner. For enkelte kan jo ei bok eller penger være mer verd enn mennesker. Det er jo helt opp til hvilke verdier man har i livet.

Men jeg mener at når man først har tatt på seg ansvaret for et dyr, skal man virkelig kunne ordne opp etter seg også. Om dyret ikke er ønsket, så er det jo bare å gå til dyrlegen. Ikke dumpe det!

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Om dyret ikke er ønsket, så er det jo bare å gå til dyrlegen. Ikke dumpe det!

Selv krever jeg mer enn bare at det ikke er ønsker for å gå til dyrlegen med et.

Da bør det være grunner som tilsier at man ikke evner å ivareta det, ei heller kan omplassere det for å ivareta det.

Men i alle tilfelle, bedre enn å dumpe det ja!

Lenke til kommentar
Leste nylig en artikkel om en person som hadde sparket ihjel hunden sin. Er forferdelig at man kan gjøre noe sånt. Hva får man egentlig til å gjøre dette, mot et stakkars forsvarstløst dyr?

Hadde hunden sagt noe feil til han?!

?

Forsvarsløst?

Sagt?

Dette er vel humanisering av dyr på et høyt nivå.

Om en hund hadde gått til angrep f.eks på ditt barn/deg selv/din hun/etc, så hadde du stått stille å sett på og ventet på politiet slik at hunden kunne blitt ekspedert korrekt og humant gjennom rettssystemet?

Lenke til kommentar

Nå var vel den saken med han som sparket ihjel hunden sin bare gjort uten noen grunn(?). Og om hunden hadde gått til angrep på folk generelt(hvorfor må det så bare være noe som er knyttet meg?) så hadde jeg iallefall ikke sparket hunden.

Mer normalt å skyte den da.

Lenke til kommentar

Denne evige måten å fraskrive seg ansvar på er vel kjent i slike debatter og hårreisende sådan. Hvorfor sette et spørsmål opp mot et annet? Hvorfor argumentere med at når mennesker ikke har ikke har det bra, så skal ikke dyr heller ha det? Hva med å faktisk kunne ha to tanker i hodet på en og samme tid. Ja, mennesker har det ille, rettferdiggjør dette at dyr også skal ha det? Nei! To wrongs doesn't make a right.

Det er ikke noe spørsmål om dyr skal behandles med respekt, dyr skal behandles med respekt og de skal ha en egenverd. De er levende, selvstendige individer, som føler smerte, sorg og redsel like mye som deg og meg.

Selvsagt skal dyr behandles med respekt, men nå er det ikke slik at dette er et spesielt utbredt problem i Norge, jeg fraskriver meg ikke ansvar, jeg påpeker at det er snedig i hvordan ordelag folk ytrer seg når det er snakk om dyremishandling, selv husker jeg en tid tilbake hvor det var en sak i lokalavisa hvor det hadde blitt funnet noen dyr som var satt ut, denne saken var åpen for kommentering og folk var ikke lite nådige i dømmingen av disse som hadde satt ut dyrene, trussler om drap og det som værre er haglet og man skulle tro at disse som satt ut dyrene hadde gjort de som kommenterte noe personlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...