Gå til innhold

Minitest av Panasonic FT1

Anbefalte innlegg

Fikk mitt nye Panasonic FT1 i dag som skal være med meg til Tyrkia. Tenkte jeg skulle slenge sammen en kjapp test for å kanskje hjelpe andre som skal ha seg et vanntett kamera.

Byggekvaliteten er det ikke noe å si på. Det er godt sammenskrudd, ikke noe knirk og vekten er akkurat passe. Knappene kunne nok vært noe større med tanke på bruksomerådet til dette kameraet, men det er godt med plass rundt kanppene så det er veldig greit å treffe rett.

Programhjulet er litt lite og trenger litt kraft for å gå rundt. Dette er både positivt og negativt. Man har vanskelig for å dreie på det ved et uhell, men er man svett på fingrene (eller under vann) kan det kanskje glippe litt. Ikke testet dette enda, så jeg skal ikke banne på det. Furene på hjulet kunne vært litt grovere, så hadde det vært greit. Ikke en stor greie dette heller, men jeg nevner det. For meg går det fint.

Utløserknappen og zoom'en er plassert lenger inn fra kanten enn hva jeg er vant til og det føltes unaturlig ut de første sekundene. Men dette gjør at man får et bedre og mer stødig grep og ikke har pekefingeren balanserende helt ute på hjørnet. Disse knappene er også plassert i et lite søkk slik at det er mer beskyttet mot utilsiktet trykking i bukselomma og og fall i gulvet.

Skjermen er stor og klar, men ikke særlig kjapp. Mye etterslep. Men det er ikke uvanlig på kompaktkamera. Mitt Casio fra 2005 er på omtrent samme nivå der. Finnes sikkert kamera med lynkjapp skjerm, men jeg har ikke sett noen av de.

Når det kommer til menysystemet er det rimelig greit å komme inn i. Den er kjapp å bruke da man stort sett får justert det meste med 2-3 tastetrykk inn i menyen. Det har også en egen knapp for Hurtigmeny hvor man med ett trykk har tilgang til de mest brukte funksjonene. Det var bare en ting jeg savnet der sånn med en gang.

Når det gjelder innstillingsmulighetene så har man det vanlige når det gjelder kompakt. Man kan stille hvitbalanse, ISO (80-1600), eksponeringskomp. og oppløsning (2-12mp). Man har ingen direkte kontroll over blender eller lukkerhastighet. Man kan derimot sette MINIMUM lukkerhastighet fra 1 til 1/125 sekund. Dette hjelper mye mot uklarebilder ved bevegelse sammen med bildestabilisatoren. Dette er en funksjon som burde vært i Hurtigmenyen, men fikk tydligvis ikke plass.

Stabilisatoren gjør av det jeg har sett så langt en bra jobb. Under testbildene satte kameraet lukkeren på 1/30 og det ga skarpe bilder. Jeg er ganske skjelven på hendene, så samme hastighet på mitt Canon 400D uten IS ga 9 av 10 ganger uskarpe bilder.

Men dette er et kamera, så da får man nesten vise noen bilder fra det. Er dessverre ingen undervannsbilder enda da jeg mangler både badekar og store stamper av alle slag. Får evt. ta en liten oppdatering etter Tyrkiaturen.

Jeg har samenlignet med mitt Canon 400D med kitlinse uten IS og et eldre Casio EX-Z750 som var en rimelig habilt kompaktkamera i 2005. Alle er kjørt på full auto for å vise hva kameraet klarer å fikse alene da jeg er rimelig sikker på at 99% bruker det på kompaktkameraer. Under hvert bilde har jeg skrevet hva kameraet mente var korrekt i denne situasjonen. Bildene er ikke etterbehandlet. Bare beskåret noe og komprimert for å komme under 2mb grensa.

post-20387-1243529930_thumb.jpg

Panasonic: Stativ, F/5.6, ISO 100, 1/50 sek, blits

post-20387-1243529908_thumb.jpg

Casio: Stativ, F/4.8, ISO 100, 1/60 sek, blits

post-20387-1243530865_thumb.jpg

Canon: Stativ, F/4, ISO 400, 1/60 sek, blits

Canon kom dårlig ut her pga. den store blenderen som gir et veldig smalt fokusfelt. Panasonic ble noe mørk, men har flott farge og detaljer. Casioen henger ganske godt med. Ga best lys, men klart mer grumsete bilde.

Noen utendørsbilder:

post-20387-1243529651_thumb.jpg

Panasonic: F/3.3, ISO 125, 1/800 sek

post-20387-1243529772_thumb.jpg

Casio: F/4, ISO 50, 1/400 sek

post-20387-1243529688_thumb.jpg

Canon: F/11, ISO 400, 1/400 sek

Her er det ingen tvil om at automatikken i Panasonicen langt overgår Canon sin som kom dårligst ut der. Lyse og mørke partien er gjevnt over langt mer detaljert. Casioen er her håpløst uklassert når det gjelder bildekvaliteten, men gjør en grei jobb på eksponeringen.

Canonen kunne selvsagt fått et knusende resultat her med riktige innstillinger, men poenget mitt her var å teste automatikken. Og den har kommet et langt stykke videre siden 400D kom ut.

Av det lille jeg har testet av kameraet så langt, så er jeg temmelig fornøyd. Er et godt suplement til SLR'en, og den har i tillegg HD-video som jeg også synes var helt glimrende. Knuser min søsters Sony DV-kamera som kostet 12.000,- i sin tid.

Dette er bare mine meninger, jeg er på ingen måte noen proff fotograf, bare en glad amatør. Så ikke slakt meg pga av mine sikkert mange feiltolkninger. Dere har bildene, kom med meninger og spørsmål, om dere har noen, og jeg skal prøve å svare.

Et par bilder til:

post-20387-1243532451_thumb.jpg

post-20387-1243532482_thumb.jpg

Macroen er helt grei. Dette er ringeknappen min (får lite besøk som man ser :p) tatt på ca. 3 cm avstand.

post-20387-1243529890_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

fått testet kameraet under vann enda? lurer litt på om jeg skal ha et slikt et med til Zanzibar på snorkling i sommer!

hvordan er egentlig video-funksjonen? god oppløsning skjønner jeg, men filmer det bra mtp på bilder per sekund? blir det smooth film, eller hakker det?

Lenke til kommentar
Hvis du tester 400D med kit objektivet 18-55 så må du huske å smøre litt vaselin frempå objektivene på de andre kameraene, for at det skal bli litt mer fair. Her snakker vi ett v de dårligste objektivene noensinne laget..

Tull og tøys! Hvis man ikke klarer å ta bra bilder med kit-linsa så er det fotografen det er noe galt med! Riktig bruk og ikke minst riktig redigering så kan resultatene bli meget bra, selv med ei kit-linse!

Lenke til kommentar
Tull og tøys! Hvis man ikke klarer å ta bra bilder med kit-linsa så er det fotografen det er noe galt med! Riktig bruk og ikke minst riktig redigering så kan resultatene bli meget bra, selv med ei kit-linse!

Så lenge det ikke er feil på kit-objektivet, så har du helt rett. Problemet med Canon er at det finnes et stort antall kit-objektiver som fokuserer feil. Da hjelper det ikke å være å være Morten Krogvold en gang.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...