New_Game Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Hvordan kan man beregne antall kastomganger som må til for at antallet terninger skal halveres, når man starter med 379, og man plukker ut alle 6-erene fra hver kastomgang. (Den skal løses med logaritmer.) Og hvordan skrive den kjernefysiske reaksjonslikningen når Am 214 sender ut α-stråling (alfastråling)? Blir det sånn: Am 214 --> Np 210+heliumkjerne Takker for alle svar! Endret 29. mai 2009 av New_Game Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Dytt, hadde blitt veldig glad for hjelp Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Har funnet denne formelen (her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=860965) Hvor jeg etter litt søking har kommet frem til at: B = Basismengde (den mengden man har i utgangspunktet), i mitt regnestykke: 379 A = Mengden det er redusert til (halvparten, siden det skal være halveringstiden), i mitt regnestykke: 189,5 X = Halveringstiden, den ukjente i mitt regnestykke Kan dette stemme til nå? (fikk ikke infoen i linken til å stemme helt, svaret ble feil) Så laget jeg dette regnestykket: Da blir svaret: X = -1 Men det stemmer ikke, for det skal bli rundt 3,7. Noen som skjønner hva jeg gjør feil? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg ville gått for . Hvis du får sekser på en sjettedel av terningene, og så fjerner dem, står du igjen med 5/6 av dem du kastet. Dette tilsvarer å multiplisere antallet med 5/6, og så skal du stoppe når du har nådd halvparten. Som du ser faller startantallet bort, så du beregner like mange kast uansett hvor mange terninger du starter med (vel, så lenge dette antallet er «stort nok»). Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Det gikk ja Tusen takk, nå ble jeg veldig glad! Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Slett... feil Endret 29. mai 2009 av New_Game Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå