Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reiseforsikring på kamera?

Glasscola2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte, etter et halvt år med spinking og sparing, drømmekameraet mitt. Nikon D60. Etter to uker skulle jeg til Oslo og så annledningen til å ta det med for å ta bilder! Her tok jeg masse bilder helt til vi skulle spise. Vi satte oss ned på Egon, med kameraet synlig i øyekroken min på bakken mellom meg og en kompis. 5 minutter etterpå var det bare helt plutselig borte! Det var i 23 tiden og veldig lite folk, men fortsatt ble det nappet mens vi satt der. Kameraet i mellom oss og to på andre siden av bordet, men de hadde nervene til å ta det.

Jeg er livredd for hva mine foreldre kommer til å si og hvilke konsekvenser det vil få så jeg vil helst ordne opp uten å innvolvere dem. Det jeg lurer på er om dette dekkes av reiseforsikring! Jeg har kvitering og alt jeg fikk med fra Elkjøp, og må foresatte blandes inn i så fall? Planen er å kjøpe nytt kamera ASAP uten at de merker det...

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette dekkes som oftest av en reiseforsikring ja, men du må nok regne med å måtte anmelde tyveriet for å få det dekket.

Spørsmålet er vel om du har din egen reiseforsikring du kan ta dette på. Har du ikke dette er det vanskelig å ikke involvere dine foreldre.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok mene at du må anmelde det - så reiser spørsmålet seg om tilstrekkelig tilsyn (Å ha den i øyekroken, men så er den forsvunnet tilsier jo at du ikke hadde tilstrekkelig tilsyn slik jeg ser det) - dekker de fult ut så er det jo spørsmål om egenandel etc som vil påvirke hvor mye du får igjen. Snakker en avkorting så blir det enda mindre.

Dog; for å anmelde har jeg nok følelsen at du må ha verge med deg om du er under 18 år - og reiseforsikringen må de eventuelt ringe inn på sammen med deg om du er under 18 år.

Lenke til kommentar

De fleste tyverier i utlandet er jo av typen; i det ene øyeblikket hadde jeg den i det neste ikke. Uansett så er det vel ikke så veldig strenge krav til tilstrekelig tilsyn. Som regel så omtales jo dette i vilkårene som tapt noe som ofte også dekker glemt, rotet bort og lignende saker.

Uansett skal det som nevnt mye til at dette er noe du klarer å holde vekke fra dine foreldre hvis du er under 18 år.

Lenke til kommentar

hvor stor egenandelen er avhenger av forsikringen men jeg regner med den ligger på 2500-3000 kroner et sted. Det er ingenting i veien for at du skal kunne levere inn en anmeldense i Stavanger. lovbrudd skal i utgangspunktet etterforskes i det politidistriktet det er hendt så Rogaland politidistrikt vil etter all sansynlighet sende saken til Oslo politidistrikt.

Lenke til kommentar

Etter min iPod ble stjålet for et års tid siden, brukte jeg reiseforsikringen til å dekke det. Vil tro at vilkårene for et kamera er det samme. 500 kr i egenandel, men du MÅ politianmelde forholdet for at forsikringen skal gjelde. Kan du gjøre på nærmeste politistasjon - koster ingenting.

Skal du holde det skjult fra foreldre bør du være oppmerksom på at du vil få et brev i posten fra Politiet når saken blir henlagt (eller løst, men lite trolig...). Kan være vanskelig å forklare seg ut av :)

Lenke til kommentar

Jeg antar at du da har din egen reiseforsikring siden du satser på å ta det på forsikringen uten at dine foreldre legger merke til det. Det kan allikevel være et tips og sjekke forskjellen mellom din reiseforsikring og den dine foreldre har, da du høyst sansynlig vil være dekket av den forutsatt at du har samme bostedsadresse som dem.

Det kan jo være at det økonomisk sett lønner seg såpass mye å benytte seg av deres forsikring at det kan være verdt det å fortelle dem hva som har skjedd. Husk at slike tyverier kan skje med alle, uansett hvor godt de passer på tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...