Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til kjøp av ny el-gitar.

ovzer

Anbefalte innlegg

Hei, nettop hatt konfirmasjon og føler at det er på sin plass å svi av noen kroner på gitar. Så jeg ønsker noen innspill fra dere om hvilken gitar dere mener er ok.

Favorittartisten min er Joe Satriani, og jeg liker musikken hans, den måten å spille på. (Tremolo er must!)

Ellers så spiller jeg noe klassisk også, litt funk og rock, ikke noe brølende metall.

Jeg har kikket litt på Ibanez, og liker utseendet på gitarene dems, men jeg snakket med en selger og han sa at prisen på gitaren ikke stemmer overens med kvaliteten på gitaren.

Gibson er uaktuellt. Flotte gitarer som varer lenge til en "litt dyr" pris, men jeg hater utseendet, og jeg vil ikke kjøpe en gitar som ikke føles perfekt for meg.

Prisen ligger fint rundt 8000, noe som jeg synes hørtes greit ut for en som ikke spiller store konserter.

Ibanez hørtes og så perfekt ut med en perfekt pris helt til ingen av de jeg kjenner anbefaler den fordi de har dårlig kvalitet.

Hva skal jeg gjøre da? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fender Stratocaster selvsagt! Satch er også en av mine favorittgitarister og jeg har spilt på noen av signatur gitarene hans men dog ingenting som kan måle seg med en skikkelig fender gitar!

Har testet en Ibanez JEM til rundt 20 000 og jeg kan ikke si lyden imponerer meg noe nevneverdig akustisk sett.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Jeg har ibanez, synes det er knall kvalitet jeg, nå er jo det sikkert fordi det er en av de få gitarene du får i venstrehendt også da :p.

Spytt inn 10 000 istedenfor 8 000 så kan du få en Dean gitar, de er det kvalitet på.

men, hvis du ikke skal ha "proff" gitar ville jeg gått for ibanezen.

http://www.deanguitars.com/home.php

:love:

http://www.deanguitars.com/dean_winter_08/...plosionL_en.htm

Lenke til kommentar

En American Standard ligger på 10 000 mens mexican strattene topper på 8000. Mex Strattene har utmerket kvalitet. En Med Deluxe Strat gir deg et flott system med S1 switching som gjør at du kan gi koble om mikrofonene til henholdsvis singe coils og humbuckere. Dette gir da mulighet til å eksperimentere fritt med både single coilg og humbucker lyd.

Kan lese mere om dette på Fender sine offisielle sider her

Personlig foretrekker jeg gitarer som kan gjøre "alt" og synes at enkelte merker produserer litt for ensporede gitarer.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Jeg fikk meg en Gibson Les Paul Standard for to dager siden for konfirmasjonspengene mine. Den er helt fantastisk og blir bare bedre og bedre som dagene går. Men jeg regner med at dette er uaktuelt for deg siden den koster 22 tusen.

Altså, en Fender hadde kanskje vært bra til deg. Er ikke helt imponert over Ibanez gitarer selv. Men du bør absolutt få prøvd noen forskjellige merker. Det kan være vanskelig å få gjort dette i musikkbutikker fordi de fleste gitarene ikke er stilt opp (intonert og slikt).

Lenke til kommentar
Ehm, i nesten alle butikkene jeg har vært i har gitarene vært stilt opp og du har hatt mulighetene til å prøve dem.

Ok. Må si at jeg har en het annen erfaring her. Har vært en god del butikker og nesten alle gitarene har skjeve halser, strengene er for høyt over halsen, dårlig intonert, ikke stemt osv. Men dette merker man da jo.

Lenke til kommentar

og hvis de ikke står ute så kan du bare spørre de som er i kassa, forklare situasjonen, er de litt innteresserte i å få et salg og å yte god service så kan jeg nesten garantere at de lar deg prøve gitarene.

Jeg jobba jo på musikkbutikken her i byen, eneste jeg gjorde nesten var å stemme og å pusse gitarer :p, men varierer jo fra butikk til butikk.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

skal man kjøpe en gitar så må man jo prøve forskjellige merker og typer, er et must. en butikk kan jo ikke nekte deg å prøve gitarene.

men det jeg egentlig kan anbefale deg er selv å prøve å finne ut hvilken gitar som du selv liker å spille på, høre på anbefalingene her og spør en av de ansatte i butikken om generel info (så lenge de kan det de snakker om)

Lenke til kommentar
Det er vel veldig sjelden jeg har vært borti en gitar som har vært perfekt justert rett fra fabrikken. Setter bestandig opp gitarene selv når jeg får dem.

Hvor har du lært å sette opp gitarer? Jeg kan litt om det men ikke nok til at jeg tør å prøve meg på mine egne gitarer

Lenke til kommentar

Jeg er selvlært og egentlig er det ikke så vanskelig. De fleste produsenter oppgir jo data over hva de anbefaler for mikrofonhøyde, kurvatur på halsen, strengehøyde osv. Man kan da ta utgangspunkt i dette og egentlig bare prøve seg frem til gitaren spiller slik som man vil.

Det er jo mange som er skeptisk til å feks justere Tross Rod'en i halsen siden den kan knekke men før den knekker må man ta ganske mye i og så lenge man er forsiktig er det ingenting å være redd for.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Jeg er selvlært og egentlig er det ikke så vanskelig. De fleste produsenter oppgir jo data over hva de anbefaler for mikrofonhøyde, kurvatur på halsen, strengehøyde osv. Man kan da ta utgangspunkt i dette og egentlig bare prøve seg frem til gitaren spiller slik som man vil.

Hvor finner man disse dataene?

Lenke til kommentar

Som regel ligger de på hjemmesidene på produsenten under support her er feks justeringsanbefalninge for Truss Rod'en på Fender Stratocaster gitarer:

Neck Radius Relief

7.25" .012" (0.3 mm)

9.5" to 12" .010" (0.25 mm)

15" to 17" .008" (0.2 mm

Man finner også anbefalinger for action og mikrofonhøyde.

Forøvrig capoer man første bånd og trykker ned den øverste strengen i siste bånd og måler relief ved 8'ende bånd.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Hei, Jeg fikk kjøpt min Standard Strat i Oslo til 8999,- Knall gitar men måtte justere Trussrod, Bridge, Sadel etc selv fordi jeg har egne preferanser for hvordan oppsettet av en gitar skal være. Det som er fint med gode kvalitetsgitarer er at man kan gjøre nettopp dette. Ikke mistforstå - jeg har en stratkopi til 1500,- som var min første gitar - den har alle justeringsmulighetene som en strat til 30000,- men har mykere/billigere hardware, dårligere mikker (disse kan byttes) og litt for bløtt treverk - dvs at justeringer til det perfekte likevel ikke lar seg gjøre som på et godt instrument.

Hva gjelder Ibanez så er det smak og behag selvfølgelig, men også mye med hvor de er produsert. Jeg vil ikke anbefal deg en Ibanez som er laget andre steder enn japan. Og for å få full pakke bør du sørge for at japanibanezen har edge pro eller edge pro 2 tremolo/vibb- system. Floyd rose fungerer nydelig når det er riktig satt opp, men er også avhengig av at det er et av de dyrere systemene. - Så blir det minst mulig tull med stemming og inntonering.

Når det gjelder fordeling av pengene på gitar og forsterker, så spørs det hvor mye du har til rådighet, men om du har 10 000 og vet du skal spille en stund og vet du skal øve mye så ville jeg brukt alle penga på selve instrumentet. Det er instrumentet du blir god på. - Det finnes billige amper som låter greit evt effektbrett som kan kobles rett i PA som lyder kung til garasjeband imidlertidig. - Og så heller spare til en god forsterker.

Og en strat fungerer utmerket til Satrianimusikk. Jeff Beck bruker vibbarmen hele tiden når han spiller og det går fint med tanke på stemminga - det gjelder bare å ha satt opp gitaren skikkelig - god nut som ikke skaper friksjon, locking tuners, riktige fjærer - smøring av enkelte deler i tremolosystemet osv.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Trondheim og har både Tre'45 og Riff musikk, som er proffe gitarbutikker.

Enda har jeg bare vært på Tre'45 der de ikke selger Ibanez.

Jeg spurte gitareksperten og han sa at kvaliteten ikke stemmer med prisen. Han anbefalte en ESP, som ligner litt på Ibanez og ca. samme pris, men han mente at du fikk mye mer kvalitet for pengene på de gitarene.

Jeg satte meg ned og prøvde noen gitarer, fra billig-gitarer til 2000 og en gibson til 26000. Jeg rakk ikke å prøve med forsterker, men jeg merket at strengene er lavere hos de dyre gitarene og mer lettspilt, men etter 10 000 er dette en nesten ikke merkbar forskjell.

Hva er da forskjellen på en dyr og billig gitar?

Er det mer støy i de billige? Hva menes med at det er "dårligere lyd"?

Lenke til kommentar

Det som skiller en dyr gitar til over 20 000 til resten er mengden håndarbeid og kvaliteten på materialene. Derfor en Custom Shop Fender er noe helt spesielt siden dette ikke er noe fabrikkat på løpebånd og det er lagt mye tid i å få detaljene perfekte. Det jeg legger størst merke til i forskjell fra billig serier som Squier og Epiphone og den "ekte" varen er hvor godt arbeide det er gjort på frettene. Om du har sett videoer av folk som legger fretter kan du se at de pusser hver enkelt fret med finere og finere sandpapir osv til frettene er helt perfekte og dette er ofte en prosesses som ihvertfall tar 10-12 timer.

I serieproduserte gitarer blir da hele denne prosessen gjort stort sett helt automatisk og kvaliteten blir deretter. Siden mye av spillbarheten i en gitar ligger i hvor godt arbeid som er lagt i frettene er dette ganske avgjørende. Har selv en akustisk Ibanez til 4000 der dårlig arbeid på frettene har gitt den en ulyd i ettertid.

Handlet også en Epiphone Les Paul Custom for 8 år siden da jeg egentlig ikke visste så mye om gitarer og den har også haugevis av mindre byggedefekter som jeg først har lagt merke til senere og også her er arbeidet på frettene langt fra tilfredsstillende. Denne kostet da 6500kr og har også opparbeidet seg en feil som jeg skal få fikset. Mine Fendere er da 16 000+ gitarer og de har holdt seg uten feil eller problemer i alle år.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...