mrkorsnes Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Det som er klart (tror jeg) er at dersom du leier leilighet i et stort blokkbygg, så er snørydding, vaktmester-tjenester etc inkludert i husleien. Men var ikke dette et spørsmål som angikk enebolig hvor en godt kunne rydde snø selv for hånd? Forresten: Er det ikke slik at en stor del av saksmengden i rettsaparatet er knyttet til vei-spørsmål? Endret 3. juni 2009 av lulus 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det som er klart (tror jeg) er at dersom du leier leilighet i et stortblokkbygg, så er snørydding, vaktmester-tjenester etc inkludert i husleien. Men var ikke dette et spørsmål som angikk enebolig hvor en godt kunne rydde snø selv for hånd? Det er jo ikke kommet fram noe klart om hvor lang vei det er snakk om, men om man leier en enebolig er det i mine øyne vanlig sedvane at leieren enten måker snøen selv, evt. i samarbeid med nabo som bruker samme vei eller innkjørsel, eller får noen til å gjøre det for sin regning. Jeg ville ikke uten videre tatt det for gitt at dette inngikk i leien, selv om man kanskje, med trykk på kanskje kan tolke husleieloven i den retning, men ville avklart dette med utleier på forhånd, (evt. spurt om han hadde noen naboer med traktor jeg kunne engasjere) om jeg tenkte å bo der over vinteren og veien var lengre enn jeg orket å måke selv. Men det er jo bare min personlige oppfatning.. Selv om forarbeidene til husleieloven tilsier at utleier ikke kan ta seg ekstra betalt for bl.a. brøyting/snømåking, internett eller kabel-TV utenom husleia, så sier vel heller ikke loven noe om at det overhodet inngår i utleierens plikter, jfr lovens "§ 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2." I kapittel 2 finner i alle fall ikke jeg noen holdepunkter som ville gi meg som leier grunn til å tro at snømåking var utleierens ansvar. Man kan i beste fall påberope seg enten §2-2 2.ledd, bokstav a (Er ikke annet avtalt, har husrommet dessuten en mangel dersom det ikke passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til), §2-3 Uriktige opplysninger om husrommet eller §2-4 Manglende opplysninger om husrommet. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Selv om forarbeidene til husleieloven tilsier at utleier ikke kan ta seg ekstra betalt for bl.a. brøyting/snømåking, internett eller kabel-TV utenom husleia, så sier vel heller ikke loven noe om at det overhodet inngår i utleierens plikter, jfr lovens "§ 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2." Merk at strengt tatt (iflg Husleieloven) så er det ikke bare utleier som ikke kan overraske leietaker med ekstra krav om betalinger - leietaker kan heller ikke gjøre noe ekstra som påfører utleier utgifter sånn uten videre. Endret 3. juni 2009 av lulus Lenke til kommentar
morten1981 Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Først vil jeg takke for alle dem der har deltaket i denne saken. Ser at mange har forstått det sådan at det er naboen som kræver penge av meg. Men det er eier som mener jeg sal betale regningen. Forhistorie: Eier av huset leier ut for første gang, han har boed i huset i flere 10 år. Huset er placeret ute på landet, med en lang markvei, som fører inn til 4-5 huse. Det hus vi leide ligger inne på en side vei sammen med et annet hus. Det er så en gammel mand som brøyter de fleste veie i området, dette har han gjort i flere år. Så det er ikke en mand der er bestillt av naboer eller oss. akkurart i dag fikk vi et brev fra konfliktrådet, vi er blitt innkaldt til et meglingsmøte. Hvordan skal vi forholde oss til dette? ser det står at det er friviligt å møte. Kan ikke se hva vi skal gjøre der for vi har ikke tenkt oss at betale ham en krone. (Hele hans tankegang er gjennemsyret av gjerrighet og uvitenhet. Han har aldrig hatt utleie før og burde heller ikke det. Han var simpelthen så pirkete ved utflytting at jeg har ikke set maken. Når en mand har talt på forhånd hvor mange gardinringer som henger oppe, så er man gjerrig. For dem der er nysgjerrig, der var 80 stk og desverre for oss kun 40 stk da vi flyttet.) Måtte bare for det ut jeg. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Du har ikke noe å tape på å møte i konfliktrådet. Det kan utmerket godt hende at du får saken avgjort der til din fordel og at saken er over med det. Om du ikke møter og får saken avgjort mot deg risikerer du bare flere komplikasjoner og mer arbeid. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Og husk på å legge frem din sak så korrekt og opplysende som mulig i konflikt-rådet. Ikke hold informasjon tilbake. Det motsatte kan trekke ut saken som jeg antar at du vil avslutte så fort som mulig. Du risikerer å må betale gebyrer og til slutt for advokattimer + inkasso dersom du setter deg på bakbeina med en dårlig sak. 10-20.000 kroner ? Med andre ord: få saken *avgjort* i konfliktrådet (dersom du finner ut at du ikke vil betale før). Det at utleier viser seg grådig og ekkel er neppe noe argument i saken ! Ikke vær barnslig. Bruk heller pengene og tiden på ferie :-)) Rettelse i ettertid: det at utleier har vist seg vanskelig kan, strengt tatt, være en indikasjon på at du har rett. Motsatt: dersom utleier hele tiden har vist seg å være rimelig og så plutselig trekker deg inn i konflikt-/forliks-råd, så burde du tenke deg om 2 ganger før du konkluderer med at han bare tuller :-)) Det *kan* hende at du har brutt uskrevne regler (f.eks. satt sykkelen din på feil sted, satt opp en stygg satelitt-antenne etc etc - og så vil han "ta" deg med disse gardin-ringene.... Endret 8. juni 2009 av lulus Lenke til kommentar
morten1981 Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Vi har i dag tilbudt å betale halv parten av regingen. dette blev avslått med at han ikke vil betale andres regninger. Har jeg forstått ret når, konfliktrådet er første skridt i retsystemet, men at de kun fungerer som megler og ikke har noe retslig å si? Blir man ikke enige der så går saken videre til forlikstådet, eller er dette det samme som konfliktsrådet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Konfliktråd er noe man kan henvise en straffesak til. Forliksrådet er "førsteinstansen" for sivilsaker. Antageligvis mener man forliksråd her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå