WilsonWilson Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Jeg går snart inn i mitt tredje år på videregående skole og må derfor begynne å tenke på hva jeg skal bli og hvilken utdanning jeg skal gå for. I likhet med mange andre har jeg valgt realfag som programområdet. 2. klasse: R-matematikk, fysikk, kjemi og IT 3. klasse: R-matematikk, fysikk, IT Når det gjelder valg av jobb har jeg visse kriterier som må oppfylles for at jeg i det hele tatt skal være interessert: * Lønn på 400.000+ (ca. 22000+ i mnd utbetalt etter skatt)* Arbeidstid på under 12 timer I denne tråden kan dere nevne hvilke jobber dere tror/vet som tilfredstiller kravene og gjerne legg ved bevis/begrunnelse. Mine forslag: - Advokat? - Lege? Endret 28. mai 2009 av WilsonWilson Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) jobben min (it-konsulent) veldig mange IT-jobber går tjener og jobber som dette, de fleste vil jeg påstå. men, hvorfor er lønn så utrolig viktig? Endret 28. mai 2009 av aklla Lenke til kommentar
johjoa Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 * Lønn på 400.000+ (ca. 33000+ i mnd utbetalt) med en lønn på 400 000 vil du ikke ha mere ca 22 000 utbetalt i mnd... du har glemt av vi betaler skatt.. Skal du ha utbetalt 33000 i mnd så må du finne deg en jobb med 650000++ Lenke til kommentar
WilsonWilson Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Ja, jeg vet at jeg skal velge en jobb som jeg liker og ikke utifra lønn. Men jeg har lyst til å tjene litt godt når jeg går ut i jobb og derfor er det et krav jeg har. Simple as that. Når det gjelder 400.000+ i lønn så var det selfølgelig min feil. Skal rette på det nå Håper vi kan holde oss til tema. Det er trossalt forskjellige jobber vi burde diskutere, ikke hvorfor jeg setter lønn som et krav til min fremtidige jobb Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg går snart inn i mitt tredje år på videregående skole og må derfor begynne å tenke på hva jeg skal bli og hvilken utdanning jeg skal gå for. I likhet med mange andre har jeg valgt realfag som programområdet. 2. klasse: R-matematikk, fysikk, kjemi og IT 3. klasse: R-matematikk, fysikk, IT Når det gjelder valg av jobb har jeg visse kriterier som må oppfylles for at jeg i det hele tatt skal være interessert: * Lønn på 400.000+ (ca. 22000+ i mnd utbetalt etter skatt)* Arbeidstid på under 12 timer I denne tråden kan dere nevne hvilke jobber dere tror/vet som tilfredstiller kravene og gjerne legg ved bevis/begrunnelse. Mine forslag: - Advokat? - Lege? Ikke vil du jobbe...men tjene skal du ... det er litt som Ole Brum det der. jobbfeber Her finner du lønnene til de forskjellige arbeidene..så det er bare å velge å vrake... Men ingen i min krets...(fra leger til håndverkere) har jobbet lite de første årene sine...alle hadde kanskje ikke over 12 timer i snitt på et år..men at det gikk i perioder fra 12-16 timers dager kan være fullt mulig. Nå synes jeg bare det er morsomt å jobbe da.... Lenke til kommentar
Endre Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Du har valgt realfag, men har ikke vurdert å bli (sivil)ingeniør? Legg til siviløkonom, så har vi fått med de vanlige, gjeveste utdanningene som gir god lønn. Sammen med de du nevnte selv, altså. Vil si disse utdanningene i større grad sikrer en god, got betalt jobb enn jus. Man blir ikke automatisk advokat av å utdanne seg til jurist. På jusstudiet er det et evig karakterjag, så du bør være interessert i mer enn lønna for å gjøre en god karriere. Både siviløkonomer og sivilingeniører har startlønn på ca. 400 000 i privat sektor. På toppen av karrieren (ca. 40-60 år) ligger snittet på ca. 7-800 000. Leger har vel et lite hakk mer, iallfall i snitt gjennom hele karrieren. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Psykolog: 413 000 kr / år som nyutdannet i staten. Etter 2-3 år i spesialisering: 500 000 kr Dette er grunnlønn, jobben er lite stressende (jmfr. lege) og arbeidstid 8-16. Garantert jobb, gode utviklingsmuligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå