Gå til innhold

Junifest 2009 - pybalto på fisketur.

Anbefalte innlegg

I dag tok jeg noen timer ved elva. Jeg fikk en laks, men det var en støing så den måtte jo hives i elva igjen. Men denne gang hadde jeg kameraet hengende i veske, så det ble et kjapt bilde av den før jeg slengte den uti igjen. (f/7.1, 1/1250sek, ISO320 og 24mm. +Litt stilt i PS bl.a. shadow/Highlights)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er jeg rar som ikke vet hva en støing er?

Tror ikke det. Men den er vel en smule spesiell siden den må i elva igjen da.. :D

Men bildet var flott! Gjorde seg bra blandt steinene osv. Nydelige farger!

Om man følger Trondsters link så finner man det ut, men jeg kan jo også skrive litt her. En støing er en laks som kom opp i elva i fjor før isen la seg, den har gytt og har overvintret i elva, og går nedover til sjøen på våren. Den er tynn, kraftløs og er forbudt å ta, den skal hives ut i elva igjen. Uansett, selv om den er skadet. Det er veldig lett å kjenne igjen en støing når den biter på fordi den ikke har krefter til noen fight, og når man ser den ser man at den er tynn, da er det viktig at kleppen ikke brukes så fisken ikke får unødvendige skader. Om det er litt større laks er det veldig lett å se det på formen, kroppen er tynnere enn hodet. På de store kan man lures litt.. helt til man ser fisken, siden de store klarer en aldri så liten fight allikevel, men den blir raskt tom for krefter. Man kan si det slik at den "eksplosjonen" man kjenner når man får på en nygått laks mangler når støingen biter på.

Jeg skal ta meg noen timer ved elva nå i ettermiddag/kveld, det er så nydelig vær ute nå.

Lenke til kommentar

Jeg har nesten helt glemt tråden din, beklager.

Liker bildet ditt av "Støingen" For oss som sjelden får noe mer spennende enn en slapp liten torsk så ser fangsten din mer kul ut.

Detaljstudien din av den gamle vpognen har også noe for seg. Det eneste den trenger er litt oppjustering av levels, kontrast og saturation.

Tom

Lenke til kommentar

Jo, takk for kommentar. På en måte har jeg vel også selv glemt tråden, men mest fordi jeg ikke har tatt noen bilder mtp temaet siden siste posten jeg hadde. Men på fredagen var jeg på enslags fisketur. Min lillebror giftet seg på elvebredden. Jeg tok selvfølgelig med meg fiskestanga da han oppfordret alle gjestene til å gjøre det. Og selv om jeg ikke fisket noe selv, så var det andre som gjorde det. En av gjestene fikk enda en bitteliten laks og da kan man vel ikke kalle det annet enn en fisketur?

Jeg fant ut at dette var anledningen for at jeg skulle prøve den nye blitsen min, det fant jeg ut mens jeg slappet av med en pils noen timer før bryllupet. Jeg har egentlig ikke brukt den noe særlig seiøst før, og det gjorde jeg nok ikke nå heller. Når jeg i ettertid ser gjennom bildene blir jeg vel egentlig bare litt flau fordi jeg ikke klarer å fikse dette med å ta bilder. Jeg plagdes litt med denne blitsbruken, og endte med å sette kameraet over på grønn-auto mens jeg tenkte at jeg jo hadde lest noe i bruksanvisningen om at det kunne være lurt. Men så ble det jo bare jpeg, og det er noe jeg egetlig visste.. og med litt utbrent himmel på de fleste full-auto bildene så blir det vel en tur innom PS med dem for å se om noe kan fikses så det kan gis videre. Heldigvis tok jeg ikke bare bilder i full auto, og heldigvis var jeg ikke noen offisiell fotograf. Men jeg fikk beskjed på forhånd at den som skulle ta bilder også var en del av sermonien, så om jeg kunne ta noen bilder for dem mens den pågikk så ville det være veldig bra. Så jeg skal altså gi videre bilder av den viktigste delen som var, iallefall om man tenker på minnene. Og det gir meg egentlig litt noia.

Det er jo sånn at man ikke kan legge ut noen på nett uten deres samtykke, og jeg har ikke noe lyst å spørre noen om det.

Dette er et utsnitt av et av full-auto bildene, og blir vel mest valgt pga at kaka viser temaet.

Lenke til kommentar

I dag var jeg endelig på fisketur igjen. Mye å se var det også, men ikke noe fisk. Jeg sliter litt med å finne motiv. Denne gangen er det meg selv som er med i bildet. Måtte finne på noe siden jeg ikke fikk fisk, så jeg la kameraet på sekken og tok bilde av meg selv med timer.

-------------

Når jeg ser gjennom tråden og sammenligner med kalenderen ser jeg at jeg heller ikke klarte denne utfordringen. Så jeg oppdaterer denne siste posten med:

Ikke bestått.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk egentlig ikke avsluttet tråden på en skikkelig måte. Mitt junifiske gikk ikke så bra. Jeg fikk en sjøørret, en støing og en harr. Siden siste post har jeg vært på en eneste fisketur. Den varte litt over 2 døgn, jeg var helt øverst i masjok (for den som har hørt om den elva). Min lillebror og jeg har en (pemanent) camp der oppe, som vi pakker ned og knytter fast i ett tre når vi ikke bruker den. Det er selveste paradiset når det gjelder laksefiske. Jeg er ikke så glad i å fiske fra båt.

Jeg vil vise et bilde av noen som får laks. Bildet er av min far. Og en turist. Turisten er min eldste brors forlovede. Bildet er tatt når de kjører til land etter fredningen søndag. (Elva er fredet 1 døgn i uka. Fra søndag- til mandag kveld.) Det er egentlig en god historie. Hun hadde veldig lyst til å fiske fra båt, og min far stilte selvfølgelig opp. De fisket i flere døgn. De hadde startet fisket før jeg dro på min fisketur og holdt enda på da jeg kom ned igjen lørdag kveld. Kun avbrutt av pauser og søvn. Så ga hun seg. Hun var lei, og trodde ikke mer på dette. Min far kan litt om det med tålmodighet så han dro ut igjen uten henne. Var borte noen få timer og kom tilbake med en 11kg's laks. Da var det kun noen timer igjen til frediningen, men dama dro allikevel og kjøpte kort for resten av døgnet frem til fredningen. Kortselgeren kalte henne gal. Jeg ruslet ned til elva med hunden rett før fredningen og tok noen bilder til henne som minne. Da de kom til land fikk jeg høre at på de fire siste timene fikk hun to laks. En på 1,5kg og en på litt over 2. Men storlaksen.. den gikk hun glipp av. De andre var bare til trøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...