Gå til innhold

[Løst]*HASTER* Det store bildet; HTML/CSS/PHP/MySQL *HASTER*

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har eksamen i et valgfag i morra som tar for seg programmering av nettsider. Dette er nok et ganske simpelt fag, som kun skummer følten i HTML, PHP, CSS og MySQL. Jeg føler at jeg har ålreit kontroll, men mangler forstålsen av "det store bildet," dvs å kunne forklare all relasjon og interaksjon mellom en HTML-side, CSS, PHP og MySQL. Jeg vet at det linkes til CSS og PHP fra dokumentet, men det er vel spesielt hva som skjer fra og med at en side blir sendt gjennom en PHP-motor jeg er usikker på. Denne figuren er gitt som en oversikt, jeg synes det en forferdelig dårlig, men håper at noen her kan forstå litt mer:

Det_store_bildet.jpg

Noen som kan dette, og kan ta på seg å forklare meg dette?

EDIT: Det er altså når man blander inn PHP og MySQL at jeg blir usikker, ikke når det kun er enkle HTML-dokumenter med CSS involvert. ;)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

html kan sees på som et statisk dokument som nettleseren din viser. det kan sammenlignes litt med et word dokument. css er et skjema som html bruker for å strukturere sidevisning bedre. det kan man gruppere tekst med samme font osv.

php genererer html dokumenter dynamisk. php brukes gjerne sammen med forms.. la oss si du har en form som ber om alderen din. når dette sendes til serveren så kan php lage et html dokument som den sender tilbake som bruker den alderen du skrev inn for å lage et dynamisk dokument. den kan for eksempel sende tilbake noe så enkelt som "hei, din alder er 20 år"

mysql er en database som php bruker for å lagre og lese data. php klarer ikke å "huske" ting på egen hånd (dvs den klarer ikke å huske hva alderen din er fra gang til gang) og dette løses oftest med en databaseløsning (mysql).

dette forumet har for eksempel mysql liggende i bakgrunnen der all tekst vi skriver inn er lagret. php henter ut dette og genererer det forumet du ser.

Lenke til kommentar

HTML = statisk "programmeringsspråk" som brukes for å vise tekst/bilder/whatever i en nettleser.

CSS = scriptingspråk som brukes for å style HTML-sidene. (Vanligvis er det egne css-filer på siter for enklere endring av designet på siden).

Database = brukes back-end for å lagre informasjon som brukes i siden. Inholdet i databaser kan endres og bidrar dermed til å kunne lage dynamiske websider. (Dynamiske websider er websider vor inholdet blir endret i henhold til hva brukeren/leseren vil ha av informasjon). SQL er det vanligste språket som brukes på databaser og det er derfor det heter mySQL, MS SQL server osv.

Når du som bruker kommer til en webside henter webserveren den aktuelle filen du etterspør (vanligvis er index.htm, index.php, index.jsp osv den siden som blir hentet default når du går inn på feks vg.no). er det feks en php-side som blir etterpurt kjøres denne filen gjennom php-motoren. når dette gjøres genereres html + css som sendes tilbake til webserveren som igjen sender inholdet videre til nettleseren til den besøkende.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Takk for svar!

Så det er altså ikke verre enn at PHP genererer HTML og CSS og sender dette tilbake til min maskin, akkurat som ved en "vanlig" forespørsel med bare HTML og CSS?

det stemmer. fordelen ved å bruke PHP og andre "dynamiske" språk som ASP, .NET, JSP og ligende er at en får et mer levende inhold fremfor den statiske fremvisningen som HTML gir.

Lenke til kommentar
Så det er altså ikke verre enn at PHP genererer HTML og CSS og sender dette tilbake til min maskin, akkurat som ved en "vanlig" forespørsel med bare HTML og CSS?

PHP genererer ikke nødvendigvis HTML og CSS. Har selv brukt det til mye annet, bl.a. javascript og bilder. Er i og for seg ingen begrensninger i forhold til hva PHP kan generere og sende tilbake. (Vanligvis er det noe som kan tolkes av en nettleser)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...