Gå til innhold

Eieres erfaringer med D90

Anbefalte innlegg

Venter bare på noen penger fra et salg på Finn og skattepengene nå.

Blir vel i de siste dagene av denne mnd, for når pengene er på bok vet jeg de kommer til å være veldig, veldig varme.

Er det slik at folk vil anbefale og kjøpe kamera i en butikk, eller er retur ved feil osv like enkelt som pc deler om man handler via nettbutikkene?

Og hva vil det si når butikkene sier, Pass opp for eu modell?

Er dette kun at norsk bruksanvisning ikke følger med, eller er det mer jeg bør være klar over om jeg går for en EU-modell?

Fant et tilbud hos FotoKnutsen på D90-18-105 kit, 4GB minnekort og veske til 9299,-

http://fkpro.no/PartDetail.aspx?q=p:10500107;c:100215

Er dette dårligste sort av både minnekort og veske, så jeg like godt bør styre unna, eller er dette et ok tilbud?

Hadde jo tenkt å dra inn på Fotovideo i Møllergata da jeg har blitt annbefalt disse av mange, men de tar jo 9 295,- bare for D90 kit, uten kort eller veske.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hva vil det si når butikkene sier, Pass opp for eu modell?

Er dette kun at norsk bruksanvisning ikke følger med, eller er det mer jeg bør være klar over om jeg går for en EU-modell?

Fant et tilbud hos FotoKnutsen på D90-18-105 kit, 4GB minnekort og veske til 9299,-

http://fkpro.no/PartDetail.aspx?q=p:10500107;c:100215

Er dette dårligste sort av både minnekort og veske, så jeg like godt bør styre unna, eller er dette et ok tilbud?

Hadde jo tenkt å dra inn på Fotovideo i Møllergata da jeg har blitt annbefalt disse av mange, men de tar jo 9 295,- bare for D90 kit, uten kort eller veske.

Kjøper du norsk modell får du i tillegg til norsk bruksanvising også tre års "check ana clean" inkl. ny software og du får gratis kurs i bruk av kameraet.

Fotomagasinet har norsk modell med skikkeleg minnekort for kr 9090.

http://www.fotomagasinet.no/aspx/loginVnet...&plid=99299

Lenke til kommentar
Er nok bedre med et egnet makroobjektiv til det formålet ja.

En kompis hadde et D200 kamera med ei linse med en macro knapp på og den hadde nærgrense på bare 5-10 cm eller noe... Den var ellers grei å zome med sånn ellers...

Noen som har noen tips til hva slags linse som har litt i pose og sekk?

18-105 med macro og en nærgrense på 10cm til eksempel

Lenke til kommentar
Er nok bedre med et egnet makroobjektiv til det formålet ja.

En kompis hadde et D200 kamera med ei linse med en macro knapp på og den hadde nærgrense på bare 5-10 cm eller noe... Den var ellers grei å zome med sånn ellers...

Noen som har noen tips til hva slags linse som har litt i pose og sekk?

18-105 med macro og en nærgrense på 10cm til eksempel

Det finnes "falske" makroobjektiver ja, sigma har en 70-300 med en sånn makroknapp, som gjør at nærgrensen blir mindre enn den vanligvis er, men det gjengir ikke 1:1 som er ekte makro.

Correct me if i'm wrong.

Lenke til kommentar

Sigmas 70-300 gir 1:2, som ganske riktig ikke er "ekte" macro, men helt ok. Dette er tatt med et objektiv som gir 1:2:

557207200_A53Ae-M.jpg

Imidlertid gir Sigmaen kun 1:2 ved 300mm, og i på den brennvidden yter den ganske dårlig (jeg har den, og den er helt ubrukelig til alt annet enn å leke med).

Lenke til kommentar
Sigmas 70-300 gir 1:2, som ganske riktig ikke er "ekte" macro, men helt ok. Dette er tatt med et objektiv som gir 1:2:

557207200_A53Ae-M.jpg

Imidlertid gir Sigmaen kun 1:2 ved 300mm, og i på den brennvidden yter den ganske dårlig (jeg har den, og den er helt ubrukelig til alt annet enn å leke med).

Var det jeg og tenkte. Er nok lettere med et egnet makroobjektiv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har da hatt min D90 i en uke og er for det meste storfornøyd, men har et spørsmål.

Tok endel bilder i går på ISO 800, og de har voldsomt med støy i seg.

Ser rundt på folk som tar bilder i 1600-3200 området som ser mye mindre kornete ut enn mine på 800, og lurer vel på om det er riktig.

Har eskponeringen og kvalitet på objektiv osv noe å si for hvor mye og klar iso støy man får på bildene?

Hadde forventet at opp til 800 ville det være langt mindre støy enn hva jeg har erfart så langt, men er det bare jeg som eksponerer feil eller noe ville det vært litt trøst :p

Lenke til kommentar

Eksponeringen har alt å si ifht. støy. Undereksponering er en sikker oppskrift på en støybombe. Husk også at du vil se mye mer støy ved 100% enn de typiske nedskalerte bildene du finner på nettet.

Om du bruker D-lighting på jpegs, så vil også det øke støyen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Eksponeringen har alt å si ifht. støy. Undereksponering er en sikker oppskrift på en støybombe. Husk også at du vil se mye mer støy ved 100% enn de typiske nedskalerte bildene du finner på nettet.

Om du bruker D-lighting på jpegs, så vil også det øke støyen.

Takk for den Anew, mistenkte det lå hos meg og ikke i kamera.

Har kun brukt RAW hittil og D-lightning er av, men at jeg nok har undereksonert en smule i går tror jeg nok er riktig.

Skal prøve litt mer i dag på høy iso og ta litt bedre tid til å få rett eksponering.

Skulle bare ta noen kjappe bilder for en i familien som bygger nytt hus, og så kornete disse bildene ble vil jeg ikke gi de fra meg :)

Lenke til kommentar

Det høres ærlig talt merkelig ut. Man skal kunne herje relativt mye med en iso 800 råfil fra D90, men det er klart at om du dreit deg ut på lysmåling innendørs, og f.eks eksponerte etter vinduene, så er du på rimelig tynn is.

800 bruker jeg på D300 uten så mye som å tenke meg om, og D90 er definitivt ikke noe dårligere. Dette tok jeg på 800 i junifesten:

575494198_ZDmwj-L.jpg

Hvilken råkonverter du bruker kan også ha litt å si. Vistnok er f.eks Adobes konvertering dårlig ifht. støy på Nikon, mens NX2 og Bibble skal være vesentlig bedre. Selv bruker jeg Bibble.

Lenke til kommentar

Har en trial på Lightroom 2 som jeg har brukt hittil.

Var ute rundt solnedgangstider i skyggen, da det kun var grunnmuren som var blitt ferdig.

Men tror nok det er at jeg har undereksponert for mye egentlig.

Ta med stativ og bruke litt tid i dag, så får vi se.

Lenke til kommentar
Hvilken råkonverter du bruker kan også ha litt å si. Vistnok er f.eks Adobes konvertering dårlig ifht. støy på Nikon
Det er ikke min erfaring (med D80). Mørkere partier får gjerne en del synlig støy, men det er ganske dempet, filmkorn-aktig støy som egentlig er ganske behagelig (etter min mening, i hvert fall).

Har ikke så mange gode eksempler liggende på nett (og hjemmemaskinen min har tydeligvis fått et hovedkort-infarkt), men du kan få et inntrykk hvis du ser på de svakere opplyste delene av dette og dette bildet. Tatt på ISO 800.

EDIT: Hva er det med meg og innskutte setninger i parentes? :ermm:

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Får jeg anbefale en trial av nx2 også?

personlig finner jeg det bedre enn lr2, men det er derfor man har trials :-)

Jeg har tenkt å ta en liten runde med de forskjellige ja.

Synes layouten og utseende på LR2 er veldig strøkent, men skjønner ikke mer enn kun det mest elementær enda, så vanskelig å danne seg en reell mening.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...