Gjest gjesthus Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg lurer enkelt og greit på om det er noen som vet hvordan man kan få hendene på sin egen sykejournal. Pasienter skal visstnok ha rett til innsyn, men det er ikke like greit å finne ut hvordan man skal få det Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 du kan spørre fastlegen din neste gang du er på besøk. Per idag finnes det ingen annen mulighet. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Det er en del regler der. Jeg mener at du HAR rett til innsyn, MEN det må være en lege til stedet. Begrunnelsen jeg har fått er at pasienten kan mistolke ting, og ha spørsmål, derfor skal en lege være der å forklare. Legen må visst være der hele tiden mens pasienten leser egen journal. Lenke til kommentar
Mariia* Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Det er en del regler der. Jeg mener at du HAR rett til innsyn, MEN det må være en lege til stedet. Begrunnelsen jeg har fått er at pasienten kan mistolke ting, og ha spørsmål, derfor skal en lege være der å forklare. Legen må visst være der hele tiden mens pasienten leser egen journal. det mener jeg er feil. med mindre sykehuset i Fredrikstad har gjort noen grove feil da. Både jeg og søsteren min sendte ett brev til sykehuset der vi ønsket og få en komplett kopi av journalen vår. Det tok ca 2 uker så fikk vi dem i posten sammen med en regning på 85kr for utskriften. Innholdet i konvolutten var kun journalen og regingen, ingenting annet som kan tyde på det du akkuratt skrev. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det er en del regler der. Jeg mener at du HAR rett til innsyn, MEN det må være en lege til stedet. Begrunnelsen jeg har fått er at pasienten kan mistolke ting, og ha spørsmål, derfor skal en lege være der å forklare. Legen må visst være der hele tiden mens pasienten leser egen journal. det mener jeg er feil. med mindre sykehuset i Fredrikstad har gjort noen grove feil da. Både jeg og søsteren min sendte ett brev til sykehuset der vi ønsket og få en komplett kopi av journalen vår. Det tok ca 2 uker så fikk vi dem i posten sammen med en regning på 85kr for utskriften. Innholdet i konvolutten var kun journalen og regingen, ingenting annet som kan tyde på det du akkuratt skrev. Dette er hva jeg har lært der jeg jobber, på sykehuset i Tønsberg. Dette er sagt av avdelingssykepleier, og hun er ganske stø på hva som gjelder av regler. Du snakker om hele pasientjournalen sant, og ikke epikriser? Epikriser får jo pasienten så klart, men jeg snakker om hele journalen med sykepleienotater, operasjonsbeskrivelser ol. som egentlig kun legene skal se på (folk som ikke er i bransjen skjønner ikke noe av hva som står der uansett, pga. mye fagord ol.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Har jobbet ved arkivet til et stort psykiatrisk sykehus, og har behandlet mange innsynssaker. Henvendelsen til sykehuset må være skriftlig, og skal i utgangspunktet behandles av overlege ved avdelingen hvor pasienten har vært innlagt evt. gått til konsultasjoner. I de aller fleste tilfeller godkjennes dette av legen og pasienten får tilsendt sin journal. Dersom det bare blir bedt om "journal" sendes epikriser samt løpende journal. Ber pasienten om "fullstending journal" eller spesifiserer hva han/hun ønsker tilsendt sendes det som har blitt forespurt. I gitte tilfeller (basert på pasientens tilstand) kan legen spesifisere at journalen skal gjennomleses sammen med pasienten. Dette er dog unntaksvis. /TH Endret 29. mai 2009 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Det siste som ble skrevet i i tråd med hvordan jeg har forstått det. en (over)lege kan gi tillatelse til kopii av journalen. Jeg fant en lov som omfatter dette: "Lov om leger (legeloven) § 46 har følgende bestemmelse om innsynsrett: "En pasient har rett til å gjøre seg kjent med sin journal med bilag, med mindre legen av hensyn til hans helse eller hans forhold til person som står ham nær, finner det utilrådelig at han får kjennskap til den eller deler av den... Blir en pasient nektet innsyn, eller den han utpeker som representant avvist, kan han klage til departementet. Legen skal gjøre pasienten kjent med adgangen til å klage og så vidt mulig med grunnen til sitt standpunkt..."" Endret 29. mai 2009 av w3p Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hei. Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere innlegg har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Til informasjon er sensitiv personopplysninger i denne sammenheng definert som informasjon om seksuelle forhold og helseforhold. Vi oppfordrer alle til å respektere disse reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Vær oppmerksom på at misbruk av muligheten kan medføre suspensjon fra forumet. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Det siste som ble skrevet i i tråd med hvordan jeg har forstått det. en (over)lege kan gi tillatelse til kopii av journalen. Jeg fant en lov som omfatter dette: "Lov om leger (legeloven) § 46 har følgende bestemmelse om innsynsrett: "En pasient har rett til å gjøre seg kjent med sin journal med bilag, med mindre legen av hensyn til hans helse eller hans forhold til person som står ham nær, finner det utilrådelig at han får kjennskap til den eller deler av den... Blir en pasient nektet innsyn, eller den han utpeker som representant avvist, kan han klage til departementet. Legen skal gjøre pasienten kjent med adgangen til å klage og så vidt mulig med grunnen til sitt standpunkt..."" Legeloven opphørte 1999, Helsepersonalloven overtok. I pasientrettighetsloven kan man lese: § 5-1. Rett til innsyn i journal Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende. Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær. En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette. Reglene i § 3-3 og § 3-4 om andres rett til informasjon gjelder tilsvarende for innsyn i journal. Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients død, om ikke særlige grunner taler mot dette. Endret 30. mai 2009 av TOMpsy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå