Gå til innhold

Hva er et portrett?

Anbefalte innlegg

Har nettopp deltatt i en konkurranse på nett om "beste portrett". Konkurransen er ikke ferdig, men jeg registrerer at flere deltakere sender inn bilder av dyr, noe jeg reagerer på.

Et enkelt søk på wikipedia gir følgende svar:

"Portrett er et bilde eller en skildring av et bestemt menneskes individuelle særtrekk, i bildekunsten oftest ansiktet, i litteraturen personens indre og ytre egenskaper. Selv om mange portretter prøver å gjengi modellen så riktig og likt som mulig, er alle portretter mer eller mindre bevisste tolkninger av personligheten eller rollen".

Jeg reagerer da på at enkelte velger å sende inn bilder av kjæledyrene sine i en portrettkonkurranse. -På et vis blir jeg støtt over at feks et bilde av et barn skal "konkurrere" mot et bilde av en ape, katt eller hund. Er jeg bare sær, eller er det noen andre som har misforstått noe her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ganske sikker på at dommerene i denne konkurransen vil plukke ut det beste portrettet.

Hehe.....dette er vel det man kaller et "god-dag-mann-økseskaft"-svar.............

Jeg stilte ikke spørsmål ved dommerne (det er for øvrig deltakerne), men om hva som er et portrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...