ATI vs GeForce Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Noen elever hadde tenkt å finne konsentrasjonen av Cu2+ ved å bruker 100ml vannprøve og en redokstitrering basert på reaksjonen: 2Cu2+ + 4I- -> 2 CuI(s) + I2, og videre titrere med Na2S2O3(Natriumtiosulfat) Finn konserntrasjonen av Cu2+ i mg pr. liter (mg/l) - (2Na+) + (S2O3-) - Går tiosulfat over til S4O6 når det titreres? Skal jeg bruke denne reaksjonligningen til å bestemme [Cu2+] ? Trenger svar snarest Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Vannet som sendes ut på ledningsnettet fra vannverket bør inneholde mindre enn 0,1 mg/L kobber. Når vannet kommer ut av springen, kan innholdet av kobber ha økt på grunn av at kobberrør kan avgi kobberioner. Når konsentrasjonen av kobber blir over 2- 3 mg/L kan vannet få en bitter og metallisk smak. I et miljøprosjekt ville en klasse undersøke kobber-innholdet i vannet fra vannrørene i den eldste skolebygningen. a) Ei gruppe elever ville bestemme konsentrasjonen av Cu2+ ved en kolorimetrisk analyse der de først lager et farget Cu2+- cuprizon- kompleks. Da skal prøven ha en pH mellom 7 og 10. De ville bruke en buffer med H2CO3 og HCO3-. 1) Hva må forholdet mellom disse to bufferkomponentene være om vannprøven skal ha pH lik 8,0? b) Noen andre elever hadde tenkt å finne konsentrasjonen av Cu2+ ved å bruke 100mL vannprøve og en redokstitrering basert på reaksjonen: 2Cu2+(aq) + 4 I-(aq) 2 CuI(s) + I2(aq) og videre titrere med 0,0100 mol/L Na2S2O3(aq). 1) Bruk oksidasjonstall og vis at likninga over er riktig balansert. 2) Skriv likninga for reaksjonen i titrerkolba når Na2S2O3-løsninga tilsettes. 3) Etter å ha fått vite resultatet til den første gruppa, antok de at resultatet ville ligge rundt 1 mg Cu2+ pr liter. Etter en rask beregning av omtrentlig titrervolum de ville komme til å bruke, ble de enige om at titreringa ville være for dårlig metode her. Gjennomfør ei tilsvarende beregning og vurder riktigheten av elevenes beslutning. - Jeg regner med jeg må regne meg fram til konsentrasjonen av Cu2+ selv, før kan vurdere riktigheten til elevenes beslutning, eller? Endret 28. mai 2009 av ATI vs GeForce Lenke til kommentar
Colorline Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Hei Lurte litt på opg 1) Bruk oksidasjonstall og vis at likningen over er riktig balansert. Har prøvd meg frem, men får det ikke helt til: +2 -1 +2 -2 0 2Cu2+ + 4I- --> 2CuI + I2 Oks: 4I- --> e- + I2 Red: 4- + e- --> ??? Hva skal stå på denne siden? Skjønner ikke hvordan jeg kan bruke oksidasjonstall til å balansere denne likningen:S Lenke til kommentar
Melhus19 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Har noen gjort oppgave 4.a)1) på eksamenseksempelet fra 2008? Der vi skal finne ut hvor lenge elektrolysen må være i drift. Hva fikk dere der? Lenke til kommentar
Colorline Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Har noen gjort oppgave 4.a)1) på eksamenseksempelet fra 2008?Der vi skal finne ut hvor lenge elektrolysen må være i drift. Hva fikk dere der? Svaret skal bli 880 timer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå