andrej1 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Jeg har en stasjonær maskin med AMD Athlon 64 3700+ med 1 gb ram. Den er nå noen år gammel og har vært gjennom noen formateringer. Det er innstallert Windows XP Pro 32 på den. Jeg får spørsmål om oppdateringer, denne gangen her Genuine advantage som jeg ikke vil ha på maskina (om det kan ha noen sammenheng med tregheten.) Her kommer problemet. PCen bruker lang tid på oppstart, opp til 5 minutter før den går ann å brukes normalt. Den er treg med nesten alle programmer, og om det skjer for mye på en gang som f. eks. youtube og noe annet program i tillegg, begynner youtube å hakke. Sånn har den aldri vært før. Jeg har defragmentert, diskoppryddet og kjørt igjennom med ad-aware. Det ble ingen forskjell. Kan noen hjelpe meg med å finne en løsning bortsett fra å formatere? Jeg har også en SATA disk som jeg har delt i to hvor windows delen har ca 120 gb å gå på (ved en feil) og de resterende 120 på den andre delen har jeg nesten fylt opp. Ellers har jeg en nesten full disk med musikk og lignende og en ekstern som er koblet på hele tiden, om det har noe å si. Endret 28. mai 2009 av andrej1 Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Hvilken disk ligger windows-cachen på? Du kan flytte den til C: dersom den ligger på D:-driven. Tror ikke Genuine Advantage har noe med selve tregheten å gjøre, men jeg ville ha lagt inn denne oppgraderingen (men har vel forståelse for at du ikke ønsker det...). Ellers har vel WinXP også godt av litt reformatering i ny og ne... Lenke til kommentar
JA Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Har du prøvd å sjekke harddisken for feil? I tillegg kan du sikkert sette inn mer ram - 1 MB er litt lite og når den hakker osv. er det sikkert bl.a. fordi maskinen bruker disken intensivt for å skrive til disk-cache. Harddisken kan formateres med data på hvis du bruker Spinrite..:-) Det er et godt tips for å "fornye" en gammel harddisk, tror jeg. Du kan også med fordel sjekke registret under CURRENT_USER og LOCAL_MACHINE - adresser er software -Microsoft - Windows - CurrentVersion - Run. Der er det listet en del ting som starter samtidig som Windows. Slett det du tror du ikke trenger i oppstart. Jo flere proseser som går, jo flere tråder brukes. Og 3700+ er en enkjerneprosessor. Lykke til! Endret 28. mai 2009 av JA Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) At Windows XP er treg kan skyldes mye, blant annet hvor mange programmer du har installert og om du malware på PCen. Du kan jo laste ned Malwarebytes og kjøre det. Oppdater programmet før du kjører skanning. Malwarebytes er bedre enn Ad-Aware. Eventuelt kan du prøve SUPERAntiSpyware. En annen ting er at har du så mange disker med masse filer, vil Windows Indexing Serivce bruke mye av CPU kraften og minnet til å lage indeks av hvilke filer som er på diskene dine og lagre dem i minnet for å øke hastigheten på søke funksjonen. Bruker du ikke søke funksjonen mye, kan du fjerne denne servicen. En liten guide omm hvordan stoppe og fjerne indexing service. Endret 28. mai 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Hvilken disk ligger windows-cachen på? Du kan flytte den til C: dersom den ligger på D:-driven. Hvordan sjekker jeg det? Har du prøvd å sjekke harddisken for feil? I tillegg kan du sikkert sette inn mer ram - 1 MB er litt lite og når den hakker osv. er det sikkert bl.a. fordi maskinen bruker disken intensivt for å skrive til disk-cache. Harddisken kan formateres med data på hvis du bruker Spinrite..:-) Det er et godt tips for å "fornye" en gammel harddisk, tror jeg. Du kan også med fordel sjekke registret under CURRENT_USER og LOCAL_MACHINE - adresser er software -Microsoft - Windows - CurrentVersion - Run. Der er det listet en del ting som starter samtidig som Windows. Slett det du tror du ikke trenger i oppstart. Jo flere proseser som går, jo flere tråder brukes. Og 3700+ er en enkjerneprosessor. Lykke til! Hvordan sjekker jeg harddisken for feil? Og hvordan sjekker jeg registeret? At Windows XP er treg kan skyldes mye, blant annet hvor mange programmer du har installert og om du malware på PCen. Du kan jo laste ned Malwarebytes og kjøre det. Oppdater programmet før du kjører skanning. Malwarebytes er bedre enn Ad-Aware. Eventuelt kan du prøve SUPERAntiSpyware. En annen ting er at har du så mange disker med masse filer, vil Windows Indexing Serivce bruke mye av CPU kraften og minnet til å lage indeks av hvilke filer som er på diskene dine og lagre dem i minnet for å øke hastigheten på søke funksjonen. Bruker du ikke søke funksjonen mye, kan du fjerne denne servicen. En liten guide omm hvordan stoppe og fjerne indexing service. Jeg har nå fjernet Windows Indexing Service på C:\ disken og innstalert Malwarebytes. Merker at maskina er såvidt raskere i bruk, men den er fortsatt helt elendig treg ved oppstart. Når jeg starter firefox for første gang tar det laang tid, og til og med adresselinja hakker. Så etter en liten stund er maskina helt normal, bortsett fra bitte litt treg når flere ting går samtidig. Men det merkes godt at den ikke er like smidig som når den var formatert. Takker for alle gode svar! Det er bare å komme med flere tips hvis dere har. Lenke til kommentar
JA Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Harddisken sjekker du for feil ved å høyreklikke på stasjonen, og velge properties, tools og check now (iallfall ved enegelsk versjon :-) ). Ellers kan du klikke Start -Run -cmd. I dosvinduet kan du nå skrive "chkdsk C: /F" , da fikses feil hvis sjekken finner noe. I dosvinduet kan du også skrive "regedit" og trykke enter. Deretter kan du lete deg frem i registeret til adressene jeg skrev over og slette linjer som kanskje starter programmer du ikke trenger i vanlig bruk. Ikke slett noe hvis du er i tvil, da er det bedre å spørre. Trykker du Ctrl-Del, kan du velge å vise prosessene som går i windows. Det er en kolonne som heter CPU. Der ser du hvor mye en prosess tar av prosessorkapasiteten. Noen programmer krever mye av prosessoren i f.eks. oppstart av maskinen. Et program som jeg har sett tar mye kapasitet i oppstarten og som iblant bruker mye ram er F-Secure. Hvis du har noe slikt eller en annen prosess som bruker mye av prosessoren kan du bare skrive ned prosessnavnet og poste det her så kan noen av oss se hvilken prosess det er snakk om. Endret 28. mai 2009 av JA Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Harddisken sjekker du for feil ved å høyreklikke på stasjonen, og velge properties, tools og check now (iallfall ved enegelsk versjon :-) ). Ellers kan du klikke Start -Run -cmd. I dosvinduet kan du nå skrive "chkdsk C: /F" , da fikses feil hvis sjekken finner noe. I dosvinduet kan du også skrive "regedit" og trykke enter. Deretter kan du lete deg frem i registeret til adressene jeg skrev over og slette linjer som kanskje starter programmer du ikke trenger i vanlig bruk. Ikke slett noe hvis du er i tvil, da er det bedre å spørre. Trykker du Ctrl-Del, kan du velge å vise prosessene som går i windows. Det er en kolonne som heter CPU. Der ser du hvor mye en prosess tar av prosessorkapasiteten. Noen programmer krever mye av prosessoren i f.eks. oppstart av maskinen. Et program som jeg har sett tar mye kapasitet i oppstarten og som iblant bruker mye ram er F-Secure. Hvis du har noe slikt eller en annen prosess som bruker mye av prosessoren kan du bare skrive ned prosessnavnet og poste det her så kan noen av oss se hvilken prosess det er snakk om. Det er nesten ingenting som starter opp etter det lista sier. Når jeg sjekker prosesser, blir det nesten ikke benyttet noe kraft. Det programmet som benytter mest kraft er firefox. Ellers kjørte jeg igjennom chdsk og fikk opp "Feil funnet. CHDSK kan ikke fortsette i skrivebeskyttet modus." Hva betyr det? Lenke til kommentar
JA Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Her er litt mer om prosesser: http://www.hardware.no/artikler/guide_wind...prosesser/35032 Prøv å start opp med windows-cd og kjøre Chkdsk C: /F i kommandolinjemodus? Husk å se i LOCAL_MACHINE og software -Microsoft - Windows - CurrentVersion - Run. Det burde finnes flere linjer der. Se på prosessene når du akkurat har startet opp. Det er en grunn til at maskiner bruker lang tid på å starte opp, det foregår sikkert ting i bakgrunnen:-) Endret 28. mai 2009 av JA Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Klikk på START/Kjør (run) og skriv MSCONFIG og trykk Enter. Klikk deretter på Startup. Ta gjerne et skjermbilde av bildet og post det her - eller let igjennom de ulike programmene og fjern de du VET - og tror - du ikke trenger til oppstart. Virker som du har mange programmer som leses inn ved oppstart, siden du sier Firefox er treg i begynnelsen men "går seg til" etter hvert. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Du kan laste ned ccleaner fra ccleaner.com. Rensk ut temporær filer. Deretter rensk registeret ( to øverste valgene til venstre ) Under der kan du sjekke hvilke programmer som starter automatisk og eventuelt disable de. Ellers ser forslagene over om å renske med malwarebytes, mer ram og sjekke opp disk cache ok ut. Pass på at du har minst 20% ledig plass på c disk, ellers går søke tiden på disken kraftig opp. Du kan eventuelt gjøre følgende ; ( Med mindre du driver å switcher mellom språk) - > Kontroll panel -> innstillinger for språk og region -> Språk -> detaljer -> Fjern alt utenom norsk av språk -> Avansert -> Slå av avanserte Tekstjenester. Deretter inn i cclenar og fjern alle tilfeller av ctfmon.exe. Det finnes en resouce hog som utnytter ctfmon.exe ( avanserte tekstjenester ) som gjør maskina treig. Videre ; Kontroll panel-> system -> Avansert -> Ytelse innstillinger-> Tilpass for best ytelse ( Da får du 2000 ligenende utseende, kan jo slå på Visuelle stiler så slipper du det). Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Disk C:\ har 115 gb igjen, så det er i orden. Jeg har fjernet tre ting jeg sånn ca veit hva er, og da er det de programmene som er på bildet som står igjen. Ellers føler jeg ikke at jeg vil fjerne ALT for å få en raskere maskin, da den var ganske så rask for ikke så lenge siden. Jeg har enda ikke fjernet indeksering på de andre diskene, men merker at alt som foregår på C:\ har blitt litt raskere etter at jeg gjorde det der. Jeg skal prøve ccleaner, så får vi se om det hjelper litt og. Slenger også med noen bilder av oppgavebehandlingen som jeg lot gå i bakgrunn mens jeg skrev her og hadde noen programmer oppe samtidig. Den høye streken på slutten er når Photoshop ble startet. Tusen takk for gode svar alle sammen! Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 jusched, winampa, ctfmon (tror jeg), msnmsgr, msmsgs, og egentlig SEPCSuite kan fjernes også. Det vil ha noe å si på hastigheten av oppstart, men BURDE være unødvendig. Har du slettet cache/leserlogg/cookies fra FireFox? Ser FireFox tar opp veldig mye minne. Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 jusched, winampa, ctfmon (tror jeg), msnmsgr, msmsgs, og egentlig SEPCSuite kan fjernes også. Det vil ha noe å si på hastigheten av oppstart, men BURDE være unødvendig.Har du slettet cache/leserlogg/cookies fra FireFox? Ser FireFox tar opp veldig mye minne. Winamp, MSN og Sony Ericsson Suite vil jeg gjerne ha i oppstart. Men hvordan fjerner jeg cache/leserlogg/cookies fra Firefox? Det er nesten flaut å spørre, men jeg fant det ikke. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Kjør en lesetest som viser hardiskhastighet gjennom hele disken, f.eks hdtach. Post screenshot av grafen. Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Først quick og så den andre. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Kjør testen to-tre ganger og se om hakkene havner på samme plass hele tiden. Kan virke som om harddisken holder på å ta kveld. Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 De andre diskene hadde ikke sånne store "hakk". Men C:\ disken hadde heller ikke "hakkene" på samme sted. Så du mener det virker som at det er harddisken som gjør PC'en treg? Lenke til kommentar
k1mzor Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Jeg vil også anbefale deg å plukke maskinen fra hverandre for å tørke støv fra viftene og fornye kjølepastaen. 1GB RAM er ikke mye, og det påvirker ytelsen rimelig mye med tanke på hvor lite maskinen har å bruke på korttidsminne. For drøye to høvdinger får du jo også en grei oppgraderingspakke Endret 8. juni 2009 av k1mzor Lenke til kommentar
Toreey Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Dette her ligner et typisk harddisk problem, prøv å teste med en annen harddisk Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Dette her ligner et typisk harddisk problem, prøv å teste med en annen harddisk Okei, men da tror jeg at jeg bytter ut den. Hva er forskjellen på SATA 2 og 3? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå