Gå til innhold

problemer med Norton Ghost, sletter partisjoner

Anbefalte innlegg

I sammenheng med ett prosjekt jeg har ledet i det siste der jeg har bygget opp og sett i drift en internettkafe, så har jeg støtt på ett mindre irriterende problem.

har kjøpt inn en lisens for Norton Ghost 2003 for å opprette egne backup av hver eneste maskin (pga windows lisenser og HL cd nøkkelen må vere unik for hver eneste maskin.).

det jeg har gjort var å lage meg en diskett med nettverk, opprette en deling på en annen pc som står her i bygget og laget backup av hver eneste maskin, en backup av C: partisjonen og en total backup av C: og D:.

på den samme disketten har jeg også laget en restore meny som består av en rekke batch scripts som starter ghost (dos kommando linje versionen, kopiert fra ghost 2003 installasjonen på en maskin) der man kan spesifisere hvilken backup man ønsker å gjennopprette

problemet mitt ligger i at jeg av en eller annen grunn ikke får tatt en restore av C: partisjonen med batch scriptet mitt. har studert bruker manualen til norton ghost mange ganger og jeg mener på jeg tar i bruk rett brytere for ghost.exe men det som skjer hver eneste gang når jeg tester så blir C: bildet gjennoprettet på hele harddisken med restultet at D: med spillene blir slettet.

R:ghost.exe -clone,mode=restore,src=R:frinet3FN3_OS.GHO,dst=1:1-shure -batch -rb

etter det jeg har fått med meg så skulle ghost gjennoprette det ghost bildet til HD1 partisjon1, som blir C: partisjonen men som sagt, hele disken blir overskrevet.

så jeg spør, noen som har vært borti norton ghost dos versionen fra før og vet hvordan jeg kan få gjennoprettet C: bildet uten at D: partisjonen forsvinner?

ps: det må kunne gjørest automatisk, målet er å lage ett backup system som er helautomatisk så hvem som helst, selv uten tidligere erfaring med pc og DOS, kan sette i gang gjennoppretting av maskinene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg får sjekka det nå, så ser det ut som om parameterne du har satt til Ghost tar hele disken og ikke partisjonen. Husk også at adresseringa kan være disk 0 og partisjon 0 og ikke 1 og 1

Om dette ikke hjelper deg, kan jeg se om jeg får sjekka det nærmere.

Kom til å tenkte på en ting til: regner med at du kjører Ghost server multicast; sjekk sesjonen der om det står markert for partisjon. Kjører kun diskghosting her på jobben og ikke partisjoner så jeg har ikke prøvd dette selv (over nettverk)

Lenke til kommentar

mener på 1:1 skulle vere rett. cut'n'paste fra pdf manualen (boken ligger igjen på jobb ;))

ghost.exe -clone,mode=pcopy,src=1:2,dst=2:1 -sure

Copies the second partition of local

disk one to the first partition of local

disk two, without the final warning

prompt.

med mindre min engelsk er help på bærtur så mener dem der at 1:2 er andre partisjon og 2:1 er andre hd's første partisjon..

så, hvorfor blir hd'n overskrevet når jeg spesifierer at bildet jeg har skal skrives til første partisjon på første hd?

PS, vi har ikke ghost server multicast. kjøpte kun en enkel brukerlisens på ghost 2003. så ikke hensikten med å handle en større flerbruker server lisens iogmed det er bare snakk om 5 maskiner som skal ha en sikkerhetskopi av.. kanskje ikke helt lovlig da men det er bare en person som bruker lisensen :)

maskinene det er snakk om består av XP1800, 256mb ram, 40gb hd, dvd-rom og GF4-4200

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...