KarmaZ Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Jeg skal rengjøre en ned fettet motor, og lurer egentlig på hva som er best av midler som fjerner fett/eller i det hele tatt brukes ved rengjøring? Håper noen har et svar. Og siden jeg skal erstatte slitedeler på min AM6 motor, lurer jeg på om det er noen forhåndsregler jeg bør ta? Ikke så altfor dreven innen moped mekking, men ellers mekking har jeg en bred grad. Og takk for alle svar Endret 28. mai 2009 av KarmaZ Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Avfettingsmiddel og høytrykkspyler. Moped har en ganske enkel oppbygging av motor så det er nok ikke noe problem og du f.eks har skrudd litt bil. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Ok. Har demontert hele sykkelen. Så skal ta meg noen dager på motoren, for å rengjøre og fikse den helt. Så er snakk om å plukke del fra del, helt til hele motoren ligger over hele bordet Men ingen som vet om en slags guide for dette? For trengs jo smurning inne i motoren også, sånn at jeg vet hva jeg skal gå etter liksom. Antar det er vel grease og vanlig fettmiddel? Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Diesel og bensin funker også bra. Stålull har jeg brukt selv, og det fjerner smårust, korosjon osv. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Ok. Har demontert hele sykkelen. Så skal ta meg noen dager på motoren, for å rengjøre og fikse den helt. Så er snakk om å plukke del fra del, helt til hele motoren ligger over hele bordet Men ingen som vet om en slags guide for dette? For trengs jo smurning inne i motoren også, sånn at jeg vet hva jeg skal gå etter liksom. Antar det er vel grease og vanlig fettmiddel? Interne komponenter/deler i motoren smøres av girolje og motorolje. Du kan bruke litt fett på simmerringer Endret 28. mai 2009 av sedsberg Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Ok. Men antar at mopeden er ganske så innsmurt fra før, men kan det være luft å rense den helt innvendig også? Også smøre på nytt? For å få vekk smuss og dritt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Ok. Men antar at mopeden er ganske så innsmurt fra før, men kan det være luft å rense den helt innvendig også? Også smøre på nytt? For å få vekk smuss og dritt? Det skader ikke nei. Og i råden/veiva/sylinder/stempel-områdene er det helt kritisk at det ikke er et eneste lite sandfnugg! Dog skal du dele hele motoren inkl. girkasse må du belage deg på en ganske stor jobb. Tegninger over motor kan være helt nødvendig hvis du ikke er veldig erfaren. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Ja, skal dele hele motoren. Blir krevende, men må gjøres. Er tydeligvis rust i stempel, samt stempelet har fått et hull på midten :S Forresten, det er 4 skruer til innsuget, 2 av de er vanlig obrako. Mens de to andre er obrako med en tapp som stikker opp.. Hvordan få opp dette? Ikke hørt om dette før. Forresten snakk om Furia hvis det skulle være forskjellig. Endret 29. mai 2009 av KarmaZ Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Plomberte umbrako skruer kaller jeg dem Men du får sett med verktøy til dette hos clasohlson. Kanskej biltema også. eksempel Endret 29. mai 2009 av .Butthead. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Biltema har også sånn verktøy. Jeg tok de med en kraftig tang (sveisetang). Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Funker også å borre bort tappen, evt slå den flat med skrujern, syl eller lignende. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Ja slo den ned jeg..Gadd ikke å loke Men er det noe god måte i å få av det jævla svinghjulet? Eneste som gjenstår for at jeg kan få delt motoren Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Ja slo den ned jeg..Gadd ikke å loke Men er det noe god måte i å få av det jævla svinghjulet? Eneste som gjenstår for at jeg kan få delt motoren Svinghjulsavdrager? Eller glidehammer. Slagtrekker for å få av mutteren hvis du ikke ar fått den av. Trodde du måtte ha av clutchen og en sak til på andre siden også for å få delt den? Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Ja jeg tok ut clutchen og diverse på den siden. Også slo jeg svinghjuls bolten rett ut, så kom svinghjulet Så nå har jeg fått delt den ;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå