Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i kommunikasjon og kultur 2


Anbefalte innlegg

Hjelp!

 

Har noen funnet noe fornuftig i forbindelse med forberedelsesdelen:

 

PERSONER I TEKSTER

 

Framstilling/etablering av miljø og individers personlighet og egenskaper i litterære tekster og sakprosatekster (blogger).

 

Teksters oppbygging. Form og innhold. Tekst og virkelighet.

 

I forberedelsestiden skal du lese de vedlagte tekstene. Du skal også forberede deg på åbruke teorier og begreper du har arbeidet med i faget Kommunikasjon og kultur 2.

 

Noen av tekstene ligger ved både i original og oversatt til norsk, men oversettelse i seg selv vil ikke være en del av oppgaven på eksamensdagen.

 

Prøven vil ha fokus på følgende relevante kompetansemål, men alle kompetansemålene i lærerplanen er en del av den helhetlige vurderingen:

 

- gjør rede for ulike teorier om forhold mellom kultur og tekst

- gjør rede for fenomenene tradisjon, modernitet og postmodernitet

- Forklar hvordan tekster er bygd opp av grammatiske, tekstuelle og estetiske elementer

- Drøft forholdet mellom tekst og virkelighet i fiksjonstekster og sakprosatekster

- Velg ut og bruke egnede analysemetoder fra ulike tekstteorier på forskjellige typer tekster

- Tolk tekster fra et bredt spekter av epoker og kulturer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

 

Jeg har også kommet opp! Og sliter med temaet! Det vi nok må bruke er narratologi, hvertfall med personskildring og det med indirekte eller direkte skildring osv. I tillegg virker det som vi må sette oss inn i modernismen, tradisjonalismen og post-modernismen, noe jeg syns er vanskelig. Det jeg sliter med er å forstå de litterære tekstene, spesielt den Shakespeare... Syns også det er vanskelig å vite hvilke av tekstene som hører under de forskjellige litterære epokene.

 

Har noen noe eksempel på egnede analysemetoder det går ann å bruke på disse tekstene?

Lenke til kommentar
Hei! :)

 

Jeg har også kommet opp! Og sliter med temaet! Det vi nok må bruke er narratologi, hvertfall med personskildring og det med indirekte eller direkte skildring osv. I tillegg virker det som vi må sette oss inn i modernismen, tradisjonalismen og post-modernismen, noe jeg syns er vanskelig. Det jeg sliter med er å forstå de litterære tekstene, spesielt den Shakespeare... Syns også det er vanskelig å vite hvilke av tekstene som hører under de forskjellige litterære epokene.

 

Har noen noe eksempel på egnede analysemetoder det går ann å bruke på disse tekstene?

 

 

Vi vet ikke så mye om narratologi.. har du noen internettsider å anbefale?

Lenke til kommentar

Videre, prøver vi nå å plassere tekstene under de forskjellige epokene, men vi føler vi ikke helt vet om det stemmer...Så er du enig med oss i dette:

 

Alle bloggene plasserer vi under postmodernitet, for i postmodernismen holder alle "skillene" på å bli hvisket ut. Videre er blogger en slags faksjontekst, ut ifra at tekstene er personlige, men samtidig tar de opp temaer fra virkeligheten og det kan hende at mye av dette er sant.

 

Videre, under modernitet, så handler jo det om at alt skal være nytt. Det gamle og tradisjonelle blir forkastet. Ut ifra dette har vi plassert vedlegg 1, 2 og 5 under modernitet. Språket i disse tekstene er muntlige, "norskebab" med slengord som medfører at det ikke var normalt å skrive på en slik måte tidligere.

 

De siste tekstene, altså vedlegg 3 og 4 plasserer vi under tradisjonlitet. Språket er strikt, enkelt, følger et fint oppsett som medfører at vi velger å plassere dem her, men vi vet ikke helt.

 

Vi sliter også med Shakespeare teksten....

Lenke til kommentar
Videre, prøver vi nå å plassere tekstene under de forskjellige epokene, men vi føler vi ikke helt vet om det stemmer...Så er du enig med oss i dette:

 

Alle bloggene plasserer vi under postmodernitet, for i postmodernismen holder alle "skillene" på å bli hvisket ut. Videre er blogger en slags faksjontekst, ut ifra at tekstene er personlige, men samtidig tar de opp temaer fra virkeligheten og det kan hende at mye av dette er sant.

 

Videre, under modernitet, så handler jo det om at alt skal være nytt. Det gamle og tradisjonelle blir forkastet. Ut ifra dette har vi plassert vedlegg 1, 2 og 5 under modernitet. Språket i disse tekstene er muntlige, "norskebab" med slengord som medfører at det ikke var normalt å skrive på en slik måte tidligere.

 

De siste tekstene, altså vedlegg 3 og 4 plasserer vi under tradisjonlitet. Språket er strikt, enkelt, følger et fint oppsett som medfører at vi velger å plassere dem her, men vi vet ikke helt.

 

Vi sliter også med Shakespeare teksten....

 

Til dels enig. Men jeg trodde vedlegg 5 var postmodernistisk, siden hun bruker en del absurde måter å skrive på, og det at alt er relativt i postmodernismen. F eks utsagnet om at "en mann er som en vegg", i tillegg til at postmodernistiske tekster ofte kommenterer seg selv. Det vil jeg vel si at hun gjør da hun sier at det bare er jenteprat osv.

 

Shakespeare syns jeg også er vanskelig. Og det er vanskelig å vite om den er moderne eller tradisjonell? Den er skrevet ganske vanlig, men den inneholder et negativt syn på fremtiden, noe som er vanlig innenfor modernismen.. hmm vanskelig..

Lenke til kommentar
Videre, prøver vi nå å plassere tekstene under de forskjellige epokene, men vi føler vi ikke helt vet om det stemmer...Så er du enig med oss i dette:

 

Alle bloggene plasserer vi under postmodernitet, for i postmodernismen holder alle "skillene" på å bli hvisket ut. Videre er blogger en slags faksjontekst, ut ifra at tekstene er personlige, men samtidig tar de opp temaer fra virkeligheten og det kan hende at mye av dette er sant.

 

Videre, under modernitet, så handler jo det om at alt skal være nytt. Det gamle og tradisjonelle blir forkastet. Ut ifra dette har vi plassert vedlegg 1, 2 og 5 under modernitet. Språket i disse tekstene er muntlige, "norskebab" med slengord som medfører at det ikke var normalt å skrive på en slik måte tidligere.

 

De siste tekstene, altså vedlegg 3 og 4 plasserer vi under tradisjonlitet. Språket er strikt, enkelt, følger et fint oppsett som medfører at vi velger å plassere dem her, men vi vet ikke helt.

 

Vi sliter også med Shakespeare teksten....

 

Til dels enig. Men jeg trodde vedlegg 5 var postmodernistisk, siden hun bruker en del absurde måter å skrive på, og det at alt er relativt i postmodernismen. F eks utsagnet om at "en mann er som en vegg", i tillegg til at postmodernistiske tekster ofte kommenterer seg selv. Det vil jeg vel si at hun gjør da hun sier at det bare er jenteprat osv.

 

Shakespeare syns jeg også er vanskelig. Og det er vanskelig å vite om den er moderne eller tradisjonell? Den er skrevet ganske vanlig, men den inneholder et negativt syn på fremtiden, noe som er vanlig innenfor modernismen.. hmm vanskelig..

 

 

 

Jeg har nok ikke noen nettsider om narratologi, har bare ark jeg har fått av læreren. Men bare søk på nettet. Burde være noe der ute. Selv om jeg er skuffa over internett. Sleit med å finne noe bra om modernismen og tradisjonalisme..

 

Har dere noen bra analysemetoder å bruke?

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet ikke helt jeg! Du har et poeng når det gjelder de to tekstene...Men, vi får bare begrunne det på måten vår og håpe at det holder!

 

Men, narratologi og narratologisk analyse og teorier? har du noe på det?

 

Videre så står det jo også i forberedelsesdelen at vi skal bruke begreper og teorier som vi har lært i år...Hvilke begreper og teorier har du her?

 

Du skjønner, vi tar det som privatistert, med andre ord har vi verken hatt lærer eller lærerbok i år...som gjør oss litt usikre på akkurat dette området...så hvilke teorier er det du har? Og har du muligheten til å kunne legge dem ut her?

Lenke til kommentar

Ja, internett er skuffende! Finner veldig lite om narratologi...Såe, tror vi enkelt og greit bare må droppe det... En skole i nærheten har heller ikke brukt det, så håper virkelig vi slipper det.

 

 

Link til Poppy Shakespeare, kanskje dette gjør deg klokere:

http://www.bokanmeldelse.com/0747585849

 

På postmodernitet og modernitet finner vi veldig lite. Vi må da bare tenke på det som står i norsken egentlig. Kommer ikke på noe annet...og finner veldig lite.

 

Så er det viktig å vite forskjell på skjønnlitteratur og sakprosa, samt vite hvorfor blogg blir sett på som faksjon.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet ikke helt jeg! Du har et poeng når det gjelder de to tekstene...Men, vi får bare begrunne det på måten vår og håpe at det holder!

 

Men, narratologi og narratologisk analyse og teorier? har du noe på det?

 

Videre så står det jo også i forberedelsesdelen at vi skal bruke begreper og teorier som vi har lært i år...Hvilke begreper og teorier har du her?

 

Du skjønner, vi tar det som privatistert, med andre ord har vi verken hatt lærer eller lærerbok i år...som gjør oss litt usikre på akkurat dette området...så hvilke teorier er det du har? Og har du muligheten til å kunne legge dem ut her?

 

 

Åja skjønner. Det gjør det litt vanskelig :p Håper sensor godkjenner våretolkninger hvis vi kan argumentere for dem. De teoriene jeg har hørt vi kan bruke er egentlig bare narratologiske begreper, som handler om personsskildring, miljø, tema, motiv osv. Narratologiske begreper skal brukes på fiksjonstekster, ikke på sakprosatekster. rett og slett bare prøve å analysere og se på hvordan hovedpersonen blir skildret. Og blir han skildret indirekte(dvs. gjennom handlinger?) Når vi skal analysere sakprosa har vi blitt annbefalt å bruke retorikk, og etos. Da må vi se på om bloggeren oppnår troverdighet, og hvorfor. Hvilken funksjon teksten har og hva personen vil oppnå.

Veldig vanskelig å legge ut definisjoner og teorier siden jeg er litt usikker selv. Ellers hørte jeg at vi kan bruke marx sine teorier om overbygging og basis, men det kan jeg ikke og finner ikke noe om på nettet :S Haha skal ikke være lett!

 

Ellers kan man bruke diskurs. Har lært veldig lite om det, men det er hvertfall å se på tekst i kontekst. Noe sånt :p

 

Sorry hvis jeg bare forvirrer dere!

 

Jess får gjøre det. Og takk, har ikke sett på noe om det faksjon greiene. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelpa! :)

 

Du har hjolpe litt affal, skal e si :)

Så får vi bare se korsen det går, e ska prøve så godt e kan og leite litt sånt :) Så får du gjør så godt du kan :) Så satsa vi på at det hær går bære bra! :)

 

Si fra hvis du finn nokke mer interessant, så skal e og gjøre det....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...