pumba50 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Er det slik at enkeltmannsforetak må levere inn regnskap hvert år hvis man bare er 1 mann, ingen ansatte, men er registrert i merverdiavgiftsmanntallet og har inntekt under en million? Når er eventuelt fristen og er det noen mulkt hvis man ikke leverer? Jeg mener å huske at en eventuelt mulkt ikke kan overstige 1 million kroner. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Er det slik at enkeltmannsforetak må levere inn regnskap hvert år hvis man bare er 1 mann, ingen ansatte, men er registrert i merverdiavgiftsmanntallet og har inntekt under en million? Når er eventuelt fristen og er det noen mulkt hvis man ikke leverer? Jeg mener å huske at en eventuelt mulkt ikke kan overstige 1 million kroner. Det er skatteetaten som får mva-oppgjøret ditt hver termin els, og de er pålagt gjennom diverse lover og forskrifter å skjønnsligne deg om de gjennom mva-regnskapet eller på annen måte ser du har omsetning men du ikke tar dette med i selvangivelsen. Regn også med straffeskatt. Bokettersyn noen år tilbake er også morsomt. Husk du har plikt til å ta vare på regnskap og andre papirer relevant for ligning i 10 år. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Nei, du må ikke levere regnskap. Men du må FØRE regnskap. NB! Du har 3 dager til på deg til å levere selvangivelsen. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 For å finne ut om du må levere årsregnskap eller om du må bokføre ("føre regnskap") så må du sjekke regnskapsloven og bokføringsloven. I starten av begge to står det kriterier som må oppfylles for at du behøver å bokføre eller levere regnskap. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Kan noen guide meg gjennom disse feltene. Avgiftspliktig salgsinntekt, er det kun innenfor MVA loven eller gjelder det spesielle næringer? Kan noen guide meg gjennom dette, hvis vi hypotetisk går ut ifra at jeg har utført tjenester og har (la oss si 10 fakturaer) som jeg har sendt ut til de jeg har utført tjenester for. fakturaer er med mva. Setter pris på litt hjelp her. Her er et bilde av feltene: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvis jeg ikke husker helt feil fra økonomikursene: - Avgiftspliktig er momspliktig - Avgiftsfri er det du ikke svarer moms for - Utenfor avgiftsområdet er eksport. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Kan noen guide meg gjennom disse feltene. Avgiftspliktig salgsinntekt, er det kun innenfor MVA loven eller gjelder det spesielle næringer? Kan noen guide meg gjennom dette, hvis vi hypotetisk går ut ifra at jeg har utført tjenester og har (la oss si 10 fakturaer) som jeg har sendt ut til de jeg har utført tjenester for. fakturaer er med mva.Setter pris på litt hjelp her. Her er et bilde av feltene: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Øverste feltet. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Jepp stemmer Spørsmålet mitt nå er hva jeg skal fylle inn under "Årets verdi" og "Fjorårets verdi". feltene er ganske innlysende i seg selv, men jeg lurer likevel på om noen har erfaring av hva som fylles ut her, og hvilken fremgangsmåte som brukes for å beregne dette? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Spørsmålet mitt nå er hva jeg skal fylle inn under "Årets verdi" og "Fjorårets verdi". feltene er ganske innlysende i seg selv, men jeg lurer likevel på om noen har erfaring av hva som fylles ut her, og hvilken fremgangsmåte som brukes for å beregne dette? Fjorårets verdi er det du skrev opp i fjorårets skjema som årets verdi. Årets verdi er det du solgte for i 2008. Endret 29. mai 2009 av klilleng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå