Budeia Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg har inntrykk av at: Ikke-kristne klager veldig mye over verdens urettferdighet, og vender derfor ryggen til Gud. Deretter blir de f-eks darwinister eller begynner å tro på norrøne guder. Etter dette forsvinner liksom klagene over verdens lidelse og urettferdighet. Hvorfor det? Fordi de innerst inne vet at Jehova Gud er deres Skaper. Evolusjonen (utviklingen) eller de norrøne gudene kan aldri få en slik Skaper-status i deres bevissthet, derfor klager de heller ikke mer etter å ha forlatt sin Skaper. Altså, man føler ikke behov for å konfrontere andre enn Gud med sin smerte og lidelse. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 jeg vet at de to innleggene over meg kommer til å bli slettet så jeg tar meg heller frihet til litt saklig argumentasjon mot dine påstander: Ikke-kristne klager veldig mye over verdens urettferdighet, og vender derfor ryggen til Gud. folk vender ikke ryggen til gud pga urettferdighet, men pga hans fravær. og om gud allmektig som han er vet at han vil få færre tilhengere ved å skape urettferdighet i verden, hvorfor fortsetter han med det? blir som om en politiker skal lage en kampanje han vet han vil tape stemmer på. Deretter blir de f-eks darwinister eller begynner å tro på norrøne guder.Etter dette forsvinner liksom klagene over verdens lidelse og urettferdighet. Hvorfor det? Fordi de innerst inne vet at Jehova Gud er deres Skaper. ok, dette må være de to minst sammenhengende utsagnene du kan finne på. hvorfor akkurat Jehovas gud? hvordan vet du hva folk føler innerst inne? om de føler innerst inne at Gud er skaperen, hvorfor snu ryggen til? Evolusjonen (utviklingen) eller de norrøne gudene kan aldri få en slik Skaper-status i deres bevissthet, derfor klager de heller ikke mer etter å ha forlatt sin Skaper. evolusjonister eller de som tror på norrøne guder, dvs de 12 menneskene igjen i verden, er ikke ute etter en skaperskikkelse, fordi de føler de må ha det. de er ute etter fakta og trekker konklusjoner ut ifra dette. dessuten snakker du i blinde helt uten erfaring om ting du ikke har prøvd ut engang. om noen religiøse velger å gå vekk fra troen sin fordi verden er urettferdig mener de ikke alt er i skjønneste orden så lenge de ikke har en skaper å legge skylden på. Altså, man føler ikke behov for å konfrontere andre enn Gud med sin smerte og lidelse. og dette støtter du med hvilken argumenter? du nevner ingen i posten din. alt i alt svarer ikke innlegget ditt på hva topic sier. hvordan beviser følelsesmessige smerter Jehova-gud, hvorfor jehova-gud og ikke noen andre? Lenke til kommentar
nilox Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Heh, her ser vi et klassisk eksempel på noen som ikke evner å tenke utenfor sin egen virkelighetsforståelse. Man klarer tydeligvis ikke å forestille seg en gang at noen mennesker ikke føler noe behov for å tro på noen gud. Da er man nok ganske dypt inni det. Ikke skjønner jeg helt hva vi skal diskutere heller. Hele innlegget er så usammenhengende og absurd at en kunne tro det ble skrevet i fylla... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 I henhold til retningslinjene §1, må jeg be debattanter ærbødigst, holde seg til trådens tema. Mener du en tråd eller et innlegg som sådan strider mot retningslinjene, ikke kommenter dette den aktuelle tråd, men rapporter. I henhold til retningslinjene ble '2' innlegg slettet fra tråden. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg har inntrykk av at:Ikke-kristne klager veldig mye over verdens urettferdighet, og vender derfor ryggen til Gud. Deretter blir de f-eks darwinister eller begynner å tro på norrøne guder. Etter dette forsvinner liksom klagene over verdens lidelse og urettferdighet. Hvorfor det? Fordi de innerst inne vet at Jehova Gud er deres Skaper. Evolusjonen (utviklingen) eller de norrøne gudene kan aldri få en slik Skaper-status i deres bevissthet, derfor klager de heller ikke mer etter å ha forlatt sin Skaper. Altså, man føler ikke behov for å konfrontere andre enn Gud med sin smerte og lidelse. Hvis en ikke tror på en god gud, så forsvinner alle logiske problemer som følger antagelsen. Naturvitenskap forklarer hvordan verden er, og hvorfor den er slik uendelig ganger bedre enn religion. Det er både en latterlig mer detaljert forklaring, og den er mye større i omfang. Du vet nok innerst inne at det ikke finnes noen gud, som alle oss andre. Evolusjon har ingenting med skapelse å gjøre, for det har vi abiogenesis som handler om hvordan organiske kjemikalier kan danne liv. RNA teorien er delvis blitt bekreftet i laboratorieforsøk. Vi har ingen behov for å tro på noen skaper, hva er poenget med å gjøre det? Det eneste du sitter igjen med, er en barnslig tro på noe overnaturlig som gjør at du sitter igjen med ulogisk paranoia. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg har inntrykk av at:Ikke-kristne klager veldig mye over verdens urettferdighet, og vender derfor ryggen til Gud. Deretter blir de f-eks darwinister eller begynner å tro på norrøne guder. Etter dette forsvinner liksom klagene over verdens lidelse og urettferdighet. Hvorfor det? Fordi de innerst inne vet at Jehova Gud er deres Skaper. Evolusjonen (utviklingen) eller de norrøne gudene kan aldri få en slik Skaper-status i deres bevissthet, derfor klager de heller ikke mer etter å ha forlatt sin Skaper. Altså, man føler ikke behov for å konfrontere andre enn Gud med sin smerte og lidelse. På hvilket grunnlag kan du likestille eller sammenligne evolusjon med teisme/deisme? Hva med de som aldri har trodd på en gud? Er det ikke like sannsynlig at Norrøne guder er skapere på lik linje med Jehova? Og om man erfarer smerte og lidelse, er det ikke mer rasjonelt å konfrontere seg selv og personene rundt deg? Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg har inntrykk av at:Ikke-kristne klager veldig mye over verdens urettferdighet, og vender derfor ryggen til Gud. Deretter blir de f-eks darwinister eller begynner å tro på norrøne guder. Etter dette forsvinner liksom klagene over verdens lidelse og urettferdighet. Hvorfor det? Fordi de innerst inne vet at Jehova Gud er deres Skaper. Evolusjonen (utviklingen) eller de norrøne gudene kan aldri få en slik Skaper-status i deres bevissthet, derfor klager de heller ikke mer etter å ha forlatt sin Skaper. Altså, man føler ikke behov for å konfrontere andre enn Gud med sin smerte og lidelse. Jeg må si jeg er uenig i inntrykket ditt. Når ikke kristene nevner verdens urettferdighet (og særlig i en diskusjon med kristene), så er det ikke for å klage på det, men for å påpeke at dette er uforenelig med en god og elskende gud som Jehova er ment å være. Grunnen til at man ikke tror på gud i første omgang kan være noe helt annet, f.eks. bibelens mange logiske brister. Når det gjelder å klage på urettferdighet så har ikke det så mye for seg uansett, før man faktisk gjør noe. Jeg har ikke noe inntrykk av at ønsket om å gjøre noe hos f.eks. sosialister, som vanligvis er ateister, blir noe mindre av deres mangel på noen skaper. Er det forresten noe spørsmål du ønsker å stille med denne tråden? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg har inntrykk av at:A) Ikke-kristne klager veldig mye over verdens urettferdighet, B) og vender derfor ryggen til Gud. C) Deretter blir de f-eks darwinister eller D) begynner å tro på norrøne guder. E) Etter dette forsvinner liksom klagene over verdens lidelse og urettferdighet. F) Hvorfor det? Fordi de innerst inne vet at Jehova Gud er deres Skaper. G) Evolusjonen (utviklingen) eller de norrøne gudene kan aldri få en slik Skaper-status i deres bevissthet, H) derfor klager de heller ikke mer etter å ha forlatt sin Skaper. I) Altså, man føler ikke behov for å konfrontere andre enn Gud med sin smerte og lidelse. A) Personlig klager jeg ikke -- jeg PÅPEKER at verden ikke er rettferdig. Som venstremann forsøker jeg å FORANDRE verden til det bedre gjennom gjevnere fordeling av goder som resultat av natturessurser. <-- Dette er ikke noe diskusjonstema -- jeg sier at jeg gjør det jeg kan for å gjøre verden rettferdig B) ... Jeg har aldri vendt ryggen til gud. Dersom gud finnes, så har jeg ikke sett baken hans noe sted engang. Det skal vanskelig gjøres å snu ryggen til noen som aldri har gitt tegn til eksistens, som er i posisjon til å gjøre oss OPPMERKSOM på dens eksistens. Jeg kan love deg at dersom det fantes NOE bevis for en gud, så ville de fleste ateister TILBEDT/visst om denne guden -- og TRO ville vært overflødig. Da ville det ironisk nok kun vært religiøse som ignorerte den eksisterende guden. C) ... Jeg er evolusjonist fordi evolusjon er et faktum, og fordi jeg er interessert i biologi/evolusjonsteori. D) ... Det er bare veldig, veldig, veldig få her i landet som tror på norrøne guder. Men det er ganske RESPEKTLØST å anta at de som tilber norrøne guder tilber norrøne guder som placebo for DIN gud. Deres tro er nøyaktig like sansynlig som din. Begge deler er tro uten snev av bevis -- men Norrøn religion er ikke påtvunget noen med makt noen gang, og har bedre leveregler enn den kristne bibelen: Ingen forbud mot homofili, kjærlighet eller magikere. E) Jeg synes verden er urettferdig selv om jeg er evolusjonist, spesielt fordi jeg er evolusjonist kanskje -- fordi jeg VET at de fleste fattige er fattige på grunn av faktorer de ikke er med på å bestemme selv. F) Grunnen til at jeg ikke KLAGER på verdens urettferdighet er at jeg gjør mitt for å RETTE OPP i urettferdigheten i verden, FORDI jeg ikke tror at det finnes noen almektig god gud. Hadde jeg trodd at det fantes en allmektig og god gud, ville jeg forventet at den allmektige og gode guden kom fram fra gjemmestedet sitt og ryddet opp i verden minst én gang mens jeg lever. G) Lol. Nei -- for evolusjonsteorien beskriver ikke livets oppstandelse -- det er det abiogenesis som gjør. (Ikke ment som sarkasme -- jeg bare synes det er vittig hvor godt svaret passer til påstanden din) H) ...Nå falt jeg helt av lasset, gikk meg bort da jeg fulgte etter lastebilen, og forvillet meg inn i et alternativt univers uten lastebiler. HÆ?! Den konklusjonen kom helt ut av det ultramarine..! I) Jeg konfontrer den som er skyld i min smerte og lidelse, for min smerte og lidelse, dersom jeg har smerte eller lidelser -- dersom verden eller jeg selv er skyld i det, så gjør jeg noe med det selv. Dersom det finnes en gud, så er guden skyld i min smerte og lidelse, med mindre guden ikke er allmektig. Lenke til kommentar
mpolden Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Jeg har inntrykk av at:A) Ikke-kristne klager veldig mye over verdens urettferdighet, B) og vender derfor ryggen til Gud. C) Deretter blir de f-eks darwinister eller D) begynner å tro på norrøne guder. E) Etter dette forsvinner liksom klagene over verdens lidelse og urettferdighet. F) Hvorfor det? Fordi de innerst inne vet at Jehova Gud er deres Skaper. G) Evolusjonen (utviklingen) eller de norrøne gudene kan aldri få en slik Skaper-status i deres bevissthet, H) derfor klager de heller ikke mer etter å ha forlatt sin Skaper. I) Altså, man føler ikke behov for å konfrontere andre enn Gud med sin smerte og lidelse. Tjuvlåner oppsettet ditt Andre1983, etter som det var så ryddig og lettlest. A) Her generaliserer du veldig. Hvordan kan du påstå at alle ikke-kristne klager mer over verdens urettferdighet enn kristne? Personlig klager jeg ikke. Det at verden er urettferdig er et faktum, og vi kan helt klart gjøre noe med det. Dette handler om politikk og ikke religion (selv om de dessverre går hånd i hånd ganske ofte). B) Etter min oppfatning finnes det ingen gud å vende ryggen til. Det sier jeg ikke med 100% overbevisning og urealistisk sikkerhet. Jeg finner det bare veldig lite sannsynlig at det finnes en eller flere guder, og stiller meg like skeptisk til religion som alt annet. C) Jeg velger å tro på det jeg oppfatter som logisk, begrunnet og bevist. Jeg velger å tro på teorier og bevis som blir betvilt, bevisst, testet og utprøvd i motsetning til religion. Kort sagt: Vitenskap. Når det kommer til religion så oppfordres du til å ikke stille spørsmål eller betvile det som anses som hellig. Religion mister derfor all kredibilitet i mine øyne. Guds ord står skrivet i [insert hellig skrift her] og den skal følges/respekteres uten spørsmål. D) Hvorfor er troen på norrøne guder annerledes eller verre en f.eks kristen tro? Forskjellen er bare at norrøn tro har gått over i historien, sammen med gresk mytologi, egyptisk religion og en rekke gamle religioner. Det samme vil flere religioner gjøre etter hvert som folk får øynene opp. Forrige tidsalders religion er den nestes skjønnlitteratur. E) Hva har verdens lidelse og urettferdighet med religion og gjøre? Man kan argumentere at religion er skyld i mye av verdens lidelse, men det er en annen diskusjon. Jeg har på lik linje med en religiøs person samme medlidenhet og sympati for folk i verden som lider. F) Argumentet her skjønner jeg virkelig ikke. G) Jeg er i stand til å velge selv hva som skal ha "status" over andre ting i min bevissthet. Selv ser jeg ikke behovet for at noe skal ha større status i min bevissthet. Som nevnt tidligere, stiller jeg meg like skeptisk til guder og religion som alt annet. H) Se F) I) Jeg endrer min situasjon gjennom handling. Det å konfrontere gud med eventuelle personlige problemer man har vil jeg påstå er veldig nyttesløst, og at man uansett må ta handling selv hvis man vil forandre på sin situasjon. Endret 28. mai 2009 av gertin Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Problemet til alle relgiøse troere er at de ikke har øynene åpne for andre ting. Hvorfor skal man svi vekk fakta som er så åpenbart mye mer relevant en i forhold til det som er beskrevet i en bok. Jeg har mistet all tro på at det finnes noe der ute, som liksom skal beskytte oss mennesker, og hvor vi kommer fra, osv osv. Dagens mennesker (flest) nøyer seg ikke med å bare få fortalt hvordan ting er, så tro på dette. Vi lever i en høyteknologisk verden hvor flere og flere forventer bevis, inkludert meg. Vi kan på en mye bedre måte forklare hvorfor tordenvær fremkommer, hvorfor det regner og hagler, vi forstår hvordan ting fungerer, vi finner flere og flere bevis på dyr og skapninger som kan dokumenteres er flere millioner år gamle, vi vet hvorfor jordskjelv og vulkanutbrudd kommer fra, vi klarer å kurere sykdommer, vi forstår bedre menneskekroppen, jeg kan fortsette i all evighet. Slike ting kunne man ikke dokumentere på samme måte før i tiden, da var det enklere å skuffe slike ting under at gud er sint, det er gud, osv osv. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Ikke-kristne klager veldig mye over verdens urettferdighet, og vender derfor ryggen til Gud. Deretter blir de f-eks darwinister eller begynner å tro på norrøne guder.Etter dette forsvinner liksom klagene over verdens lidelse og urettferdighet. Hvorfor det? Fordi de innerst inne vet at Jehova Gud er deres Skaper. Alle ikke-kristne vet at den kristne gud er den sanne gud? Så egentlig så vet 100% av verdens befolkning at Jehova Gud er deres Skaper, men 72% av verdens befolkning bare lyver om det? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg synes verden er urettferdig selv om jeg er evolusjonist, spesielt fordi jeg er evolusjonist kanskje -- fordi jeg VET at de fleste fattige er fattige på grunn av faktorer de ikke er med på å bestemme selv. Med urettferdighet tenker jeg ikke bare på fattigdom, men også lidelse på grunn av sykdom, unge mennesker som dør, barn som mister foreldrene sine... Ja, selv som voksen er det jo ytterst ubehagelig å tenke på at mor og far snart skal bli borte. Verden er brutal og urettferdig. Det overrasker meg dersom noen synes at alt jeg skrev over er greit (om foreldre og søsken som dør, barn som dør osv.) Så, hvilken reaksjon har dere på verdens ondskap? Jo, dere tar avstand fra Gud. Min bruk av Jehova angrer jeg litt på da det ikke er bevist at vokalene i ordet JHW er de som Jehovas vitner bruker. Vokalene er ukjente, men de gjengis vanligvis som Jahve. Det er ikke Gud som står bak ondskapen, Valkyria. Det er vi mennesker som unnlater å ta kontakt med ham, eller ellers har dårlige forutsetninger for å få kontakt på grunn av vår livsførsel. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 På hvilket grunnlag kan du likestille eller sammenligne evolusjon med teisme/deisme? Begge to forsøker å forklare hvor vi kommer fra. Hva med de som aldri har trodd på en gud? Selv om folk aldri har trodd på en Gud, føler jeg at de forholder seg til Gud ved sin antikristne oppførsel. Hvis de er nøytrale, hvorfor skal de absolutt håne kristendommen hele tida? Er det ikke like sannsynlig at Norrøne guder er skapere på lik linje med Jehova? Det er dette som forbauser meg. Vi hører liksom aldri noen som klager på Odin fordi faren deres døde. Men det er vanlig at man enten forlater troen på Gud når far dør, eller eventuelt at man søker trøst i gudstroen og får en ny tro på Gud. Og om man erfarer smerte og lidelse, er det ikke mer rasjonelt å konfrontere seg selv og personene rundt deg? Det nytter ikke å gå i demonstrasjonstog mot Døden. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 På hvilket grunnlag kan du likestille eller sammenligne evolusjon med teisme/deisme? Begge to forsøker å forklare hvor vi kommer fra. Den ene er vill gjetting mens den andre er basert på emperiske data. Om du kan sammenligne evolusjon med teisme kan du sammenligne teisme med hvasomhelst helt uten grunnlag. Hva med de som aldri har trodd på en gud? Selv om folk aldri har trodd på en Gud, føler jeg at de forholder seg til Gud ved sin antikristne oppførsel. Hvis de er nøytrale, hvorfor skal de absolutt håne kristendommen hele tida? Antikristen oppførsel er en subjektiv definisjon du setter på andre. At du føler ting for andre er i grunn ganske irrelevant. Jeg kan like si tibake at du ikke forholder deg til Gud ved din kristne oppførsel med like stor troverdighet. Om det er noe som hånes så er det irrationaliteten. Eneste grunnen til at det kan virke som kristendommen blir mer utsatt enn andre religioner er fordi det er den største religionen i vårt samfunn. Er det ikke like sannsynlig at Norrøne guder er skapere på lik linje med Jehova? Det er dette som forbauser meg. Vi hører liksom aldri noen som klager på Odin fordi faren deres døde. Men det er vanlig at man enten forlater troen på Gud når far dør, eller eventuelt at man søker trøst i gudstroen og får en ny tro på Gud. Ser ikke hvordan det du skrev er et svar til spørsmålet jeg stilte. Igjennom historien så er det nok rimelig mange som har klaget til Odin, for ikke å nevne alle de andre 10000 gudene. Og om man erfarer smerte og lidelse, er det ikke mer rasjonelt å konfrontere seg selv og personene rundt deg? Det nytter ikke å gå i demonstrasjonstog mot Døden. Det svare forstod jeg ingenting av. Hva mente du med det? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Den ene er vill gjetting mens den andre er basert på emperiske data. "Empiriske data" som stadig skifter med årene. Menneskets tilblivelse er og blir en gåte, og et filosofisk spørsmål. Antikristen oppførsel er en subjektiv definisjon du setter på andre. Når andre går rundt med t-skjorter der det står "Drep de kristne" og debattanter raskt går til personangrep på kristne, tyder det iallfall ikke på noen rolig likegyldighet. Dette gjør meg faktisk overbevist om at det pågår en åndskamp i samfunnet. Igjennom historien så er det nok rimelig mange som har klaget til Odin, for ikke å nevne alle de andre 10000 gudene. I min levetid har jeg aldri notert meg slike klager. Når noen snakker om sin alternative tro er det bare positive ting og pjatt, pjatt. Det samme i alle diskusjonstråder. Det svare forstod jeg ingenting av. Hva mente du med det? Skjønner du ikke at det er umulig å gå i demonstrasjonstog mot Døden? Den er bare der uansett og vi blir nødt til å takle forfallet som skjer. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 På hvilket grunnlag kan du likestille eller sammenligne evolusjon med teisme/deisme? Begge to forsøker å forklare hvor vi kommer fra. Det gjør dem ikke sammenlignbare, da motivasjonen, mentaliteten og utførelsen av disse forklaingene er helt forskjellige. Dessuten er evolusjonsteorien kun en teori for hvordan liv har utviklet seg etter det oppstod, mens religion vanligvis prøver å forklare hele verdens eksistens. Du kan ikke sammenligne religion med en enkeltteori. Hva med de som aldri har trodd på en gud? Selv om folk aldri har trodd på en Gud, føler jeg at de forholder seg til Gud ved sin antikristne oppførsel. Hvis de er nøytrale, hvorfor skal de absolutt håne kristendommen hele tida? Ikke alle som aldri har trodd på noen gud har noen antikristen oppførsel. Det er mange ateister som har stor respekt for religion. Hva definerer du som håning av kristendommmen? Kritisk syn på kildematerialet? At noen påpeker de mange logiske bristene? Er det ikke like sannsynlig at Norrøne guder er skapere på lik linje med Jehova? Det er dette som forbauser meg. Vi hører liksom aldri noen som klager på Odin fordi faren deres døde. Men det er vanlig at man enten forlater troen på Gud når far dør, eller eventuelt at man søker trøst i gudstroen og får en ny tro på Gud. Det er vel bare de som innehar den spesifikke religionen som kunne finne på å klage til den og den guden for tragiske hendelser. For min del er det helt meningsløst å klage til noen gud siden jeg ikke tror de eksisterer. Hvis jeg påpeker til kristene at Jahve må være en svært ond gud pga all uretten som skjer i verden, er ikke det fori jeg har et spesielt forhold til Javhe, men fordi jeg antar hans eksistens for diskusjonens skyld. Hvis jeg diskuterte med en som tror på Norrøne guder, så ville jeg gjort akkurat det samme med Odin. Dette kunne kanskje forholdt seg litt anderledes, for uten at jeg vet noe om det, så er det ikke sikkert noen påstår Odin er en entydig god gud, slik som bibelen fremstiller Jahve. Og om man erfarer smerte og lidelse, er det ikke mer rasjonelt å konfrontere seg selv og personene rundt deg? Det nytter ikke å gå i demonstrasjonstog mot Døden. Men man kan f.eks. trene for å holde seg frisk, spise sunt og klage på de som eventuelt gjør en forbrytelse mot deg. Å snakke til høyere makter ser derimot ut til å fungere dårlig. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Den ene er vill gjetting mens den andre er basert på emperiske data. "Empiriske data" som stadig skifter med årene. Menneskets tilblivelse er og blir en gåte, og et filosofisk spørsmål. Hvilke empiriske data er det du mener statig skifter? Menneskets tilblivelse er godt dokumentert gjennom evolusjonsteorien. Hvis du tenker på livets opprinnelse så har vi gode hypoteser på hvordan det kan ha skjedd. Vi rykker stadig nærmere å gjenskape nødvendige byggeklosser som skal til for å lage en reproduserende celle, og de omgivelsene som skal til for å få til dette ligner veldig på de som var her i den perioden man antar livet oppstod. Vi er altså ikke helt i mål, men det er langt i fra noen gåte. Vi vet såpass mye om det at vi kan se at det er plausibelt at liv oppstår uten noen form for magi. Antikristen oppførsel er en subjektiv definisjon du setter på andre. Når andre går rundt med t-skjorter der det står "Drep de kristne" og debattanter raskt går til personangrep på kristne, tyder det iallfall ikke på noen rolig likegyldighet. Dette gjør meg faktisk overbevist om at det pågår en åndskamp i samfunnet. Det er vel ganske få som går rundt med slike t-shoter, med mindre de er fanatisk religiøse for feks. islam. Faktisk tror jeg det er betydelig flere religiøse som går rundt med "drep ateister" t-shoter. Åndskamp? Hva går det ut på? Igjennom historien så er det nok rimelig mange som har klaget til Odin, for ikke å nevne alle de andre 10000 gudene. I min levetid har jeg aldri notert meg slike klager. Når noen snakker om sin alternative tro er det bare positive ting og pjatt, pjatt. Det samme i alle diskusjonstråder. Det kan vel ha noe med at din omgangskrets av mennesker mest sannsynlig stort sett bekjenner seg til den kristene gud, da denne er mest utbredt i Norge? Det svare forstod jeg ingenting av. Hva mente du med det? Skjønner du ikke at det er umulig å gå i demonstrasjonstog mot Døden? Den er bare der uansett og vi blir nødt til å takle forfallet som skjer. Tror ingen har problemer med å skjønne det.. Men hva har det emd saken å gjøre? Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) 1"Empiriske data" som stadig skifter med årene. Menneskets tilblivelse er og blir en gåte, og et filosofisk spørsmål. 2 Når andre går rundt med t-skjorter der det står "Drep de kristne" og debattanter raskt går til personangrep på kristne, tyder det iallfall ikke på noen rolig likegyldighet. Dette gjør meg faktisk overbevist om at det pågår en åndskamp i samfunnet. 3 I min levetid har jeg aldri notert meg slike klager. Når noen snakker om sin alternative tro er det bare positive ting og pjatt, pjatt. Det samme i alle diskusjonstråder. 4. Skjønner du ikke at det er umulig å gå i demonstrasjonstog mot Døden? Den er bare der uansett og vi blir nødt til å takle forfallet som skjer. 1. Emperiske data forrandrer seg ikke. Vi får mer data, men den data vi allerede har vil ikke forrandre seg. Det som forandrer seg er forklaringen rundt, noe som vitenskapen ikke kunne vært uten. Hvordan kan du si at menneskets tilblivelse er og blir en gåte? Har gud sagt dette til deg? Er du allvitende? 2.Det er ikke å utelukke at det finnes ekstremister på begge sider. Jeg har hørt mange kristne som vil drepe ikkekristne. Det er jo fullstendig irrasjonelt for ikke-spirituelle mennerker å kjempe en åndskamp som du kaller det. Personangrep kommer også fra begge sider og kommer av mange forskjellige grunner. 3. Selv om du ikke har notert deg slike klager så har det fortsatt skjedd utallige ganger. Kriteriene for eksistensen av Jehova og Odin er identiske (ikke eksisterende) så begge deler er like (u)sannsynlig. 4. I vår tid kan vi bare lure døden til en hvis grad. Det er jo mange som har død og blitt gjenopplivet eller blitt reddet før døden har intruffet ved hjelp av feks medisiner. Om det er det du mener? Men jeg ser fortsatt ikke hvordan dette er relevant i forhold til det vi snakket om: Altså, man føler ikke behov for å konfrontere andre enn Gud med sin smerte og lidelse. Og om man erfarer smerte og lidelse, er det ikke mer rasjonelt å konfrontere seg selv og personene rundt deg? Når jeg erfarer smerte og lidelse så konfronterer jeg roten til dette, om det er en person, følelse eller hendelse. Endret 29. mai 2009 av nostrum82 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 For å omformulere mitt spørsmål litt - Når kristne starter tråder om kristendommen, kommer det straks kritikk om verdens ondskap og hvorfor det er så urettferdig i verden. Når andre starter tråder om alternative religioner, kommer ikke folk med kritikk. De sier istedet "Så kult!", "jeg har også tenkt på å gå over til den troen" osv. De som har startet tråden om åsatro, hvorfor får ikke de noe kritikk som går på at det er mye ondt i verden? Hvorfor gjelder det bare kristne? Og empiriske data - har det ikke lenge vært regnet som et faktum at Afrika var menneskets vugge? Nå har det blitt funnet et "ledd" i Tyskland plutselig. Og forskerne påstår at de vet at denne lille apen drakk vann fra en innsjø da hun besvimte og døde. Latterlig, skulle tro de hadde det hele på video. Like skråsikkert har de produsert tegninger av apemennesker enda ingen har sett slike vesener. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det at mindre religioner eller livssyn ikke får like mye kritikk som kristendommen skyldes nok at de fleste ikke forbinder noe negativt med dem. Jeg blir ofte plaget av stygge brev i posten der det står at jeg er syndig og skal brenne i helvete og at om jeg tror på gud så kan det helbrede kreft. Det hjelper ikke så mye på mitt inntrykk av kristendommen. Angående evolusjon så kan jeg spørre om du vet hva du snakker om, vet du egentlig forskjellen mellom det ene og det andre eller snakker du ut av ditt bakstykke? Og noen har skrevet en bok om Guds gjerninger selv om ingen har sett vesenet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå