Gå til innhold

Rimelig arbeidstid og god lønn

Anbefalte innlegg

Jeg går snart inn i mitt tredje år på videregående skole og må derfor begynne å tenke på hva jeg skal bli og hvilken utdanning jeg skal gå for. I likhet med mange andre har jeg valgt realfag som programområdet.

2. klasse: R-matematikk, fysikk, kjemi og IT

3. klasse: R-matematikk, fysikk, IT

Når det gjelder valg av jobb har jeg visse kriterier som må oppfylles for at jeg i det hele tatt skal være interessert:

* Lønn på 400.000+ (ca. 22000+ i mnd utbetalt etter skatt)

* Arbeidstid på under 12 timer

I denne tråden kan dere nevne hvilke jobber dere tror/vet som tilfredstiller kravene og gjerne legg ved bevis/begrunnelse. Mine forslag:

- Advokat?

- Lege?

Endret av WilsonWilson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* Lønn på 400.000+ (ca. 33000+ i mnd utbetalt)

med en lønn på 400 000 vil du ikke ha mere ca 22 000 utbetalt i mnd... du har glemt av vi betaler skatt..

Skal du ha utbetalt 33000 i mnd så må du finne deg en jobb med 650000++

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at jeg skal velge en jobb som jeg liker og ikke utifra lønn. Men jeg har lyst til å tjene litt godt når jeg går ut i jobb og derfor er det et krav jeg har. Simple as that. Når det gjelder 400.000+ i lønn så var det selfølgelig min feil. Skal rette på det nå :)

Håper vi kan holde oss til tema. Det er trossalt forskjellige jobber vi burde diskutere, ikke hvorfor jeg setter lønn som et krav til min fremtidige jobb :)

Lenke til kommentar
Jeg går snart inn i mitt tredje år på videregående skole og må derfor begynne å tenke på hva jeg skal bli og hvilken utdanning jeg skal gå for. I likhet med mange andre har jeg valgt realfag som programområdet.

2. klasse: R-matematikk, fysikk, kjemi og IT

3. klasse: R-matematikk, fysikk, IT

Når det gjelder valg av jobb har jeg visse kriterier som må oppfylles for at jeg i det hele tatt skal være interessert:

* Lønn på 400.000+ (ca. 22000+ i mnd utbetalt etter skatt)

* Arbeidstid på under 12 timer

I denne tråden kan dere nevne hvilke jobber dere tror/vet som tilfredstiller kravene og gjerne legg ved bevis/begrunnelse. Mine forslag:

- Advokat?

- Lege?

Ikke vil du jobbe...men tjene skal du ...

det er litt som Ole Brum det der.

jobbfeber

Her finner du lønnene til de forskjellige arbeidene..så det er bare å velge å vrake...

Men ingen i min krets...(fra leger til håndverkere) har jobbet lite de første årene sine...alle hadde kanskje ikke over 12 timer i snitt på et år..men at det gikk i perioder fra 12-16 timers dager kan være fullt mulig.

Nå synes jeg bare det er morsomt å jobbe da....

Lenke til kommentar

Du har valgt realfag, men har ikke vurdert å bli (sivil)ingeniør? Legg til siviløkonom, så har vi fått med de vanlige, gjeveste utdanningene som gir god lønn. Sammen med de du nevnte selv, altså.

Vil si disse utdanningene i større grad sikrer en god, got betalt jobb enn jus. Man blir ikke automatisk advokat av å utdanne seg til jurist. På jusstudiet er det et evig karakterjag, så du bør være interessert i mer enn lønna for å gjøre en god karriere.

Både siviløkonomer og sivilingeniører har startlønn på ca. 400 000 i privat sektor. På toppen av karrieren (ca. 40-60 år) ligger snittet på ca. 7-800 000. Leger har vel et lite hakk mer, iallfall i snitt gjennom hele karrieren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...