Simen1 Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 En på jobben har en LCD-skjerm som gikk fløyten for en stund siden. Dvs. lysrøret (bakgrunnsbelysningen) sluttet plutselig å fungre. Er det mulig å finne reservedeler til dette noen plasser? Er det en rimelig pris på dette og er det praktisk gjennomførbart? PS. Skjermen er over 2 år gammel så det er vel ikke noe å hente på reklamasjon? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Infocare kan kanskje være til litt nytte her? ellers er det produsenten eller hovedimprotøren som jeg hadde kontaktet først. men blir ikke sjokkert om det er like greit å kjøpe seg en ny. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 hva slags skjerm er det. er det en kvalitest skjerm så kan garantien fortsatt gjelde... Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 JA Må du trippel-poste? ser lissom ikke vitsen... Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 JA Kunne du ikke bare fjerne de andre innleggene dine da? Du oppstår jo mer og mer som en 14iss som speller cs her :o Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 hva slags skjerm er det. er det en kvalitest skjerm så kan garantien fortsatt gjelde... Skjermen er en Hitachi CML150XU - 511. Den er produsert i august 1998 så jeg tror ikke det er noe garanti nå lengre. Den er visst av høy kvalitet, faktisk var det den beste 15"en man fikk tak i i 1998. Prisen den gang var på ca 12.000kr og spesifikasjonene jeg har funnet er følgende: VGA-tilkobling, 1024x768 i oppløsning, 75Hz, 2 lysrør med en estimert levetid på 30.000 timer, lysstyrke 250 Nits, betraktningsvinkel 160' både horisontalt og vertikalt, dot pich 0,297mm, responstid 25ms, max 45W forbruk, kontrast 300:1, den vannt hvisst også soleklart en omfattende test i PC magazine i 1999. Jeg har demontert LCD-skjermen! Det var utrolig mye skruer og greier, men jeg fikk frem begge lysstoffrørene etter mye om og men. (Type kald katode) Det er to stk lysrør-"moduler", en oppe og en nede, med hver to lysrør i. Hvert av lysrørene er ca 2mm i diameter og ca 30cm lange og ligger i et "halvt rør" som fungerer som relektor. Jeg har testet disse med skjermen demontert og det er bare ett av de fire lysrørene som lyser, og da bare delvis med et oransje flimrende lys. (Nesten som når lysrørene på badet hjemme går.) Er det noen som vet hvor jeg kan få tak en erstattning? Jeg har vært innom her men det virker bare som de selger i store kvanta til bedrifter. Er det noen som vet om noen norske forhandlere som kan ta en slik spesial-bestilling? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2003 Det er en enkel modul som er ment for å byttes ut: "Backlight 4 CCFLs, Sidelight" "Replaceable Backlights" Mer om selve skjermen kan finnes på denne siden hos fujitsu som produserer innmaten i skjermen. Ingen som vet hvor man får tak i nye lysrør? Lenke til kommentar
Josten Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Er ikke reklamsjonstiden på datautstyr på 5 år da? Kan jo prøve å få en ny. Men hvis du har åpnet den er det sikkert værre Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Vet ikke om dette har så veldig mye nytteverdi for deg, men ta en titt på denne metoden her: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?...?threadid=30431 litt artig artikkel Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Etter Kjøpsloven er det mulig å reklamere på feil og mangler i 5 år. Så det er bare tull å lete etter feil selv. Brytes forseglinger kan man være sikker på at man ikke får dekning etter Kjøpsloven. Lenke til kommentar
Dølle_007 Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Hei Du kan sjekke her http://www.hatteland.com/jhi/ Disse folka bygger om vanleg dataskjermer om til industri. Tror dei brukte den skjermen i si tid til produksjon. Dei har nok eit lager av backlight skal du sjå. Snakk med Frode eller Jørn Inge Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2003 Etter Kjøpsloven er det mulig å reklamere på feil og mangler i 5 år. Så det er bare tull å lete etter feil selv. Brytes forseglinger kan man være sikker på at man ikke får dekning etter Kjøpsloven. Er ikke reklamsjonstiden på datautstyr på 5 år da? Kan jo prøve å få en ny. Men hvis du har åpnet den er det sikkert værre Skjermen ble tidligere brukt av noen i SINTEF. når den sluttet å fungere havnet den på et lagerog det ble kjøpt inn en ny. Senere ble den gitt til driftsingeniøren her. Han gadd ikke fikse den og den ble liggende i ei hylle. Jeg har fått den av han igjen. Dvs. Jeg har ikke noen kvittering, og vet ikke hvem som kjøpte den i utgangspunktet, og selv om jeg klarer å spore opp vedkommende tviler jeg sterkt på at han finner noen kvittering nå etter 4,5 år. Lysrørene er helt standard og relativt enkle å produsere, og dermed billige. Akkurat som kald katode-lys man får til å jazze opp kabinettet med. Siden de samme lysrør-modulene blir brukt i senere 15" fujitsu-modeller også så burde det ikke være så utrolig vanskelig å få tak i heller. (Det er en hitachi skjerm, men det er fujitsu som lager innmaten i llikhet med en masse andre merker som inneholder en fujitsu-LCD) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2003 Du kan sjekke her http://www.hatteland.com/jhi/ Disse folka bygger om vanleg dataskjermer om til industri. Tror dei brukte den skjermen i si tid til produksjon. Dei har nok eit lager av backlight skal du sjå. Snakk med Frode eller Jørn Inge Tusen takk for tipset! De bruker visst etterfølgenene i denne LCD-serien. Etterfølgerene bruker heldigvis samme bakgrunnslys som min modell. Jeg sendte en mail til Jørn inge, så vi får se om jeg får svar. Jeg sendte forresten også en mail til tridentdisplays i europa. De sa jeg kunne få kjøpe en 20-pakning for 1076 dollar + moms og frakt !!! (De la fort til at de kunne skaffe meg en helt ny skjerm for 370 dollar...) Lenke til kommentar
Skaufjord Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 men i alle... lcd-skjermer bruker da ikke lysrør... eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 10. mai 2003 Del Skrevet 10. mai 2003 men i alle... lcd-skjermer bruker da ikke lysrør... eller er jeg helt på jordet? Jo, de fleste LCD skjermer har bakgrunnsbelysning, fordi flytende krystaller sender ikke ut noe lys av seg selv. et slags panel bak krystallene tar opp lyset, og sender det jevnt ut over skjermen. Som vanlig er det mange lysrør, da lyset på sin ferd gjennom div. filter, flytende krystall lag, og elektrode lag, taper opp mot 50% av sin opprinnelige styrke :wink: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 apollox: Glimrende forklart med den prinsippskissen. Lysrøret er som regel en eller to CCFL (Cold Catode Fluorisent Light) lysrør. På min skjerm er de plassert langs den øvre og nedre kanten av den bakerste glassplata. Under plastdekslet av skjermen er det bare en plugg og en skrue som skal løs i enden av hvert lysrør for å kunne dra de ut og bytte de. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 Jeg fant faktisk en godt illustrert instruksjonsmanual om hvordan man skal bytte ut lysrørene. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Siden de har laget en slik manual, forventer de tydeligvis at lysrørene må byttes av bruker en gang... Synes det virket rart, da man skulle tro at skjermen holdt, helt til selve krystallene på en eller annen måte, feilet Anyway, har du lyktes i å få tak i noen billige fluoroscerende katoder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå