Gå til innhold

Bytte batteri på tempfølere for lavere / riktig temperatur

Boye

Anbefalte innlegg

Dette er muligens ikke helt on-topic, men siden jeg har vannkjøling valgte jeg likevel å poste det her. Batteriskifte for termometere gir ikke lavere temperatur, men kan være med på å hjelpe å gi den virkelige temperaturen :D

Temp_error.jpg

Saken er enkel - fleste vannkjølere har vel en eller annen temperatur føler utenom hovedkortet, for eksempel (sånn helt tilfeldigvis) det digitale termometeret CompuNurse som kan skaffes for ~160kr på Microplex. Disse er gode og skarpe. Jeg har 3stk montert oppå monitoren (med forlengerkabel), og disse har i det siste vist 38'C og 39'C for CPU #1 og #2, samt ~40'C for 9700pro kortet. Idle.

Batteriene virket svake etter et halvt års tid, så jeg gikk idag fra butikk til butikk, og endte til slutt opp i en Fuji fotoforretning hvor de hadde slike små runde batterier til ~26kr stykket. De kom i pakker på 2stk, og merket jeg fikk var Energizer (ikke bland med Enermax som jeg gjorde hehehe). Man blir litt tussete i hodet noen ganger LOL

Jeg kom hjem, byttet ut de gamle, og jammen var temperaturen nå 32.6'C og 33.3'C for CPU #1 og #2, og 36.2'C for 9700pro kortet (kortet er ikke vannkjølt, men har byttet ut vifte med 80mm Pabst da den tidligere var bortimot 45'C ellers). Jeg hadde jo en anelse om dette hele tiden fordi jeg gjorde en kjempejobb med vannkjølingen, men en god følelse er det iallefall :D

Vannkjøling er konge! Men har du følere, sjekk batteriene, mulig måleren lyver. Og surt å bli lurt av en "slapp" føler!

PS: Hatt kjempeproblemer med å poste, problem med tilgangen til forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriene skal da ikke ha noe å si...

Men det at du bruker forlengelses kabel kan ha noe å si.. for hvis temp sensoren er tillpasset ca den lengen som kom orginalt, kan du få svakere signaler til selve termometeret.

Det kan ende opp med at du får litt uriktige tall...

Men det dreier seg nok ikke om så mye.....

Men det at tempen har endret seg uten at du har gjordt noe.. er litt undelig..

Er rom tempen akkurat den sammen som før ?

Hvis du bor hjemme, kanskje mor har åpnet lufte luka over vinduet uten at du har merket det....

Lenke til kommentar

Uten at jeg sjøl har registrert det, kan jeg godt tenke meg at nøyaktigheten i disse termometrene kan påvirkes av batterispenningen.

For egen del har jeg utsatt problemet ved å lodde ledninger til batteriholderen inne i instrumentet, som siden er loddet fast til et "stort" 1,5v lommelyktbatteri. Levetiden på et slikt batteri er jo nærmest evig, i forhold til de små orginale batteriene.

En kanskje mer sofistikert metode, er å kjøpe en passende spenningsregulator som tar strøm fra 12v i PSU. Arngren hadde jo et greit utvalg av slikt, men den sjappa har visst vandret heden......

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Er 25, har da egen leilighet ;> Maskinen står i et annet rom, og ble ikke rørt. Det virker kanskje rart, og jeg kan ikke forklare hvorfor dette skjer - elektronikk kan jeg svært lite om. Men observarsjoner er greie nok hvis en logger resultatene over en periode (har hatt 1 batteri på gående løp de siste månedene, da de 2 andre var meget utladete), og det er ikke sikkert andre vil merke noen forskjell. Men jeg er nå tilbake til den temperaturen jeg hadde opprinnelig med vannkjølingen.

#1 - Testen ble gjennomført iløpet av 5 minutter (byttet batteri som en gal)

#2 - Hadde tidligere 1 føler forlenget, og 2 normale (originale) slik at jeg kunne sammenlikne, for jeg var litt redd forlengelsen ville rote med temperaturutslaget; det viste seg ikke å være noen forskjell når jeg sammenliknet før forlengelse og etter, men det kan ha hjulpet at jeg brukte gode kabler jeg tilfeldigvis hadde liggende. Jeg fratar meg alt ansvar dersom noen skulle finne på å forlenge :wink:

#3 - Følerene jeg sitter på regner jeg med er nøyaktige nok? Jeg brukte samme teknikk som guiden på overklokking.no . Alle tre termometere viste likt ved samme kilde (fingrene mine). Har testet med noen andre klassiske "analoge" temperaturfølere når jeg gikk fra rom til rom, og de stemte med +- 1'C Da jeg ikke har en føler direkte inni core (litt vanskelig, bortsett fra temp. diode..som hovedkortet ikke støtter) må en vel regne med at den reelle temperaturen kanskje er 2-3'C høyere ? Men det gjør ikke hovedkort følerene mer nøyaktige, da de hopper voldsomt opp mot 50'C på load når følerene viser 41'C.

#4 - Maskintemperaturen min sank selvfølgelig ikke :D Den har vært den samme hele tiden, håper ikke noen misforstår her !! Det er bare målerene som har endret, prosessorene er like varme!

#5 - Hovedkort følerene hos meg er ikke helt korrekte. Dette gjelder nok ikke alle så ikke skyt meg til himmels (da jeg ikke poster så mye her), men mitt hovedkort blir lett lurt så for meg er det en god hjelpende hånd. Det har vært noen heftige diskusjoner om dette på 2cpu.com forumet. Folk får litt av hvert... Kortet har ikke CPU DIODE support, og er et MSI K7D-L. Temperaturfølerene inntil core gir en langt mer stabil og sannsynlig temperatur enn hovedkort følerene som nå sier 43'C og 46'C for CPU #1 og #2 (følere sier 36'C og 37'C). Som en praktisk test har jeg observert at følerene lar seg ganske lett lure av helt vanlig luft - 120mm Enermax rheoastat på "halv speed" vifte direkte på hovedkortet for eksempel vil ganske drastisk redusere temperaturen ifølge hovedkortet, mens følerene vil bruke lengre tid på kjølingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...