Balthasar Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Vurderer å investere i et hjemmekinoanlegg med tv, men har rett og slett ikke peiling på hva som anbefales, derfor trenger jeg hjelp. Har lest litt inne på forumet, men som vanlig finner man aldri noe som til punkt å prikke passer ens eget ønske. Her er kriteriene: Skal kunne kobles til canal digital dekoder og ps3, skal i hovedsak benyttes til å spille ps3 og til å se på fotball. Skal sitte 3,5-4,5 meter unna skjerm, 40" eller 42" er vel da det mest ideelle? 5.1 høyttalere med trådløse bakhøyttalere er nødvendig! Blu-Ray er ønskelig, men ikke noe jeg må ha, dvd-spiller er det i ps3. DivX kompatibilitet og ipod dock er ønskelig. Må vel også ha en tv-benk hvor jeg kan "gjemme" dekoderen, ps3 og avspilleren. Alt skal i tillegg være svart! Pris ferdig sammensatt rundt 15'000 er det mulig? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) 3,5-4,5 meter så er faktisk 46-50 tommer å anbefale Har en 40 tommer, sitter 3.5 meter unna, og det er ikke optimalt i forhold til da jeg satt ca 2.5 meter ifra før jeg ommøbelerte. The Society of Motion Pictures and Television Engineers (SMPTE) recommends that the screen size for home theater use should occupy a 30 degrees field of view - in the horizontal plan - for the audience. Alternatively, the ideal TV viewing distance should be such that the screen width occupies an angle of 30 degrees from the viewing position. This corresponds to a viewing distance that is 1.9 times the screen width. This 30-degree viewing angle has been accepted by many as the standard in home theater design and motion picture viewing. Skjønt som siden jeg siterer fra sier, det hele er opp til personlig preferanse og hvordan rommet du har er utført. Til 15'000 inkludert TV tipper jeg du må se på ett alt-i-ett hjemmekinoanlegg for å få råd til alle delene (receiver, 5 høytalere og sub). Hvis du skal ha TV benk i tillegg i den prisen blir det særs vanskelig vil jeg tro. Blu-ray spiller er det jo også i PS3en og den duger helt greit, så det er ikke noe jeg ville brukt penger på med det første. Endret 28. mai 2009 av MrLee Lenke til kommentar
Balthasar Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 3,5-4,5 meter så er faktisk 46-50 tommer å anbefale Har en 40 tommer, sitter 3.5 meter unna, og det er ikke optimalt i forhold til da jeg satt ca 2.5 meter ifra før jeg ommøbelerte. The Society of Motion Pictures and Television Engineers (SMPTE) recommends that the screen size for home theater use should occupy a 30 degrees field of view - in the horizontal plan - for the audience. Alternatively, the ideal TV viewing distance should be such that the screen width occupies an angle of 30 degrees from the viewing position. This corresponds to a viewing distance that is 1.9 times the screen width. This 30-degree viewing angle has been accepted by many as the standard in home theater design and motion picture viewing. Skjønt som siden jeg siterer fra sier, det hele er opp til personlig preferanse og hvordan rommet du har er utført. Til 15'000 inkludert TV tipper jeg du må se på ett alt-i-ett hjemmekinoanlegg for å få råd til alle delene (receiver, 5 høytalere og sub). Hvis du skal ha TV benk i tillegg i den prisen blir det særs vanskelig vil jeg tro. Blu-ray spiller er det jo også i PS3en og den duger helt greit, så det er ikke noe jeg ville brukt penger på med det første. takker for svar, mulig at jeg må strekke meg til 20'000 skjønner jeg. Jeg har hørt 1" pr. cm, men mulig at 46 er det ideelle, hvordan ligger sony bravia i kvalitet og pris? Ser at det er mange forskjellige modeller, hva er forskjellen? Prisguide Bravia 46"+ Om man legger 13' i en 46" så burde man vel kunne få en grei pakke til 7'000 med trådløse bakhøyttalere? TV-benk får man vel tak i for 500+ på IKEA eller noe Lenke til kommentar
tevil Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Samsung LE46A856 til 10.000kr virker som en god pris sammenlignet med W4000 til 1.000kr mer. Bare styr unna pixmania. Til 9.000kr skal du klare finne løskomponenter istedet for HTiB. En budsjettrecevier med støtte for HD-lyd (du har jo blu-ray spiller, utnytt lyden fra den også!) og en pakke med 5.1 høyttalere. Receiveren koster knappe 5k, og en høyttalerpakke + kabler kan du få til under 5k. Saumfar bruktmarkedet, titt på surround eller kjøp en "plastikk" 5.1 pakke fra en nettbutikk og utvid når du får råd. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Samsung LE46A856 til 10.000kr virker som en god pris sammenlignet med W4000 til 1.000kr mer. Bare styr unna pixmania. Til 9.000kr skal du klare finne løskomponenter istedet for HTiB. En budsjettrecevier med støtte for HD-lyd (du har jo blu-ray spiller, utnytt lyden fra den også!) og en pakke med 5.1 høyttalere. Receiveren koster knappe 5k, og en høyttalerpakke + kabler kan du få til under 5k. Saumfar bruktmarkedet, titt på surround eller kjøp en "plastikk" 5.1 pakke fra en nettbutikk og utvid når du får råd. Hei tevil, litt OT: Har aldri handlet hos Pixmania, men ser at de ofte er billigst på div. prisbarometere. Har du dårlige erfaringer ? Lenke til kommentar
Balthasar Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Samsung LE46A856 til 10.000kr virker som en god pris sammenlignet med W4000 til 1.000kr mer. Bare styr unna pixmania. Til 9.000kr skal du klare finne løskomponenter istedet for HTiB. En budsjettrecevier med støtte for HD-lyd (du har jo blu-ray spiller, utnytt lyden fra den også!) og en pakke med 5.1 høyttalere. Receiveren koster knappe 5k, og en høyttalerpakke + kabler kan du få til under 5k. Saumfar bruktmarkedet, titt på surround eller kjøp en "plastikk" 5.1 pakke fra en nettbutikk og utvid når du får råd. takk, skal ta en nærmere titt på tv'en, kan du komme med en komplett pakke på hjemmekino med mottaker? Lenke til kommentar
tevil Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Yamaha RX-V565 Fra nyeste receiver-serien til Yamaha. 4 HDMI inn og 1 ut. Koble til det du trenger av bilde og lydkilder og slipp unna med en kabel til tv-en. Ellers dekoder den HD-lyd og leverer nok krefter til høyttalere i budjsettklassen. Som vanlig fra Yamaha, flust av funksjoner til prisen, nøytral lyd, og gode bilde-egenskaper. Trådløse bakhøyttalere er dessverre (skulle ønske det var noen gode, da hadde jeg også hatt det!) ikke ideelt, og du finner de som regel bare i typiske HTiB-pakker. Høyttalere blir vanskelig å anbefale siden lyd er såpass individuelt, men en pakke du har råd til er et sted å begynne hvis du ikke står fast på å ha en "ferdig-løsing". Tittet på surround.no? Syns H/K HKTS11 var passe bra til å begynne med. Spiller tøft og høyt til å være så små, og suben klarte dra fram smilet i eksplosjoner. (Passer kanskje best sammen med Harman Kardon sine egne receivere, H/K AVR255 Ikke helt samme bang-for-the-buck som Yamaha, og færre HDMI-innganger gjør den litt mindre fremtidsrettet. Men driver garantert høyttalere i samme klasse som Yamahaen klarer med bravur) Disse fra bruktmarkedet og en av disse fra Akustikk virker som en grei start. Mange alternativer så ikke se deg blind på dette. vielen glück Lenke til kommentar
Balthasar Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 vielen glück Takk for hjelpen Har tittet litt og kommet til en del alternativer, men jeg er helt grønn på dette feltet så fint om dere kommer med tips til disse forslagene: Alternativ 1: Samsung LE46A856 Yamaha RX-V463 + Dynavoice 5.1-pakke svart Alternativ 2: Samsung LE46A856 Yamaha RX-V565T hjemmekinoreceiver Logitech Z-5500 Digital Alternativ 3: Samsung LE46A856 Logitech Z-5500 Digital Alternativ 4: Samsung LE46A856 Harman/Kardon HKTS 11 Harman/Kardon AVR 255 Alternativ 5: Samsung LE46A856 Yamaha RX-V565T hjemmekinoreceiver 3 meget gode KEF høyttalere selges C3 Personlig så synes jeg mest om det første alternativet, men er ikke sikker, noen med andre alternativer til tv'en som ble anbefalt, har ikke sett noen andre kommentarer til den så for meg er det å satse på ens subjektivite ytring, men det kan funke Lenke til kommentar
tevil Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Tv-tester finner du masse masse av. Akkurat på det punket mener jeg det finnes gode objektive ytringer, selv om det selvsagt er delte meninger om hva som er en bra tv. LE46A856 er en utgående modell, de nyere er av LED-typen og koster flesk! Selv syns jeg Phillips sine Ambilight-tver er svært gode, men 47" koster 12.000, derfor gikk jeg for Samsungen i sin tid. Alt1: Gode høyttalere, men receiveren er ikke helt på nivå med de andre alternativene du har. Den kan ikke gi deg HD-lyd som de fleste bluray-diskene kan by på. Sikkert "best" lyd på vanlige dvd-filmer, og en grei løsning på stereo. Alt2: Z-5500 trenger ikke reciever for å lage lyd. Blant de beste billigløsningene på markedet, men (subjektivt) et rent pc-anlegg for spill. Alt3: ^^ Alt4: Pent design og små høyttalere. Grei lyd. Potensiale for oppgradering med krefter i bøtter og spann. Tipper du kan drive svært mange høyttalerpakker i klassen 15.000-> med AVR255 Alt5: Mangler sub og noe merkelig blanding av høyttalere, men var ment som et eksempel på hva du kan finne på bruktmarkedet hvis du har tida og lysten til å ta det stegvis. Må selvsagt "dobbelsjekke" med forumet før du kjøper katta i sekken. Potensiell risiko for store bomkjøp, og dertil kupp! F6-pakken med Yamaha-receiver som i alt 2 er vel blant de mest kjøpte/anbefalte komboene på norske forum. (dog forrige modell av reciever) Z-5500 anbefales til alle som skal bruke minst mulig penger på surround-lyd, men det er og blir et pc-anlegg som jeg mener lyder tynt og subben er unødvendig bromlete. edit: leifer Endret 4. juni 2009 av tevil Lenke til kommentar
Balthasar Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 takker for svar igjen. Så det du ville ha valgt er: F-6 Men hva ville du da ha valgt av bass og receiver, er det noen på surround.no som du vil anbefale? Kan denne+en mottaker her være en løsning, i tilfelle hvilken? Lenke til kommentar
Balthasar Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Etter lite respons på det siste innlegget sitter jeg nå med to alternativer (skal hovedsakelig brukes til fifa og til å se på fotball, lite film, men noe tv): Alternativ 1: Samsung LE46A856 Dynavoice F-6 Black+W10.16, 5.1-pakke RX-V565 Alternativ 2: Philips 47PFL7603H 47" LCD TV Full HD Yamaha RX-V463 + Dynavoice 5.1-pakke svart Uansett hvilke av de jeg velger så skal det kobles til ipod (Yamaha YDS-11 iPod-dokk?), cd-spiller (stereoanlegg - om mulig), ps3 (hd), canal digital dekoder (hd) og vhs spiller (scart). Spørsmålet er da hvor jeg får tak i disse kablene og hva jeg trenger til for å få alt opp å gå? Er det noen som har et tv-bord/benk å anbefale? Endret 8. juni 2009 av elvis Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Etter lite respons på det siste innlegget sitter jeg nå med to alternativer (skal hovedsakelig brukes til fifa og til å se på fotball, lite film, men noe tv): Alternativ 1: Samsung LE46A856 Dynavoice F-6 Black+W10.16, 5.1-pakke RX-V565 Alternativ 2: Philips 47PFL7603H 47" LCD TV Full HD Yamaha RX-V463 + Dynavoice 5.1-pakke svart Uansett hvilke av de jeg velger så skal det kobles til ipod (Yamaha YDS-11 iPod-dokk?), cd-spiller (stereoanlegg - om mulig), ps3 (hd), canal digital dekoder (hd) og vhs spiller (scart). Spørsmålet er da hvor jeg får tak i disse kablene og hva jeg trenger til for å få alt opp å gå? Er det noen som har et tv-bord/benk å anbefale? De to TVene du lister har jeg ikke så mye detaljkunnskap om, så jeg svarer deg på lydanlegg: -Alternativ 1 anbefales, da det har en langt bedre Subwoofer, og en Reciever som dekoder HD-lyd (fra feks Bluray). -Tilkoblinger til reciever: *IPOD kan kobles til med en Stereo jack -> RCA stereo (hvit/rød) kabel, til en av de analoge stereo inngangene. Det finnes et utall docking løsninger, og jeg ser ikke noe stort poeng å kjøpe dette fra Yamaha nødvendigvis. *CD spiller kobles til enten med digital coax (anbefalt), eller analog stereo RCA kabel avhengig av hva den har. *PS3 kobles til med HDMI kabel (den overfører lyden via HDMI) *Canal digital dekoder kobles til med HDMI kabel, og lyden via digital coax. *VHS spilleren kobler du til via Component (rød, grønn, blå), eller S-video kabel (svart m/flere pinner), eller evt compositt (gul, dårligst) avhengig av hva VHS spillelren tilbyr. Lyden via analog stereo RCA kabel. *Høyttalerne kobler du til med høyttalerkabel med min 2,5mm2 tverrsnitt. Sub kobler du til strøm og til sub utgang på receiver med en RCA coax. *TVen kobler du til HDMI ut (fra reciever) med en HDMI kabel. (All lyd går nå kun til reciever, ikke via TV. Den blir kun en fremviser) Alle kablene kjøper du billig med god nok kvalitet fra Biltema eller Clasern. Med unntak av VHS boksen din har du gode lyd og bilde kilder, så du vil ha stor glede av TVen og anlegget . Lykke til, og kos deg med oppkoblingen, det er halve moroa ! Lenke til kommentar
Balthasar Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Lykke til, og kos deg med oppkoblingen, det er halve moroa ! Takker for et godt svar, gruer meg litt til oppkoblinga, kan nok bli et flere dagers prosjekt, hehe. Får vel aldri med seg alle kablene på første handletur Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Lykke til, og kos deg med oppkoblingen, det er halve moroa ! Takker for et godt svar, gruer meg litt til oppkoblinga, kan nok bli et flere dagers prosjekt, hehe. Får vel aldri med seg alle kablene på første handletur Ta deg god tid, ikke stress, og søk litt i forum som dette etter nyttig info: http://avforum.no/forum/ (se spesielt på de "klistrede" trådene som ofte inneholder fine "newbie"-guider) Jeg er typen som sjelden gidder å bla i bruksanvisninger. Når det gjelder receiveren som er et ganske komplekst apparat må du regne med å lese endel. Selv har jeg stadig funnet nye avanserte innstillinger som har løst utfordringer i hjemmekino oppsettet, etterhvert som jeg har bygget ut og skiftet komponenter. For å finne ut av det har jeg lest endel i bruksanvisningen flere år etter at receiveren ble kjøpt. Endret 9. juni 2009 av Junkers Lenke til kommentar
tevil Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Det ser ut som at surround enda ikke har tatt inn rx-v565, slik jeg anbefalte. Den foregående modellen med tilsvarende ytelser er nok denne: RX-V663. den har færre HDMI-innganger, men er antageligvis litt bedre på krefter, men om det er merkbart tviler jeg på. Hvis du venter en stund, eller sender en mail til surround, kan det nok tenkes at de enten gir deg veldig god pris på V663, eller lager til en pakkeløsning på V565 + F6 med XTZ subben når de får den inn. Det blir nok en bestselger-pakke fra de om ikke lenge. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Det ser ut som at surround enda ikke har tatt inn rx-v565, slik jeg anbefalte. Den foregående modellen med tilsvarende ytelser er nok denne: RX-V663. den har færre HDMI-innganger, men er antageligvis litt bedre på krefter, men om det er merkbart tviler jeg på. Hvis du venter en stund, eller sender en mail til surround, kan det nok tenkes at de enten gir deg veldig god pris på V663, eller lager til en pakkeløsning på V565 + F6 med XTZ subben når de får den inn.Det blir nok en bestselger-pakke fra de om ikke lenge. RX-V663 er en bra forsterker, ingen tvil om det. I dette tilfellet vil jeg imidlertid ikke anbefale den da elvis allerede har 2 HDMI kilder og derfor kan få litt problemer hvis han vil koble til feks PC i tillegg. Men for all del, 663 er en utgående modell, så her er muligheten for å prute til stede Endret 9. juni 2009 av Junkers Lenke til kommentar
tevil Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jepp, samme tanke som jeg syslet med. Selv om man har tv med masse innganger hjelper det ikke hvis du vil ha lyden via HDMI-kabelen (for alt over DTS-spor i kvalitet trengs HDMI). Eneste jeg kan se er at man ikke trenger det for dekoderen, men det går nok ikke mange årene før vi har bedre lyd fra digital-tv enn optisk/koax kan levere. Selv ville jeg ikke kjøpt Dynavoice, men innenfor budsjettet ditt er det ikke mange alternativer i samme størrelse. Lenke til kommentar
Balthasar Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 takker for svar igjen, sendt mail til surround.no så får man se. Om man skal koble til en pc så er det vel ikke rare arbeidet å koble fra en dekoder eller ps3, bruker ikke alle 3 samtidig uansett vil jeg tro Lenke til kommentar
Chosiso Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Dersom du skal ha deg en meget god TV bør du titte på 47LH7000 fra LG. 100Hz, full HD og 4x hdmi. Har denne selv, og var ikke i tvil når jeg satt denne opp i forhold til Samsung LE46a866 og -856 som var linket litt over her. Ville vurdet LG 42" LH4000 samtidig. En veldig god TV til prisen. Lenke til kommentar
Balthasar Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 er kanskje noen av dere som lurer på om det skjer noe her, og svaret er at det er rimelig rolig. Jeg venter fortsatt på svar fra surround.no om pris på pakken med en annen receiver. Da det gjelder føtter og slikt, det er vel ikke et musst? Også har jeg sett på lg tv'en som ble nevnt i siste innlegg, men da havner jeg på samme pris som med ambilighten og det blir nok litt for dyrt om jeg skal ha den lydpakken som jeg nevnte sist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå