Gå til innhold

Noen som har en god forklaring på fattigdom?

cfoslo

Anbefalte innlegg

Tror de fleste kan være enige i at akkurat nå er det problemer som blant annet korrupsjon, krig og ustabile styresett som gjør at innbyggerne i disse landene har det dårligere enn oss.

Men hvordan har de endt opp der i dag? Hvorfor hadde vi i Norge nedskrevne lover allerede for 1000 år siden? Hvorfor har det vært vedtatt ved lov de siste 270 år at alle barn i Norge skal gå på skole for å lære å lese?

Hvis man peker på klima som en årsak, tenker jeg at man kan mene at kaldt klima fører til 2 ting: Enten at evolusjonen gjør at de som ikke klarer å dyrke nok mat eller hogge nok ved, dør. Eller at kaldt klima gir en lavere befolkningstetthet, som igjen fører til mindre sosial uro og krig.

Når vi ser på hvorfor Norge er et rikt land, mener iallfall jeg at dette skyldes påvirkning fra kontinentet. Gjennom hele siste halvdel av forrige årtusen har vi nytt godt av påvirkning herfra. Ville vi hatt allmenn skolegang i 1739 uten at boktrykkerkunsten hadde blitt oppfunnet på kontinentet?

Så hvorfor har Europa utviklet seg mer enn Afrika, Asia og Midtøsten? Fordi det er kaldere klima her? Hvorfor har da kontinentet ligget foran oss helt til vi fant olje i Norge? Det er jo kaldere her enn i Tyskland? Kanskje det er en middelverdi som er ideel? At det er passe kaldt, men ikke for kaldt?

Jeg er ikke avvisende til at klima kan ha en effekt, det kan godt hende at klimaet i Europa har vært gunstigere for menneskets nyskapning innenfor visse tidsepoker. Men jeg vil ikke trekke konklusjonen at kaldere er bedre enn varmere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke avvisende til at klima kan ha en effekt, det kan godt hende at klimaet i Europa har vært gunstigere for menneskets nyskapning innenfor visse tidsepoker. Men jeg vil ikke trekke konklusjonen at kaldere er bedre enn varmere.

"The oldest house in the world is approximately from 10,000 BC and was made of mammoth bones, found at Mezhirich near Kiev in Ukraine." - Wikipedia

Klimaet i Europa har neppe vært gunstigere for menneskets nyskapning, dog mye mer hensiktsmessig, enn menneskebebodde steder i resten av verden. Hvorfor skulle man bygge et hus om man har god nok ly under noen palmeblader? Hvorfor skulle man lære seg å sy klær hvis man holder godt nok på varmen med en bunt med strå rundt livet?

Endret av 793
Lenke til kommentar
Hvorfor skulle man bygge et hus om man har god nok ly under noen palmeblader? Hvorfor skulle man lære seg å sy klær hvis man holder godt nok på varmen med en bunt med strå rundt livet?

Men all den kreativiteten som brukes til å sy klær og bygge hus kunne jo isteden bli brukt til å utvikle bedre våpen, noe mennesket til alle tider har hatt bruk for.

Lenke til kommentar
Men all den kreativiteten som brukes til å sy klær og bygge hus kunne jo isteden bli brukt til å utvikle bedre våpen, noe mennesket til alle tider har hatt bruk for.

Kreativitet avler kreativitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...