Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finnes det regler på om man kan slippe fengselstraff hvis det tar lang tid?

KarmaZ

Anbefalte innlegg

Er i den situasjonen at jeg i fjor Juli gjorde noe uheldige ting som koblet Politiet inn, og det ble en stor sak ut av det. Måtte så i tingretten i begynnelsen av 2009, og jeg må så betale erstatning og sitte inne et par uke for det som skjedde.

Da lurer jeg egentlig på, om er det sånn at man kan slippe å ta fengsel siden det tar så lang tid, og at det er så store køer? Siden jeg både før og etter hendelsen(juli 2008) har jobb. Og jeg har så og si kommet meg videre og glemt hendelsen. Men straffen er jeg i akt med å ta, for mine handlinger.

Men hvordan er dette? Noen som vet? Samfunnstraff? Finnes en sånn løsning på å få en slags fotlenke, men vet ikke om dette holder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idømt straff foreldes etter reglene i straffeloven § 71; to års foreldelse for straff på inntil ett år, ti år for fengsel mellom ett og fire år.

Du "slipper" ikke å sone straffen, såfremt den ikke foreldes. Det er forøvrig ikke lange soningskøer, etter beregningene vil soningskøen være unnagjort med i slutten av juni.

Hva du skal sone står i dommen. Skal du sone samfunnsstraff står dette i dommen. Skal du sone i fengsel, og dommen er på fire måneder eller mindre, og du er bosatt i ett av prøvefylkene, kan du søke om å få sone med elektronisk fotlenke. Dette blir avslått hvis du er dømt for volds- eller sedelighetsforbrytelser, men ellers har du en fair sjanse.

Lenke til kommentar

Ok. Nei jeg utførte ikke noe vold. På en måte tilknyttet til legemsbeskadelse eller hva det heter. Men var fysisk sett ikke borti noen. Men ble oppfordret til å få søke om fot lenke osv.

Men det taes jo ingen stand til om man har kommet seg videre i livet og at man jobber. Er svært tillitsfullt på både jobb og utenom. Ikke noe stor kar når det gjelder fest osv. Men det er jo som sagt ikke noe det taes punkt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...