Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til kjøp av ny el-gitar.

ovzer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner flere som spiller Ibanez og er meget fornøyd med sine, men ingen av de anbefaler annet en Som tidligere nevnt : Japan Ibanezer - det betyr ikke at du ikke kan få et dårlig eksemplar, men de fleste som har dårlig erfaring med ibanez i form av feil og dårlig håndtverk er de gitarene bygget utenfor japan. Se på Den billigste Vai modellen: JEM 555, den koster i norske butikker rundt 15000,- men er gjerne bygget i Indonesi- Taiwan etc. Ofte dårligere håndtverk, treverk, og floydrosen er av det billigere slaget. Du kan være heldig og få en god en, men gitaren har strengt tatt fått slakt. Og du bør heller kjøpe en JapanIbanez til 8-10K i stedet.

Andre opplever at gitaren kan virke litt "pinglete" med tynn hals etc, dette er ikke nødvendigvis fordi det er dårlig kvalitet, men fordi de er bygget lettspilte etc, da taper man gjerne litt på sustain, men mange av de dyrere Ibanezene har svært gode mikker som veier opp.

Jeg kjøpte meg en Gibson Les Paul Standard faded og fikk et nydelig eksemplar. Fin og flammete finish og godt skrudd sammen og fine bånd. Her om dagen så jeg en lik gitar i en butikk, men den hadde pusse-spor i finishen, var mer grøtete i fargen og gripebrettet var ikke helt på topp. Dette er i utgangspunktet samme gitar og koster like mye, men det var merkbar kvalitetsforskjell. Du bør, så langt som mulig, prøve gitaren, og er du fornøyd, så kjøper du akkurat den gitaren du holder i.

På en annen side er det mange gitarer du kanskje ikke får prøvd - f. eks customshop fendere osv - disse har jeg sjelden hørt har kommet med feil. Så slike gitarer kan man nesten trygt kjøpe uprøvd. F.eks Studioserien til Les paul er en gitar jeg ville vært obs på. Mange dårlige eksemplarer ute og går, men også mange som er helt herlige.

Lenke til kommentar

Alt går jo på dine personlige preferanser, om han på gitarsjappa sa at prisen ikke sto til kvaliteten på Ibanezer så er det hans mening. Enkelte mener Gibson Les Paul er totalt overprisa, andre mener Superstrater og andre metaløkser er noe drit. Enkelte hater floyd, andre sverger til floyd. Som du skjønner så har dette kun med hva du synes og hva du mener er behagelig/kult/best, you name it. Selv har jeg både Gibson Les Paul og Ibanez superstrat, kan trygt anbefale begge i tillegg til en haug av andre gitarer jeg har prøvd i ymse butikker og hos venner/bekjente. Enkelt og greit, prøv mange og finn ut hva DU liker best og ikke om hva bikkjepasser'n til naboen til onkelen til han i den lokale pølsebua liker best. Og som tipset alltid lyder: sjekk bruktmarkedet, da får man enkelt og greit mer for penga, selv om det gjerne er mer tilfredstillende å kjøpe en flunkende ny en, med mindre man kjøper noe gammalt vintage selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Jeg har et forslag til deg basert på at du liker Joe Satriani.

Trond "Teeny" Holter, gitaristen i Wig Wam, har en Ibanez Prestige RG1570 som sin hovedgitar. Den eneste endringen han har gjort er at han har byttet bridgepickupen med en Seymour Duncan Custom SH-5. Det er imponerende hvilken lyd han får ut av denne gitaren i kombinasjon med en PODxt Pro. Han spiller med svært lav action, men likevel har gitaren god sustain.

Ved å kjøpe en en Ibanez RG1570 i f.eks. fargen Candy Apple får du en rimelig og god gitar som samtidig har samme farge som en Ibanez JS1200CA Joe Satriani signaturgitar. Som et eksempel, sjekk denne siden fra Ibanezrules (bla litt ned for å se alle bildene). Flere norske butikker selger denne gitaren veldig rimelig, jeg har sett priser helt ned i under 7.000 kr. Går du for en slik ville jeg ideelt sett prøvd i butikk før du kjøpte, velg den som har god sustain, høres bra ut akustisk og som ikke har deadspots.

Dette var selvsagt bare ett av mange mulige eksempler. En annen gitar som du får veldig mye igjen for å kjøpe er en Michael Angelo Batio MAB-1 Armorflame signaturgitar, men den blir kanskje litt for "visuell"? :)

Forøvrig har jeg kjøpt alle mine gitarer, som begynner å bli noen etterhvert, fra utlandet. Jeg har kun hatt gode erfaringer med dette. Dette er noen av butikkene jeg har handlet fra:

Vær oppmerksom på at de japanske butikkene har egne gebyrer i tillegg til frakt og moms.

Noen relevante valutakurser:

Ibanez j.custom RG8570Z er forøvrig min personlige favorittgitar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...