cdodo Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) HJELP!! Sliter litt med forberedelsen til eksamen i morgen, i kommunikasjon og kultur. Noen som har noen tips eller har den samme eksamen i morgen? Temaet er: Språk og språklig utvikling i multikulturelle miljø. Prøven vil ha fokus på disse kompetansemålene: - Gjøre rede for ulike teorier om forholdet mellom kultur og kommunikasjon. - Analysere og drøfte hvordan kommunikasjon påvirker mellommenneskelige relasjoner og sosiale strukturer - Analysere og drøfte hvordan kommunikasjon påvirkes av sosiale faktorer. - Drøfte sammenhengen mellom kulturelle verdier og kommunikasjonsformer innenfor og mellom kulturer. - Velge ut egnede analysemetoder fra ulike kommunikasjonsteorier og bruke dem på forskjellige typer kommunikasjon. - Gjøre rede for samspillet mellom språklige og ikke-språklige uttrykksformer i ulike kommunikasjons prosesser. Trenger hjelp her! Endret 28. mai 2009 av cdodo Lenke til kommentar
Zirolia Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) De punktene du har listet opp er bare de generelle kompetansemåla for hele året Det vi skal forberede oss spesielt på til imorra er: Språk og språklig utviklig i multikulturelle miljøer. Er sikkert en god del kilder å finne på nettet som er relevant for dette. Har ikke begynt å lete ennå, men begynner vel senere, og kan oppdatere tråden da Ellers er det vel lurt å lese gjennom de tekstene som er med i forberedelseheftet og tenke litt og reflektere rundt disse Edit: Forresten, læreren vår sa det var en god ide å sette seg inn i situasjonen i Oslo og finne kilder rundt dette. Det er jo den byen i Norge der det er mest blanding av språk og dialekter. Du har mange innflyttere fra andre byer og en god del innvandrere. Dette har jo utvilsomt satt sitt preg på særlig ungdomsspråket i Oslo. Endret 28. mai 2009 av Zirolia Lenke til kommentar
cdodo Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Ja. Det vet jeg Men har du funnet noe relevant for oppgaven? Lyst til å dele? Lenke til kommentar
LilleCas Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Vel, det er så mye å ta tak i! Men, jeg vil anbefale Ungdomsspråk av Ingrid Kristine Hasund. Dette er en bok, og kapittel 2, 3, og 4, er relevante for oppgaven slik jeg ser det. I disse kapitlene tar hun for seg ungdom og ungdomskultur, språk og identitet, fremmedspråklig påvirkning på ungdomsspråket. Ellers er det CULCOM - Kulturell kompleksitet i det nye Norge. Søk på kebabnorsk på google - wikipedia hadde en definisjon bl.a. Kanskje er det også relevant med noen eksempler på kebabnorsk? Ellers ville jeg fokusert på annen teori du har hatt i faget. Kommunikasjonsmodeller, retorikk, semiotikk, hermeutikk. Om du har sosialkunnskap ved siden av, slik som jeg, er boka i det faget (Fokus i mitt tilfelle) en god kilde som kan brukes. Jeg fikk også et tips om at det tidligere bare har vært étt tilfelle i Norge, der språkstrid har fått til følge at noen har blitt drept. Dette var i 1948. En gjest blir stukket ned på en gåd i Heddal, fordi etter vertens mening jåler gjesten seg til ved å bruke nedertyske ord og vendinger, mens verten mener at det norske språket bør være godt nok. Dette førte til en slosskamp, og endte med knivdrap. Kilde: Johnsen, Egil Børre: Vårt eget språk bind 1, Aschehoug 1987, s. 55 -> Risikoen for dette i dag er muligens større. Håper dette var til noe hjelp. Endret 28. mai 2009 av LilleCas Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hei! Jeg har nettopp fått tildelt denne problemstillingen: Språk og språklig utviklig i multikulturelle miljøer. Jeg har aldri hatt faget før, men jeg må bestå denne eksamen Onsdag 4 August for å få generell studiekompetanse. Jeg ser dere nevner en del ord som er fremmed for meg: Kommunikasjonsmodeller, retorikk, semiotikk, hermeutikk. Finnes det noen opplysningssider der jeg kan få en generell innføring i faget? Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg har funnet en side som inneholder litt info, men det er fint lite. En del døde linker der også. http://kommunikasjon-kultur.wikispaces.com/ Hvordan gikk eksamen for de her som tok den? Noen tips til en som sitter med fingeren i nesen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå