Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

34år og ingen venner...

Gjest LonleyDude

Anbefalte innlegg

La oss ta trådstarters eksempel:

Han sier han har vanskelig for å snakke med folk, fordi han har vært usosial så alt for lenge. Om han hadde fått et sånt besøk en gang i blant, noen å prate med, ville det jo vært sannsynlig at han igjen fikk lettere for å ta kontakt, men ikke minst snakke med andre folk.

Men, nå antar jeg bare, og beklager til trådstarter om jeg fremstiller ham eller noe annet feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv og hvertfall vær litt mer sympatisk da folkens.

Desverre så er det utrolig vanskelig og få seg venner i Norges land, de nye vennene jeg får møter jeg gjennom andre og slikt, er ikke lett om man ikke har NOEN i sin sirkel.

Du må nok bare prøve og faile helt til du klarer og få 1 venn, det er nok alt som skal til så løsner det seg nok. Jeg sier ikke at det blir lett, men det er en fin løsning på problemet om du spørr meg.

Lykke til Trådstarter! Om du spørr pent kanskje noen på forumet kunne komt på besøk for å øve seg litt med deg, er utrolig mange hyggelige personer her inne :)

Lenke til kommentar

Hvis du bare sitter inne og ikke er med på noe sosialt så er det nok vanskelig å få seg venner. Å sitte på en benk eller et kafébord gir nok ikke noe særlig resultater. Vi nordmenn er ikke så flinke til å oppsøke ukjente uten grunn, helst ikke med grunn heller. Poenget er at for å få venner så må du oppsøke situasjoner hvor man snakker med hverandre og gjør noe sammen.

Meld deg inn i et idrettslag, engasjer deg i en eller annen forening. Bli en del av et miljø. Liker du kunst så går du på utstillinger, etter hvert så vil du kjenne igjen folk og dere får et slags forhold relatert til disse utstillingene. Da er det lettere å tilfeldigvis snakke sammen. Det samme gjelder om du liker antikviteter og snurrepiperier. Gå på loppemarkeder, du vil da oppleve det samme. Du ser de samme folka og kommer på hils også videre. Når det gjelder loppemarked så er det viktig å komme tidlig for å treffe entusiastene. De stiller opp når det åpner for å sikre seg godsakene. Liker du fotball så engasjerer du deg i din lokale supporterklubb og drikker øl med andre supportere. Liker du IT så finnes det sikkert foreninger for den slags også, f.eks. en lokal brukergruppe innen et eller annet. Liker du litteratur så går du på opplesninger og litteraturdebatter. Liker du samfunn så går du på debatter.

Det er nok sånn at utover barndomsvenner og felles venner så er det interesser som fører folk sammen.

Lenke til kommentar
La oss ta trådstarters eksempel:

Han sier han har vanskelig for å snakke med folk, fordi han har vært usosial så alt for lenge. Om han hadde fått et sånt besøk en gang i blant, noen å prate med, ville det jo vært sannsynlig at han igjen fikk lettere for å ta kontakt, men ikke minst snakke med andre folk.

Men, nå antar jeg bare, og beklager til trådstarter om jeg fremstiller ham eller noe annet feil.

Han ville da fått et utbytte av det i form av å få litt sosial trening, men man føler seg jo helt ubrukelig når noen frivillige fra Røde Kors må komme hjem til deg. Da har jeg mer tro på å melde seg inn i noe, og rett og slett komme seg ut.

Lenke til kommentar

Norge er desverre en av verdens dårligste land å være ensom i. Nordmenn er generelt innesluttet, og ikke veldig flinke til å bli kjent med hverandre. Dette gjelder spesielt i eldre aldre, hvor det da ender opp med at vennene man har fra skoletiden er stort sett de man holder seg til.

Det er også et fenomen som er spesielt sterkt på østlandet og andre områder med relativt stor befolkning. Nordnorge, Vestlandet og Sørlandet er generelt flinkere til å snakke med andre enn det østlendingene/midtnorge er.

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å ta deg en lengre tur ut i verden. Finn deg et sted du trives (som du nevnte var USA et bra sted?) og jobb med deg selv og dine social skills der. Om det er mulig kan du vurdere å flytte dit også. :) Om du ikke er like gira på å dra utenlands kan nordnorge eller sørlandet være bra steder.

Er det umulig å få dratt noe sted, så ville jeg meldt meg inn i en eller annen organisert idrett/aktivitet som du har interesse av. Fotball-klubb, danse-skole, bok-klubb, alt etter hva du er intressert i. Du vil fort merke at når du er på et sted hvor alle andre rundt deg deler dine interesser blir det mye enklere å snakke med mennesker, og ikke minst finne venner. :)

Ellers er det noe i det andre skriver her, ang det å gi litt f**n. Lær deg å ha det gøy med det du holder på med, og ta den hele finne-venner-saken som en bonus på siden av det du holder med på ellers.

Folk vil merke på deg om du har finn-en-venn i tankene i en hver situasjon (kroppspråk er en kraftig sak) og som de gode innesluttede nordmennene vi er, vil folk skygge banen.

Jobb med deg selv til å kunne trives i ditt eget selskap. Ha det gøy med aktivitetene du holder på med, og rett og slett nyte livet. Så vil resten falle på plass av seg selv. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
letteste er jo å få venner gjennom det du gjør, med tanke på jobb, mulig hobby du driver me, eller bli me i ein klubb elns.

men heilt herlig:P vil ikke dra deg ned men du virke litt spesiel vist du slite sånn med venner.

HOT TIPS! finn deg ei dame, få hu gravid så lage du dine egne venner:)

fyfaen, om du ikke kan lire av deg nå bedre en det der kan du bare holde kjeft ?

Trådstarter.

Jeg ville ha startet med å som de andre sier ta en dag om gangen. bevege deg ut i ukjente områder, meld deg på dansekurs, matlangingskurs, språkkurs osv. kanskje begynn å trene? har din jobb et bedriftslag i en type idrett? meld deg på !

faktisk tror jeg at å besøke en psykolog for din del hadde vært bra jeg, rett å slett for å få skikkelig veiledning på din egen tankegang. de er jo ikke der bare for å psykoanalysere deg! ja, det er dyrt for de første timene, men etter det jeg har hørt dekkes resten av staten?.

Forresten, mens jeg husker det, det finnes singeltreff klubber over hele norge, der du kan både få nye venner og ha en sjanse til å treffe kanskje din framtidlige kjæreste? :)

og du er jo ikke gammel i det hele tatt!

lykke til !

Lenke til kommentar

første ting først: TS sier at folk trekker seg unna. Kan dette være fordi de (ubevisst) merker at han er desperat etter nye bekjentskaper? det sies jo med rette at folk merker når du er desperat etter å få deg kjæreste. jeg regner dermed med at det er noe tilsvarende når det gjelder å få seg venner.

jeg regner med du har ting du liker å gjøre på fritiden. hva med å prøve deg i en <insert_hobby>klubb hvor du møter likesinnede? ikke vær for frempå i begynnelsen med å bli bestisser; det kommer av seg selv.

Lenke til kommentar

Hvor du holder til hende? Hvis du bor i nærheten av meg, kunne vi tatt en en øl eller et eller annet. Det er jo ikke noe problem over nett heller, hvis du trenger noen å snakke med.

Send en PM, eller har du noe kontakt info............

Endret av Mattknight
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å begynne å dra til psykolog. Det blir nok ikke noen mirakelkur som løser alle problemene dine innen et par måneder, men du får ihvertfall trening i å prate og sette ord på tankene dine i en trygg omgivelse.

Eventuelt kunne du prøve å skifte til et yrke som er mer sosialt. Da vil du få sosial trening i bøtter og spann, og du vil slippe å tenke på ting å si fordi det vil være arbeidsrelaterte problemer å snakke om.

Lykke til, mann. Kan ikke være kult å ha det som du beskriver, men første skritt for å komme seg over problemene dine er vel å begynne å lete etter løsninger på dem, og det har du allerede gjort ved opprettelsen av denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...