Gå til innhold

Noen som har en god forklaring på fattigdom?


cfoslo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Proteksjonisme er roten til alt ondt!

Har et land en vel utbygd realkapital, og en investeringsrate som overgår kapitalslitet så er frihandel til det bedre for landet og forbrukerene.

Utfordringen til fattige land er at kapitalslitet overgår investeringen. Noe som har vært vedvarene i årtier.

Da vil frihandel for de fattige landene medføre en konkurranseulempe med utlandet som har en bedre og rimeligere produksjon som vil konkurrere direkte med innenlandsvarer i fattiglandene.

 

Og ser vi tilbake i historien så har USA, Europa, Kina og andre land som har tatt steget inn i i-landsrekken hatt stor proteksjonisme for sin egen industri forut en mer liberal tilnærming etter at industrien har fått stødige bein å stå på.

 

Men selvfølgelig, firhandel/proteksjonisme vil alene ikke avgjøre fattigdomsproblemer og vil i alle tilfeller hvordan man anser saken kun være en liten brikke.

:)

Lenke til kommentar

Joda... men det gjelder ikke det som eks. Afrika vil eksportere... det er stort sett matvarer som du har mer enn god nok infrastruktur til å produsere billigere enn EU. Men EU har enorme subsidier og tollbeskyttelse.

Om Afrika får eksportere fritt så vil de tjene nok penger på sikt til å bygge ut annen infrastruktur :)

Lenke til kommentar
Om Afrika får eksportere fritt så vil de tjene nok penger på sikt til å bygge ut annen infrastruktur :)

Ja klart!

Poenget mitt, ser det kanskje kom dårlig frem, er en en-veis proteksjonisme.

Det vil gagne både industrien i fattige land, men også forbrukere i i-landene ved at i-landsmarkedene får tilgang på rimeligere varer.

Lenke til kommentar

For å sette det litt på spissen: Land med varmt klima er fattige, land med kaldt klima er rike! Bor du i et varmt land trenger du ikke gjøre en drit. Du kan chille, legge deg under en palme og spise en banan... Kanskje drikke litt kokosmelk...

Lenke til kommentar
For å sette det litt på spissen: Land med varmt klima er fattige, land med kaldt klima er rike! Bor du i et varmt land trenger du ikke gjøre en drit. Du kan chille, legge deg under en palme og spise en banan... Kanskje drikke litt kokosmelk...

 

Island er konkurs... og de har det rimelig kaldt...

Oljelandene mitt nede i varmeste midtøsten er rike og de fryser neppe..

 

Tror ikke teorien din er helt gjennomtenkt før du slapp den.

 

leser du historiebøker så ser du at mange varmere land var rike mens kalde var fattige...

eks Roma vs Norge en gang i tiden :p

Lenke til kommentar
For å sette det litt på spissen: Land med varmt klima er fattige, land med kaldt klima er rike! Bor du i et varmt land trenger du ikke gjøre en drit. Du kan chille, legge deg under en palme og spise en banan... Kanskje drikke litt kokosmelk...

 

Island er konkurs... og de har det rimelig kaldt...

Oljelandene mitt nede i varmeste midtøsten er rike og de fryser neppe..

 

Tror ikke teorien din er helt gjennomtenkt før du slapp den.

 

leser du historiebøker så ser du at mange varmere land var rike mens kalde var fattige...

eks Roma vs Norge en gang i tiden :p

 

 

om du ser bak i historien var varme land som Egypt, Roma, Hellas, Babylonia, Sumer lang mer rikere og avansert enn Norge, Finland, Svergie, England osv...

 

så din "teori" er ikke gjennomtenkt i nåtidsperspektiv og fortidsperspektiv :yes:

 

Med den forutsetning om at vi snakker om fattigdom i verden IDAG:

 

De finnes selvfølgelig unntak, som det alltid gjør. Men hovedpoenget er at man i kalde land må arbeide for å skaffe seg varme/bosted/mat... Det trenger man f.eks ikke i Afrika og Sør-Amerika. Dette er selvfølgelig bare en av mange grunner, langt fra den viktigste men den er ikke ubetydelig slik dere mener.

 

Et snodig mønster, se selv!: http://en.wikipedia.org/wiki/File:2006nian...zhan_Zhishu.svg

 

Dessuten er det vel fattigdom i dagens verden som diskuteres. Så å trekke inn at Roma osv. var rikt for 2000 år siden blir litt fjernt... Der hadde jo alle det bra. Slavene spiste godt og bøndene var knallfornøyd. Dessuten dro alle på Colusseum hver lørdag!

Endret av jt1
Lenke til kommentar
Et snodig mønster, se selv!: fattigdomskart

Det er nok helt andre grunner for at land er fattige, og unntakene bekrefter det.

Et lands infrastruktur som en vel oppbygd realkapital, infrastruktur, legitimt styre etc etc er mye viktigere forklaringsvariabler enn temperaturen.

 

Ser man på forskjellene mellom land sør for Sahara mot Australia, klynger i Kina/India, landene på den arabiske halvøyen så er alle varme land, men på ulik ende av fattigdomsskalaen.

Men med veldig ulike samfunnsstrukturer.

Et annet eksempel er Las Vegas som er USA raskest voksende by, men ligger midt i ørkenen.

Dessuten Russland som har et av verdens minst gjestmilde strøk i Sibir, ikke er helt rike heller.

Lenke til kommentar
De finnes selvfølgelig unntak, som det alltid gjør. Men hovedpoenget er at man i kalde land må arbeide for å skaffe seg varme/bosted/mat... Det trenger man f.eks ikke i Afrika og Sør-Amerika. Dette er selvfølgelig bare en av mange grunner, langt fra den viktigste men den er ikke ubetydelig slik dere mener.

Hvor gammel er du egentlig? Og hvorfor trenger en ikke ha bosted og mat i afrika?

 

Prøver du å si at desto varmere land desto latere folk og fattigere kår? En morsom tanke, men nei. Er det noen som er late, så må det være oss..

 

Dessuten er det vel fattigdom i dagens verden som diskuteres. Så å trekke inn at Roma osv. var rikt for 2000 år siden blir litt fjernt... Der hadde jo alle det bra. Slavene spiste godt og bøndene var knallfornøyd. Dessuten dro alle på Colusseum hver lørdag!

 

Alle hadde det bra i roma? Sett for mye tegnefilm eller? : D

Lenke til kommentar

dersom du vil se en sammenheng i det bildet ditt, så se heller etter hvordan utspringene fra europa sin ekspansjonstid har utviklet seg (nord amerika, oceania), og landene som har drevet med handel med disse landene igjen (japan, saudi arabia).

 

Det er det du kan se ut fra kartet, ikke hvor kaldt eller varmt det er.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en teori rundt dette med hvordan klima skaper kulturer. I starten levde alle rundt midt-østen området og hadde det fint. Så spredde folk seg og de som måtte forlate de opprinnelige plassene fikk vanskeligere områder og måtte derfor jobbe mer for overlevelsen. Husk at de aller fleste jobbet i primærnæringer for ikke så lenge siden og det viktigste var å få mat på bordet og derfor ha god og fruktbar jord/fiske. Denne mentaliten om å måtte jobbe hardt for å overleve har nok bragt enkelte kulturer lengre. Ellers kan det nevnes at den protestantiske kirken har nok hatt en stor innvirkning på hvem som er rike i verden da den oppfordrer til en mentalitet om å bygge og investere. Og hvis en sammenligner de rikeste landene i verden er de fleste utspring fra denne protestantiske holdningen. Ikke det at religion i seg selv er noe bra, men noe godt har de bragt fram.

 

En liten interresant tanke er at jeg tror svært mange fattige ville foretrukket å bo der de gjør istedet for å flytte til Norge å være fattige her, selv om de vil motta trygd og tak over hodet/playstation her. Jeg tenker ikke på de som sulter og lider av sykdom, men mange har det meget godt der de lever selv om vi liker å måle levestandard i matrielle goder.

 

:)

Lenke til kommentar

Jens har skjønt det! Hele denne "klima-teorien" er riktignok svært omdiskutert, men det må jo sies å være hold i deler av den.

 

Apegryn: Jo varmer det er, jo slappere blir man. Det vet jo alle! Når jeg er i syden for eksempel så orker jeg ikke annet enn å ligge under parasollen å drikke Cola.

Lenke til kommentar

Hehe, vet ikke om jeg har skjønt det, men en skal være rimelig kald og kynisk hvis en ikke tror at klima påvirker kulturer og holdninger. Se bare på vinterdeprisjoner og våryrhet her i landet. Hvor mange tar ikke en ekstra "fridag" når det er sol ute? Hva skjer når det blir mørkt ute og lyset kuttes, jo det pules og produseres flere unger. Utrolig, men sant. Det er alle disse små tingene som er med på å skape kulturer.

 

:)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Apegryn: Jo varmer det er, jo slappere blir man. Det vet jo alle! Når jeg er i syden for eksempel så orker jeg ikke annet enn å ligge under parasollen å drikke Cola.

For noe tull. Når du er i syden er du turist som har ferie og ikke skal jobbe. Jeg er også slapp når jeg har ferie. Folk blir ikke fattigere av å leve varmt. Arv, infrastruktur og kompetanse er de viktige premissene for et rikt land. Med arv mener jeg kultur, styreform, holdninger osv.

Lenke til kommentar
Det er faktisk en teori rundt dette med hvordan klima skaper kulturer. I starten levde alle rundt midt-østen området og hadde det fint. Så spredde folk seg og de som måtte forlate de opprinnelige plassene fikk vanskeligere områder og måtte derfor jobbe mer for overlevelsen.

Midt-Østen kan sies å være den vestlige sivilisasjonens vugge, men ikke menneskehetens (med mindre man tar bibelen i overkant bokstavlig). Homo Sapiens oppstod mest sannsynlig i Afrika, og spredte seg derfra. Blandt noen av de som bosatte seg i Midt-Østen oppstod det en mye mer avansert kultur enn de fleste andre steder, men vi som bor i Europa eller de som bor i Kina er ikke opprinnelig utflyttere fra kulturen i Midt-Østen, vi har bare blitt påvirket av dem. Midt-Østen har vel for øvrig vært nokså ørkenaktig i mange tusen år.

Lenke til kommentar
Apegryn: Jo varmer det er, jo slappere blir man. Det vet jo alle! Når jeg er i syden for eksempel så orker jeg ikke annet enn å ligge under parasollen å drikke Cola.

For noe tull. Når du er i syden er du turist som har ferie og ikke skal jobbe. Jeg er også slapp når jeg har ferie. Folk blir ikke fattigere av å leve varmt. Arv, infrastruktur og kompetanse er de viktige premissene for et rikt land. Med arv mener jeg kultur, styreform, holdninger osv.

 

Hmm... Det var rart. Trodde bare det var meg.

 

Man blir ikke fattigere av å leve i "varme land" nei, det er riktig. MEN, hvis man lever i "kalde land" har man flere insentiver til å gjøre noe... Det må du jo si deg enig i din gamle ape! :thumbup:

Lenke til kommentar

Interessant debatt. Syns at det er fryktelig mange faktorer som kan virke inn på det området. Krig, religion, korrupsjon, dårlig ledelse, dårlig infrastruktur osv...

 

Føler at de fleste land som virkelig sliter har elendig ledelse (diktatur eller lignende), så grådighet blant de som er på toppen ødelegger mye. Jo mektigere posisjon man havner i desto mer fristet blir man for å tenke kun på seg selv.

Endret av ~~Undertaker~~
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...