Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Nylig" kjøpt bil, skal jeg eller forrige eier levere tapsmelding på del 2?

Anbefalte innlegg

Hei hå, kjøpte meg en E34 525i for et par måneder siden, men forrige eier fikk aldri levert vognkort 2 på grunn av tap. Vi levde begge av samme oppfatning om at nettopp denne ikke var noe problem, og kunne erstattes av 2 salgsmeldinger. Et utsagn jeg forøvrig hadde fått fra en "kundebehandler" på Larvik trafikkstasjon. Desverre fikk jeg brev først i dag om at bilen blir avskiltet om de blå ser snurten av meg i trafikken.

Så, da blir det til at vi må få skrivd en tapsmelding. Hvis jeg ikke tar helt feil, er det et ABSOLUTT krav at denne skrives av forrige eier, dvs. han jeg kjøpte bilen av. Korrekt? Men siden det ikke er av min interesse å dra til utkanten av oslo for å skrive under på et papir (jeg er også av oppfatning av at begge må skrive under på del 2) så lurer jeg litt på hva som må gjøres.

Ser frem til svar, mvh. martinius.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun registrert eier kan melde VK2 tapt.

Du trenger ikke skrive under på dette, kun han. Altså ber du han reise til Biltilsynet og melde dette tapt. Han må møte opp selv eller via fullmakt med kopi av legitimasjon (såvidt jeg husker).

Lenke til kommentar

Men, om jeg sender en melding til f.eks. 2282, med "regnr AB12345" så er det jeg som er oppført der, de på veivesenet sa at jeg IKKE var eier, men de hadde likevel fått inn salgsmeldinger, hun ordla seg som følgende: "Du er liksom halve eieren"..... Så nå skjønner jeg ikke akkurat rare greiene, hvis de ikke klarer å forklare seg i det hele tatt, hvorfor skal det være et reint helvete å få ordna opp i det her? Herregud for et surrete system.

Lenke til kommentar

Da henter 2282 info fra salgsmelding, ikke fra regisrtert eier.

Dette er da ikke vanskelig? Løsningen her er at forrige eier må finne igjen VK del 2, eller skrive en tapsmelding. KUN dette. VK del 2 er et verdipapir (et skjøte), roter man det bort må man skjønne at det er en formell prosess for å få nytt (som forøvrig er enkel).

Det er en grunn til at VK del 2-systemet ble innført, nettopp fordi det skal være vanskeligere å uærlig omregistrere biler.

Dette ordner seg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...