Gå til innhold

Nytt portabelt, men vet ikke hva jeg skal velge

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt AKG 414p portable headsett begynner å bli slitt. Jeg skal ha nytt, men jeg vurderer både headset og in-ear headphones. Med 414p var jeg veldig fornøyd med lydkvaliteten og isoleringen, men mindre fornøyd med komfort. Kriterier:

- Prisklasse er 500 kr

- Jeg må kunne sitte på toget eller bussen uten å bli forstyrret av støyen

- Viktig at lyden ikke blir for mye tuklet med, ala "extreme bass boost" osv.

Noen modeller jeg allerede har sett på er AKG K 420 headset og AKG K 330 øreplugger, da jeg har god erfaring med AKG-lyden. Hva tror dere om disse?

Kom med anbefalinger og erfaringer! :)

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AKG K81DJ er en av de beste bang-for-the-buck tilbudene du kan få. Har selv hatt disse, og var meget fornøyd med lyden. Det har imidlertid kommet en ny utgave av disse i form av AKG K518, som får meget gode reviews rundt om. Skulle bare mangle ;)

Disse sitter litt stramt på hodet, sier noen, men jeg syns det var perfekt. Liker dårlig når hodetelefoner er såpass løse at de faller av. Kjøp på cdon, koster under 500kr.

Selv moddet jeg mine AKG K81DJ's med blue tack, men det gjorde ikke så veldig stor forkjell. JEg garanterer at du blir 100% fornøyd med AKG K518!

Lenke til kommentar

Nja. K518 har de samme utenpå-ørene-putene som jeg ikke liker. Jeg har ofte hodetelefonene på i flere timer i strekk, og da er jeg redd det blir ukomfortabelt. Noen som har noe å komme med angående portabelt headset vs. in-ear?

Endret av Speik
Lenke til kommentar

K518 og K81 DJ har stort sett samme design. Hadde K81 DJ selv i en god stund, og syns ikke dem var ukomfortable i det hele tatt. Har prøvd mange hodetelefoner med lignende pads (utenpå ørene) som jeg ikke var fornøyd med, men akg sine er bra.

Har IEM i form av Klipsch X10. Utrolig. Men de koster 1500kr da..

Fordeler og ulemper mellom headset og IEM's:

- IEM's tar opp mindre plass når det pakkes sammen.

- IEM's isolerer mye mer støy enn headset. Fordel? Ulempe?

- Det kan være farlig å komme borti noe når man bruker headset. Samme farlighet som q-tips, nesten. Ihvertfall gjelder dette mange av typene.

- ÌEM's må rengjøres oftere enn headset.

- Lydkvaliteten er ofte mye bedre i IEM's til samme pris som headset.

- Du vil ikke oppleve noen særlig grad av soundstage med IEM's.

- IEM's er farligere for hørselen fordi man ofte har for høyt volum på, hvilket fører til utmattelse i stapediusrefleksen, som igjen fører til ødelagte hørselshår på det basilare membran inni sneglehuset.

- IEM's blir ikke like fort ødelagt som headset.

- IEM's gjør at temperaturen i ørene dine stiger, og det blir økt bakterieflora der.

Alt i alt, mye fordeler og ulemper begge veier. Opp til deg. Hva verdsetter du mest? Om du utelukkende foretrekker bra lyd fremfor noe annet, så er IEM's veien å gå. Mine Klipsch pisser på alt annet av portable headset jeg noen sinne har hatt/prøvd.

Styr unna merker som skullcandy og bose. Finn noe fra akg, sennheiser, audio technica, denon eller etymotic.

IEM's å foretrekke i din prisklasse:

- Sennheiser CX500

- Westone UM1

- Denon C551

- Head-Direct RE2

Headset å foretrekke i din prisklassE:

- AKG K518

- AKG K81 DJ

- Grado SR60

- Koss KSC-75

- Denon AH-D1001

- Sennheiser HD555

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...