€uropa Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Nå vet jeg at det finnes flere tråder om finanskrisen, men for å slippe å lese utallige sider på leting etter et svar jeg kanskje ikke finner, håper jeg ingen blir sure for at jeg starter en ny tråd. Spørsmålet mitt er: hvilken økonomisk styringsmodell har skylden for finanskrisen? Skyldes den at staten har grepet inn og gjort for mange endringer, eller skyldes den markedsøkonomien? Hvordan kunne den vært unngått? Jeg vet at dette ikke er et veldig innholdsrikt innlegg, men selv vet jeg ikke hvor jeg skal starte. Noen må gjerne finne noen nettartikler som kan være nyttige. Lenke til kommentar
titbit Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Noe kunne nok vært gjort om man ikke hadde trykket opp så mye penger på så kort tid... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Kan du utdype? Hvem trykket opp penger og hvorfor? Og hva førte det til? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 For lav rente, og liberalisering av lånemarkedet som har gjort at grådige folk pushet på lån til folk de visste ikke kunne klare å betale tilbake. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Kapitalismen er skylden i finanskrisen. kapitalismen i sin rene form(som vi har sett i USA) er grunne til krisa vi ser nå. Jeg tror alle skjønner at når Finanskapitalen er større enn realkapitalen, så må det gå ille til slutt. For de som ikke forstår hva jeg mener når jeg sier at finanskapitalen blir større enn realkapitalen så kan jeg bare ta et enkelt eksempel: La oss tenke oss at all realkapitalen i hele verden(realkapital er ting(hus etc)) er et bord. Dette bordet er verdt kr1. Samtidig er den totale finanskapitalen i verden på kr 10. Det betyr at man har 1 kr som har realkapital bak seg, og 9 kr som bare er luft. Det må gå galt til slutt når det går så totalt ut av kontroll som det gjorde. Penger er bare verdt noe når man kan kjøpe ting for dem og man har realkapital bak dem. Når dette forsvinner, er det bare luft. En hundrelapp i seg selv er verdt 0, det er bytteverdien dens(det at vi kan bytte den i realkapital) som er verdifull. Dette er veldig overfladisk og det er 1000 andre ting som spiller inn, men jeg mener det er et godt eksempel når man først skal forenkle det. Dette eksemplet er forenklet så mye som mulig. Og bare før noen svorne kapitalister kommer og angriper meg her: Jeg er ikke motstander av kapitalisme i seg selv, bare kapitalisme som ikke er styrt av staten. Norge har funnet en god balanse i forhold til marked\stat synes jeg. Endret 27. mai 2009 av Hans-o Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Takk, for et godt svar Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Stenger denne tråden I henhold til refererte lenke(-r). Det finnes allerede en (eller flere) aktive tråder denne tematikken. Debattanter oppfordres til å forsette der. Anbefaler trådstarter og andre interesserte tråden(-e): Diskusjon rundt regjeringens håndtering av finanskrisen usa, finanskrise og obama Finanskrisen - Hva står bak denne såkalte økonomiske katastrofen? I så måte. Husk å bruke, søkefunksjonen før opprettelse av nye tråder. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg