Zirkey Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hei! Jeg trenger hjelp med et tripleboot-oppsett. Jeg ønsker å ha Vista Ultimate (64 bit) på C: og XP på D: og Fedora (64 bit) ved siden av. Til dette tenkte jeg å bruke en 1 TB harddisk. Jeg har både lest (googla mye) og testet mye selv før jeg smådesperat prøver meg frem her. Når det gjelder GNU/Linux har jeg veldig lite erfaring, bare så det er "sagt". Jeg ønsker også å bruke Grub og at Fedora starter først. Er det noen som kan hjelpe meg med en lite guide? Hadde blitt evig takknemlig for det Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Orker ikke skrive en skikkelig guide nå, men med et raskt søk fant jeg de følgende sidene. Bortimot det samme spørsmålet på fedoraforum.org Noe lignende på linuxforums.org Lenke til kommentar
Zirkey Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Takk for godt forslag, men jeg kom ikke så mye lenger. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Har du installert Windows Vista og XP fra før? Har du et ledig upartisjonert område på harddisken som du kan installere Fedora på? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Du skal ha alt på en 1 TB disk ja? Da slipper du å stille inn boot for å boote Linux disken først. Bare hiv inn følgende linjer å GRUB vis den ikke hiver det inn selv: title Windows Vista rootnoverify (hd0,0) makeactive chainloader +1 title Windows XP rootnoverify (hd0,1) makeactive chainloader +2 Her antar jeg du har Vista først på PC'n sin HD, og derretter XP. Og du la inn Fedora sist. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Windows'ene skal i hvert fall installeres først. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Innstaller XP, så Vista og til slutt Linux Husk å partisjonere slik at du har nok plass til alle tre Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Hvis du er mest kjent med Windows-siden, så kan kanskje EasyBCD være noe å se på? Det er et GUI for Vistas nye boot config opplegg, men støtter også XP og ymse Linux-distroer. Jeg ville ha installert det i denne rekkefølgen: XP -> Fedora -> Vista , men XP -> Vista -> Fedora skal visstnok fungere like greit. EasyBCD dokumentasjon finnes her. Bruk av EasyBCD sammen med Linux. Guide for dual-booting Fedora og Vista. Jeg har selv brukt EasyBCD til å sette opp triple boot med XP, Ubuntu 9.04 og Win7, og det fungerer helt fint dersom du "følger boka" og ikke bare gjetter på hvordan du skal sette det opp ... (Basert på egen erfaringer.) edit: Og så ville jeg ha brukt GPartEd e.l. og satt opp & formattert partisjonene på forhånd. Bootbare partisjoner må være Primary (ikke Extended/Logical). Husk å gi partisjonene navn, så er det enklere å holde følge med hva som er hva (spesielt i Windows, der bokstavene (C:,D:, osv.) kan komme til å bli brukt forskjellig av XP og Vista). Endret 29. mai 2009 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Zirkey Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Vil takke alle for gode svar! Skal gi en tilbakemelding så fort jeg har fått testet litt mer. Lenke til kommentar
Zirkey Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Da har det løst seg! Jeg kan jo skrive hva jeg gjorde. Først: Partisjonere 1TB disken slik jeg ville ha den. Passet på at de fikk riktig filformat (NTFS til windowsene og ext4 til Fedora) Deretter installerte jeg Windows XP og gjorde ingenting spesielt mer med det. Så installerte jeg Fedora på vanlig måte og la Grub på sda (første, og eneste disken på maskina til nå, derfor blir det da sdA). Etter litt oppgraderinger måtte jeg ta backup av menu.lst (bokstaven L i lst, så ingen misforstår det). Denne fila la jeg på en minnebrikke og lot den forstatt hete menu.lst. Så skulle Vista på plass og det ble også installert på vanlig måte, bare måtte passe på at det ble installert på riktig partisjon. Til slutt lastet jeg ned og installerte Easybcd, gjorde noen få innstillinger samt at jeg erstatet den menu.lst-fila som fulgte med programmet, med den jeg tok backup av. Restartet pcen for å teste og det så ut til å funke som det skulle! Om noen skulle ha problemer med dette senere er denne linken genial. Riktignok er det kun dual-boot, men det er mye av det samme som må gjøres. Det ble ikke helt som jeg ville med tanke på grub. Men windows boot manager starter nå opp med "neogrub"(får nytt navn av meg i Easybcd) som sender meg direkte til Fedora. Med andre ord: jeg får ikke gjort noen valg i Grub. Dette er ikke noe stort problem, nå som alt virker greit. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hva er grunnen til at Linux ikke innstalleres til slutt? Her er hvordan jeg gjorde det: - Innstallerte Win XP. Under innstallasjonen opprettet jeg en partisjon som jeg skulle bruke som c: - Innstallerte Win 7 Beta hvor jeg også under innstallasjonen opprettet en ny partisjon som skulle brukes som c: for win 7. - Innstallerte Arch. Brukte det medfølgende partisjonerings-programmet til å opprette partisjoner, velge filsystem og sette mount points. Siden jeg i Arch må selv konfigurere grub, gjorde jeg den nødvendige konfigurasjonen og fortsatte med - Innstallasjonen av Xubuntu 8.10. Her går det meste automatisk, men jeg valgte å partisjonere manuelt og opprettet en root-partisjon for Xubuntu. Husker ikke om jeg måtte inn i menu.lst for å redigere. Men, poenget mitt, er at jeg synes dette er så straigtforward som man får det. Trenger ikke å gjøre noe med MS sin bootloader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå