Gå til innhold

Straff ved ulovlig kjøring?


Dernel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en 4-hjuling med 200 cc som går over 70.

Er 16 år, har ikke lappen, da man må være 21(?) år og ha motorsykkel-lappen, og den er heller ikke registrert.

Om jeg ble tatt, hvilken straff hadde jeg fått da? :p

trenger kun bil-lappen for å kjøre den, siden den går som 4-hjuls motorsykkel (førerkort klasse B). Men så lenge den ikke har skilt ligger du dårlig ann uansett.

Lenke til kommentar
Hvis den ikke har skilt, skal du ikke kjøre mange kilometer før noen ringer snuten.

Tro meg, du blir tatt første dagen.

 

Kommer ann på hvor du bor, bygdeNorge ftw :D

Uansett så er det ikke spesielt lurt, blir du tatt vil jeg tippe du får ett halvt eller ett års utsettelse på billappen + evt en bot. Kjenner flere som har blitt tatt med atv/crossere på veien, og da har det vært utsettelse for de uten lappen og ett år uten førerkort for de med lappen.

 

Kjører du en uregistrert atv kan du alltids svinge ut på et jorde og relativt enkelt riste av deg onkel blå, men det er beste er å holde seg på matta og la firhjulingen stå.

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Ikke engang vurder å riste dem av deg.

Hvis du feiler, har de det mot deg også.

 

Ikke misforstå. Jegb er en sterk motstander av det meste som har guts til å kalle seg autoriteter.

Men medmindre du er villig til å dø for saken, bør du ungå trøbbel med purken.

Ta lappen for moped eller lett motorsykkel, og ta lappen for bil når du er 18.

 

Du sliter VELDIG hvis du kjører ned noen uten forsikring, og de saksøker deg for 20 millioner.

Lenke til kommentar

Ikke engang jordekjøring er strengt tatt lovlig. Idiotene i Politiet kan bøtelegge deg for kjøring på privat område selv om du ikke har lappen og bilen er avskilta.

Uansett hvor privat området er, er kjøring uten lappen ALDRI en privatsak.

De kan ta deg for det, utrolig nok.

Og selv om det er fristende å blåse huet av rasshølene med en pumpehagle, er det nok tryggest å følge loven.

Ikke vær fører av andre kjøretøy enn det som står skrevet på sertifikatet.

Og følg loven. Så slipper du å ende opp i strafferegisteret.

Kjipt, ja. Men verdt det når du søker jobb.

 

Skal du absolutt ha en ATV, så kjøp en som kan regges som moped hvis du har mopedlappen...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg var mer opptatt av hva slags straff jeg kunne fått, annet en utsettelse på lappen ...

Jeg vet godt risikoen med å kjøre som jeg gjør, kjører for det meste på privat vei eller jordet og purk har jeg aldri sett på veien ovenfor der vi bor, men man vet jo aldri hva slags naboer man har.

Det med at jeg kanskje har lyst til å blåse huet av rasshølene med pumphagle stemmer sikkert i det sekundet jeg blir tatt, men det er jo en grunn til at loven er der. :)

Lenke til kommentar

Denne artikkelen handler om en annen som fikk seg en lite hyggelig overraskelse, eller overraskelse kan man jo knapt nok kalle det når man fullt vitende om at man kjører ulovlig setter seg på ATV'en allikevel..

Han fikk tilsammen 40 000,- i bot (uregistrert, uten førerkort, kjøring på offentlig vei, prøvde å stikke av fra politiet(!) og saksomkostninger), men han var noen år eldre enn deg. Du ville trolig også fått utsatt oppkjøring. Vent til du kan kjøre lovlig, du! ;)

Lenke til kommentar
Jeg har en 4-hjuling med 200 cc som går over 70.

Er 16 år, har ikke lappen, da man må være 21(?) år og ha motorsykkel-lappen, og den er heller ikke registrert.

Om jeg ble tatt, hvilken straff hadde jeg fått da? :p

 

Iallefall for bil så får du streng straff sett fra en ungdoms ståsted. Nabogutten "prøvekjørte" en bil da han var 16.

Han fikk utsettelse for å ta lappen i 8 mnd,men straffen begynte ikke før han var 18.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...