kenasc Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Fikk dette på forberedelsearket: OLENA AS ble etablert i 1992. Bedriften bruker design, kvalitet og fleksibilitet som sine fremste konkurransevåpen. OLEANA AS har som mål å drive lønnsom produksjon av kvalitetesprodukter i Norge. Du kan lese mer om bedriften på http://www.oleana.no Eksamensoppgaven i morgen vil ta utgangspunkt i OLEANA AS og omhandle disse temaene: - Markedstilpasning av jakke - Investering i strikkemaskin - Kapitalbehov og finansiering av utvidelse - Dekningspunktanalyse - Globalisering noen som har forslag til kilder eller gode tips rundt emnet? takker for all respons :-)! Lenke til kommentar
Doier Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Skal ha denne eksamenen i morgen også. Det første som slo meg var at pris ikke vil bli et aktuelt konkurransemiddel dersom man skal gjøre produktet mer konkurransedyktig mot en billigere rival i en dekningspunktsanalyse-oppgave. Allikevel vil priselastiten antagligvis være stor. Videre mener jeg at produktet er en heterogen vare, da det er en merkevare. Dermed blir det en monopolistisk markedstilpasning. Regner med at markedstilpasningsoppgaven vil inneholde et bombepunkt hvor man skal avgjøre om det lønner seg å satse på å selge produktet ute i tillegg til å selge hjemme. Oleana er visstnok svært opptatt av samfunnsansvar og alt det innebærer. Tror det blir viktig å ha konkrete eksempler fra deres nettsider om dette: http://oleana.no/html/filosofi.html Lenke til kommentar
WallStreet Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Skal også ha denne eksamenen i morgen og er enig med Doier. Blir veldig viktig med konkrete eksempler fra nettsiden. Jeg husker at dette var noe som trakk meg opp i økonomistyring.Jeg hadde satt meg skikklig godt inn i hva som var bedriftens visjoner osv. Når det gjelder kilder, så tror jeg at jeg har fått nettresurser til øk og ledelse fra lærern min. En annen ting mtp globalisering så er det jo interessant og se at de får silken sin fra India og thailand. Kan jo være noen kritikkverdig forhold inne i bildet der. Lenke til kommentar
Doier Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Skal også ha denne eksamenen i morgen og er enig med Doier. Blir veldig viktig med konkrete eksempler fra nettsiden. Jeg husker at dette var noe som trakk meg opp i økonomistyring.Jeg hadde satt meg skikklig godt inn i hva som var bedriftens visjoner osv.Når det gjelder kilder, så tror jeg at jeg har fått nettresurser til øk og ledelse fra lærern min. En annen ting mtp globalisering så er det jo interessant og se at de får silken sin fra India og thailand. Kan jo være noen kritikkverdig forhold inne i bildet der. Det er mulig, men samtidig satser de på såkalte høykvalitetsprodukter fra Silkeveien. Regner med at India og Thailand går derunder. Lenke til kommentar
Kristine90 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Er det noen av dere som skjønner hva de mener med markedstilpasning av jakke? Lenke til kommentar
IceKillaBeatBoxer Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Jeg tror markedstilpasning av jakke er det samme som markedsvurdering, men at de fokuserer mest på produktet fra Oleana? Endret 28. mai 2009 av IceKillaBeatBoxer Lenke til kommentar
Kekzneb Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Denne eksamen var ikke så vanskelig, allikevel Lenke til kommentar
WallStreet Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Må i utgangspunktet si at jeg heller ikke synes den her var så vanskelig. Jeg vet ikke hvordan det var for dere, men jeg måtte gjøre hele eksamen uten data Lenke til kommentar
klatten Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg var også oppe i dette faget. Syns forsåvidt at prøven gikk greit nok, men man kan aldri ta noe forgitt når det gjelder eksamen - mange som går på solide karaktersmeller i skriftlig eksamen, selv om de føler at det gikk "greit nok" med en gang de er ferdige. Lenke til kommentar
klatten Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Hva fikk folk på denne eksamenen egentlig? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Fikk også 4, noe jeg har klagd på. Lenke til kommentar
klatten Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg fikk også 4 og de jeg kjenner jeg har hørt med, fikk også 4. De fleste får tydeligvis 4... Helt greit, forsåvidt, selv om jeg fikk 5 i termin. Lenke til kommentar
America Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Vet dette er en gammel tråd, men er det noen som har en fasit liggende på denne eksamenen? Vi holder på å arbeide med dette eksamenssettet som øving frem mot årets økonomieksamen, og jeg trenger å få sjekket opp noen av svarene mine. Lenke til kommentar
unknown1991 Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Eg hadde også trengt den fasiten! Lenke til kommentar
JahnFB Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Hei! Vet at dette er en gammel tråd og beklager å riste liv i den, men lurte på om noen hadde besvarelse evt. fasit på denne prøven? Lenke til kommentar
stresslessen Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg kunne og trengt å sett litt på en besvarelse som hjelp mot årets eksamen, som jeg har blitt trukket opp i.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå