olais Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Kanskje et dumt spørsmål, men det får våge seg. Har lagt inn VirtualBox i Ubuntu, og så installert Windows XP i den. Det jeg lurer på er om Windowsen da blir beskyttet av Ubuntu's firewall eller om jeg må legge inn firewall på vanlig måte i Windows og også antivirusprogram. Altså, er Windowsen like utsatt for å bli infisert som i en ordinær Windowsinstallasjon? Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 De fleste ligger bak en brannmur uansett, dvs. brannmuren i router/modem, så ja du er omtrent like godt/dårlig beskyttet. Det er likevel verdt å merke seg at brannmuren i linux er av et helt annet kaliber enn det som følger med windows. Du kan se sammenligning her (iptables er den som følger linux): http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_firewalls Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Tja, spørs hvordan du gjør ting. Du sitter allerede bak en ruter som har innebygd firewall, og Ubuntu sin dekke Ubuntu og VM er under Ubuntu. Og igjen, du bruker ikke XP under VM for å surfe på nette gjør du? Dermed er du ganske immun, men vis du virkelig skal være paranoid legge du in en enkel skanner og kjører 1 gang per måned eller noe. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Har har du aktivert brannmuren i Ubuntu? Her ble temaet tatt opp Angående brannmur i ADSL-modem, så var brannmuren i vårt modem (Telenor) deaktivert som standard. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Har har du aktivert brannmuren i Ubuntu? Her ble temaet tatt oppAngående brannmur i ADSL-modem, så var brannmuren i vårt modem (Telenor) deaktivert som standard. Sitter du med maskina kobla rett i modemet og du får den offisielle IP-adressen tildelt på ditt lokale nettverkskort så kan du vel si det sånn, men hvem gjør vel det i dag? Alle sitter vel bak NAT (bl.a. pga mangel på offisielle IP-adresser) Lenke til kommentar
Triplejolt Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Litt usikker på hvordan VirtualBox fungere i forhold til eks. VMware. Men i VMware sitt eksempel er de virtualiserte operativsystemene _ikke_ beskyttet av vertens (altså det systemet virtualiseringene går på) brannmur. Dette fordi VMware kommuniserer direkte med nettverkskortet på et lavere nivå og ikke går via verten. Jeg vil antas at VirtualBox fungerer på tilsvarende måte, men dette bør kanskje bekreftes av noen som har lengre erfaring med VirtualBox en det jeg har En rask test er jo å notere ned IP adressene for både vert og gjest (virtualiseringen) og forsøke diverse tester (PING, Telnet på ulike porter). Burde gi en pekepinn om brannmur er aktiv eller ikke for begge. Sjekk også loggene etterpå. /Triple Lenke til kommentar
olais Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Ennå en ting jeg lurer på med Windows i Ubuntu. Jeg har en 22" widescreen skjerm men får ikke 1680x1050 i oppløsning og heller ikke utnyttet hele billedflata på skjermen med Windowsen. Er det noe som en ikke kan gjøre noe med eller må jeg installere Windowsdriverne til skjermkortet i Windowsen? Endret 9. juni 2009 av olais Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Du må installere guest additions i den virtuelle maskina. Da kan du å bruke seamless mode så du kan bruke win programmene direkte på desktopen i ubuntu. Lenke til kommentar
olais Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Har prøvd å installere guest additions men det går ikke. Får bare denne feilmeldingen selv om jeg har plassert fila i /usr/share/virtualbox: Could not find the VirtualBox Guest Additions CD image file /usr/share/virtualbox/VBoxGuestAdditions.iso or /usr/lib/virtualbox/additions/VBoxGuestAdditions.iso. Do you want to download this CD image from the Internet? Det går heller ikke å laste den ned direkte når jeg går inn på devices. Da får jeg bare denne feilmeldingen: Failed to download the VirtualBox Guest Additions CD image from http://download.virtualbox.org/virtualbox/...tions_2.0.4.iso. Connection timed out. Lenke til kommentar
olais Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Fikk til å installere det ved å gi fila nytt navn etter å ha lastet den ned manuelt. Men skjermbildet oppfører seg ikke helt normalt i Seamless Mode. Kan det ha noe med valg av oppløsning å gjøre? Lenke til kommentar
Varj Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 virtualbox støtter kun nat, så den vil alltid være bak brannmur, uavhengig av resten av ustyret eller os'et ditt. vmware workstation derimot, lar deg putte virtuelle maskiner direkte bridga ut mot lanet ditt. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) De 2 eller 3 siste versjonene av VirtualBox kan konfigureres med "bridged mode" på nettverkskortet til gjeste-OS direkte i VirtualBox GUI'et, tilsvarende som i VMWare workstation. Endret 10. juni 2009 av HawP Lenke til kommentar
Varj Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 interessant, da kan jeg kanskje titte på det igjen. vil det si at de har gått vekk fra å skjule alt ved nettverket sitt inne i binary-blobben, og har egne virtuelle nettverkskort synlige fra gjeste OS, så du kan bruke vanlige tools for routing etc? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Ja. http://download.virtualbox.org/virtualbox/.../UserManual.pdf ,seksjon 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå