FrozenFish Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hvordan kan jeg opprette en egen partisjon i Ubuntu, som jeg kun skal lagre media filer på? Jeg trenger noe idiotsikkert.... jeg har prøvd før, men klarer å rote det til. Må være et program der JEG har minst mulig valg... bare velge hvor stor partisjonen skal være Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 https://help.ubuntu.com/community/HowtoPart...titioningBasics Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 https://help.ubuntu.com/community/HowtoPart...titioningBasics Ikke idiotsikkert Jeg har installert GParted og prøver å finne ut hvordan jeg oppretter en partisjon. Slik jeg ser i guiden er det bare unalocated space som omtales.. Min 320GB harddisk har partisjonene dev/sda1 ext 3 på 289GiB dev/sda2 extended på 8.65GB dev/sda5 linux-swap på 8.65 GB Jeg vil opprette en partisjon på ca 120GB til mediafiler. Jeg har prøvd litt i GParted men fikk opp meld. om at ditt og datt ville slette alt på disken.. det vil jeg jo ikke. Kan jeg i det hele tatt opprette ny partisjon på denne disken? Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Må boote på cd da og kjøre f.eks. Partion Magic, og krympe eksisterende partisjon, opprette partisjon på tom plass, avslutte inn i gparted og sette mount point Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Så hva er monteringspunkte på sda2? Tipper sda1 er /, og du ikke har noe som er satt opp som /home. Uansett, vis du vil ha noe virkelig idiotsikkert formaterer du en ekstern disk om til /Mediadiv(som mountpoint), og lager et cronscript som lagerer backup på denne disken når du plugger den i. Eller noe. Scripte kan sjekke om en vis fil er på disken, kunne ha funket. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Så hva er monteringspunkte på sda2? Tipper sda1 er /, og du ikke har noe som er satt opp som /home. Uansett, vis du vil ha noe virkelig idiotsikkert formaterer du en ekstern disk om til /Mediadiv(som mountpoint), og lager et cronscript som lagerer backup på denne disken når du plugger den i. Eller noe. Scripte kan sjekke om en vis fil er på disken, kunne ha funket. Glemte vel å si at det er en laptop jeg er på. Har ikke tilgang til ekstern disk nå. Vel, har et 4GB SD kort på plass, lol Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Krymping av EXT går som regel bra. Siden du ikke har noen upartisjonert plass er vel dette eneste løsning slik jeg ser det. Du kan ikke krympe en partisjon som er i bruk. Dermed må du f.eks boote opp Ubuntu Live CD-en og starte Gparted (System > Admin > Partition Editor). Krymp til ønsket størrelse (størrelse - 120 GB) og lag en partisjon på den upartisjonerte plassen med EXT3 eller EXT4 (noe raskere men kan være mer ustabilt). Obs: Krympingen kan gjøre at du mister data. Det finnes ingen garanti. Ta backup! Endret 27. mai 2009 av oj88 Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Krymping av EXT går som regel bra. Siden du ikke har noen upartisjonert plass er vel dette eneste løsning slik jeg ser det. Du kan ikke krympe en partisjon som er i bruk. Dermed må du f.eks boote opp Ubuntu Live CD-en og starte Gparted (System > Admin > Partition Editor). Krymp til ønsket størrelse (størrelse - 120 GB) og lag en partisjon på den upartisjonerte plassen med EXT3 eller EXT4 (noe raskere men kan være mer ustabilt). Obs: Krympingen kan gjøre at du mister data. Det finnes ingen garanti. Ta backup! oki... så det enkleste for meg er rett og slett å ta en ny, clean install av 9.04 og så opprette media partisjonen da. Bær i såfall gjøre det før jeg legger inn for mye greier Takker til alle som tok seg tid til å svare Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Krymping av EXT går som regel bra. Siden du ikke har noen upartisjonert plass er vel dette eneste løsning slik jeg ser det. Du kan ikke krympe en partisjon som er i bruk. Dermed må du f.eks boote opp Ubuntu Live CD-en og starte Gparted (System > Admin > Partition Editor). Krymp til ønsket størrelse (størrelse - 120 GB) og lag en partisjon på den upartisjonerte plassen med EXT3 eller EXT4 (noe raskere men kan være mer ustabilt). Obs: Krympingen kan gjøre at du mister data. Det finnes ingen garanti. Ta backup! oki... så det enkleste for meg er rett og slett å ta en ny, clean install av 9.04 og så opprette media partisjonen da. Bær i såfall gjøre det før jeg legger inn for mye greier Takker til alle som tok seg tid til å svare Nei, du trenger ikke installere Ubuntu på nytt, du bare krymper den eksisterende partisjonen via Gparted på Live CD-en. Om du vil kan du også selvfølgelig ta en clean install der du setter opp partisjonstabellen din helt på nytt slik du vil ha den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå