Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i IT2 (REA3015) 4.6-09


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg tenkte en slik tråd kunne være nyttig og hensiktsmessig, ikke minst fordi eksamen har en forberedelsesdel som deles ut den 3.6. Selv får jeg 6 i standpunkt, og har løst eksempeloppgavene som er blitt publisert tidligere på heldagsprøver, slik at jeg er tålelig à jour hva pensum angår.

 

Dette er altså en tråd hvor erfaringer og kunnskap kan utveksles før eksamen, og som spørsmål knyttet til faget og pensum kan stilles. Håper interessen er tilstede, men jeg vet ikke hvor mange som har valgt dette faget i kongeriket. Hos oss ble 14 av 17 trukket ut. :)

 

Mvh, Erik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal selv opp i IT 2.

Programmeringen har jeg full kontroll på, og har fått 6'er på samlige programmeringsprøver. I multimedia og på planlegging og dokumentasjon av programmering, har jeg "bare" fått 5-5+. Heldigvis teller programmeringen mer enn 50% av faget hos oss, og derfor har jeg også 6 i standpunkt.

 

Vet du/noen hvor mye programmeringen kommer til å telle på eksamen, i forhold til multimedia og planlegging og dokumentasjon av programmering?

Lenke til kommentar

Har man stålkontrroll på programmeringsbiten, som i og for seg er det mest sentrale, burde dokumentasjonspisset (som bare er redigering av en mal...) være av ytterst liten signifikans. Jeg har sett to "prøvebesvarelser" fra udir, som svarte til en femmer, og det var elendig programmering. Lista ligger ikke høyt.

Lenke til kommentar

No er da pensum i IT delt opp i tre deler :

Planlegging og dokumentasjon, Multimedieutvikling og til slutt programmering.

Programmering delen er verdt ca 40% av karakteren mens planlegging og dokumentasjon sant multimediautvikling er verdt resten. Jeg regner med at besvarelsen blir vurdert i sin helhet, med andre ord om din besvarelse er verdt karakter 6 på en oppgave og du svarer ikke på noe av det andre, er du kvalifisert til karakteren 0.

Programmering er nesten like sentralt som de andre læreplanmålene, I læreplanmålene står det ingen steder at du skal kunne kode utenat, men det er en fordel.

Jeg foreslår at vi kan bruke denne posten til å kommer med ideer til hvilke oppgaver vi får på eksamne, slik at vi kan bruke forberedelse tiden (som er i morgen) til å lage mulige systemer som vi kan få på prøven. Dette vil bidra til at vi kan finpusse/modifisere systemene, etter de spesifikasjonene som er oppgitt på eksamen, og vi vil ha mye tid ekstra, til å fokusere på andre oppgaver.

Lenke til kommentar

Planlegging og dokumentasjon er en like viktig del som selve programmeringen desverre. Det er her bedrift, designer og programmerer går sammen og planlegger den ønskede løsningen til bedriften. Det er overall kunnskap i faget som skal ses, som jeg har nevnt tideligere, går du betydelig ned i poeng om du velger å ikke levere en oppgave, det viser at du har lite kunnskaper innenfor det eventuelle emnet. Det hjelper ikke å være pissgod i programmering, og elendig i resten :) Men det er sant at det eneste som kan betegnes som vanskelig i IT 2 er programmeringdelen.

Erik, du går vel ikke på olsvikåsen VGS?

 

men at en stryker som jeg sa tideligere, er vel å ta litt i...

Endret av spelly
Lenke til kommentar

Tja, sensorene kommer nok i all hovedsak kun til å se "dokumentasjon" som er forandringer av allerede-eksisterende maler; således burde det ikke ha noen avgjørende viktighet - man burde faktisk passe seg litt for hva man leverer inn.

 

Hva programmeringen angår, er den nok vanskelig for de som aldri har forsøkt seg på slikt før man begynte med faget. Hos oss er det noen jenter som har slitt en del, men også mange gutter. De tre siste prøvene har jeg og to andre stukket av med seksere, og resten (13-14 stykker), 1 til 2. En nokså spredt klasse, altså. Det var opptil flere som ble ganske fortvilte etter eksamenstrekket ble avslørt. :p

 

Jeg går ikke på Olsvikåsen VGS.

Lenke til kommentar

slik jeg har forstått læreren min, hvis jeg ikke tar riv ruskende feil, trenger en i grunn ikke å kunne prorgammere til eksamen. Men vi må kunne tolke kode, og forklare hva enkelte kodesnutter gjør. Eksamensoppgavene vi har gått gjennom, har i beste fall en av funksjonalitetene i brukergrensesnittet fungert, og de har endt opp med karakter 5. så skal faktisk ikke litt mye til for å få en grei karakter i IT, virker det som. for folk som sliter på eksamen, kan de i grunn sette opp ett brukergrensesnitt, definere om det skal være statisk, dynamic eller input felt , gjøre tekst om til movie clip slik at de kan være buttons, og kanskje skrive definere feltene med logiske navn og i beste fall adde blablabla.addEventListener.. så har du sikkert sikret karakteren 3 på programmeringsoppgaven, selv uten noe særlig programmering.

 

har hørt at karaktersnittet i IT er latterlig lav, dette er sikkert som jeg har antydet, at om du i det hele tatt klarer å adde buttons, input felt og lage logiske navn til dem, er du sikret karakter i programmeringsdelen, men for å få en bra karakter må du til en viss grad programmere, IALLEFALL forstå koder.

Slik som jeg sa tideligere, er eksamensbesvarelsene jeg har sett, som har kvalifisert til en 5èr langt fra ferdige løsninger... jeg syntes at det er bra at det skal svært lite arbeid på programmeringsdelen for å kunne stå, det er mange som hiver seg inn i IT 2 faget, uten noe anelse om hva dem hiver seg ut i. as3 programmering kan sammenlignes med c++ og er langt fra lett å forstå. Det kreves masse, masse, masse med arbeid, i likhet som med matte. Og for elever på studiespesialiserende, vil det være svært vanskelig å kunne arbeide med faget utenom skole, siden de ikke har flash prorgamvare på PCene sine.

 

 

uansett, no som dagen for forberedelse er komt, foreslår jeg at vi kan komme med tips til hverandre, om hva vi eventuelt vil få på eksamen, og løsninger på dette - basert på forberedelse delen vi får utlevert. Når jeg har sett på tideligere gitte forberedelse ark til eksamen, har jeg enkelt kunne sett hvilke type eksamensoppgaver vi ville få, spesielt den med test oppgavene til kjøreskolen. eventuelt kan vi arbeide sammen, for å finne mulige løsninger, som vi kan modifisere på eksamensdagen,slik at vi kan oppnå så bra resultat som overhode mulig på eksamen.

 

jeg har selv 6 i it, men føler ikke at læreren har pushet meg, eller klassen for den saks skyld godt nok.

jeg syntes litt synd på resten av klassen til eksamen, de fleste har wastet bort timene i ITen, for å surfe på internet, det får de i tryne no!

Endret av spelly
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke synd på tåper; det er imidlertyd synd på de elevene som faktisk vil gjøre noe ut av timen, og som hindres av bråk og ståk fra lite innsatsvillige fjols. Kodingen i AS3 er såpass enkel at folk som legger litt arbeid i faget, vil klare det med glans - spesielt i forhold til de kompetansemålene som fordres. Det kan ikke sammenlignes med C++ i det hele tatt, selv om det deler visse likheter. Man må skrive svært lite kode for å få utført det som kreves i en tenkt eksamenssituasjon.

 

Har også sett på eksamensoppgavene du nevner, som kun skulle svare til rundt fem. De legger ikke lista høyt, for å si det slik.

Endret av Erik den Raude
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke synd på tåper; det er imidlertyd synd på de elevene som faktisk vil gjøre noe ut av timen, og som hindres av bråk og ståk fra lite innsatsvillige fjols. Kodingen i AS3 er såpass enkel at folk som legger litt arbeid i faget, vil klare det med glans - spesielt i forhold til de kompetansemålene som fordres. Det kan ikke sammenlignes med C++ i det hele tatt, selv om det deler visse likheter. Man må skrive svært lite kode for å få utført det som kreves i en tenkt eksamenssituasjon.

 

Har også sett på eksamensoppgavene du nevner, som kun skulle svare til rundt fem. De legger ikke lista høyt, for å si det slik.

Må si at jeg heller ikke syntes synd på folk som fjoller vekk timene, men for nybegynnere innen programmering, er ikke AS3 riktig å begynne med, i min mening. poenget mitt er at det er mange folk som har under gjennomsnittlig datakopetanse som joiner it. De har ikke anelse om hva it2 faget er for noe, de har såvidt hørt om programmering, de har ikke peiling på hva programmering angår... Disse folkene sliter i it, det er sikkert en del av de som står for å bråking, da de ikke får til en drit... Men kan ikke unnskylde dem, it2 er ett fag som krever jobbing regelmessig, akuratt slik som matte. Hvis du legger en viss innsats til å drive med dette, går det greit.

Endret av spelly
Lenke til kommentar

Har fått forberedelse delen utlevert no. Med tanke på at applikasjon(ene) vi skal lage skal være knyttet opp mot stortingsvalget, kan det virke som at vi kanskje må lage en quiz (?)

 

kom med tips dere som skal ha eksamen, i denne tråden da!

Lenke til kommentar

Kan vel skrive inn oppgaven her:

 

Tema Stortingsvalget 2009

 

På eksamen vil du få oppgaver knyttet til stortingsvalget høsten 2009. De svarene du produserer på eksamen, skal fungere som bidrag til et nettsted for ungdom som tematiserer politikk og stortingsvalg.

 

Aktuelle oppgave til eksmane kan være utvikling og dokumentasjon av applikasjoner tilknytning til informasjon om valget, med multimediale presentasjoner og programmering av kunnskapstester om politikk og politikere.

 

På eksamen får du utlevert bilder, lyd og filmmateriell du skal bruke.

 

 

Ser ut som vi får quiz som sagt ovenfor, eventuellt at vi skal lage en presantasjon av ett parti/partikandidat/selve valget? I form av en banner eller liknende. Og genrell dokumentasjon av ett slikt prosjekt blaa.

 

 

Eksempel på en eksamensoppgave.

 

 

Flere tanker?

Endret av Howareye
Lenke til kommentar

Legg merke til at det står at vi KAN å oppgaver knyttet til dette, det står ikke at vi FÅR... Men jeg ser på sansyneligheten for at vi får det som svært høy- hva annet skal vi få da ?. Det er også sagt tideligere i tråden, at vi sansyneligvis kommer til å få quiz oppgaver... Når jeg ser på forberedelse delen, vs eksamen som ble linket til posten ovenfor meg, skulle en nesten tro at det var eksamen vi kom til å få i morgen.

 

 

Sleng ut tips, til hvilke oppgaver vi kommer til å få i morgen!

Endret av spelly
Lenke til kommentar

Vet sikkert at vi ikke får det i morra. Den er gitt tidligere på tentamen på skolen jeg går på etc, det samme gjelder de andre eksempeloppgavene som ligger inne på Udir. Men selvfølgelig noe lignende. Hvis man har løst de eksempelsoppgavene som ligger der inne så har man mest sannsynelig den nødvendige koden vi trenger og også den samme banneren/mm-delen vi vil få i oppgave. Eneste vi trenger da er å tilpasse til den oppgaven vi har fått, endret tema fra skianlegg til stortingsvalg etc.

Lenke til kommentar

La meg foreslå at folk legger ut dokumenter/kilder som kan bruker i forhold til eksamen. Eks. informasjon som kan brukes i forhold til "kunnskapstester om politikk og politikere".

 

Er ikke helt sikker på hvor jeg skal hente denne informasjonen.

 

 

 

Remember: Sharing is caring!

Lenke til kommentar

Det står jo at man får utlevert det man trenger av materiale gjennom PGSA. Satt litt på skolen for å skrive en quiz både med radiobuttons og comboboxer, så jeg er tålelig forberedt. Dersom det blir en slags kunnskapsundersøkelse, kan man antakelig følge denne spørsmålsmalen: Hvem er statsministeren i kongeriket; Hva er finansministerens partitilhørighet osv.

Lenke til kommentar

Jeg har selv programmert ett quiz, som lister opp hvor mange korrekte svar du har på slutten. Jeger ute etter tutrials som kan være grei til animasjondelen vi kommer til å få på eksamen... selvom det eneste du trenger å vite noe om i utgangspunktet er motion tween...

 

 

 

hvilke sansynelighet tror dere det er for at vi får quiz på eksamen ?

Endret av spelly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...