ChrML Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Finnes det veldig raske elektriske eller pneumatiske aktuatorer? Kort lengde ca 1 cm, og hastighet på ca 5 meter i sekundet. Med god kvalitet som tåler å gå frem og tilbake noen år i strekk før de går istykker, tenker type harddisk hode motor, men (her blir det vanskelig/umulig?) som også må kunne presse ca 1 kg. Regner med at pneumatikk/hydraulikk under høyt trykk er veien å gå. Endret 27. mai 2009 av ChrML Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hvilken type aktuator er du på jakt etter? Roterende eller skyvende type? Behøver aktuatorene å være presise, eller er det kun snakk om av/på-drift (endepunktsdrift)? Har du plass kunne du jo brukt en litt stor stepmotor, eventuelt en mindre servomotor. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Hvilken type aktuator er du på jakt etter? Roterende eller skyvende type?Behøver aktuatorene å være presise, eller er det kun snakk om av/på-drift (endepunktsdrift)? Har du plass kunne du jo brukt en litt stor stepmotor, eventuelt en mindre servomotor. Tenker på en skyvende type med av/på drift. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Vil tro du må bruke en form for servoaktuator med tanke på hastigheten du ønsker. Se for eksempel på disse: http://www.compumotor.com/products/Belt_Dr..._80_567_29.html Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Ah oki. Da tror jeg jeg skrinlegger den planen . Men har også en annen ting jeg trenger en elektrisk skyvende aktuator til. Har akkurat byttet til en forsterket trykkplate på bilen og sitter å tenker om det finnes noen måter å få den clutsjen til å bli mer komfortabel på, altså ikke så hard. Da tenker jeg på å montere en sensor på clutsjpedalen og en skyvende aktuator på clutsjgaffelen. Det er snakk om vandring på ca 10 cm, og aktuatoren bør være ganske rask sånn at det ikke merkes lag i clutsjen. Den må også kunne presse ca, tja, kanskje 30 kilo. Må bestå av et stempel som går utover. Selve aktuatorboksen bør være ganske liten. Sitter å kikker på den siden du linket til, men ser ikke ut som jeg kan finne noe som passer til det :/. Er bare noe jeg tenkte å forsøke hvis sånnt utstyr ikke er altfor dyrt. Utstyret på den siden ser dyrt ut . Lenke til kommentar
Patz Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Har bilen hydraulisk eller ren mekanisk clutch? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hva med å heller bytte master/slavesylinder til noe som gir større hydraulisk utveksling? Vil tro et elektrisk system koster betydelig mer enn hva det smaker. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Problemet er at clutsjpedalen ikke kan gå noe særlig lenger enn den gjør nå, og det er heller ikke mulighet for å korte inn på bevegelsen på slave-delen. Så endring av den hydraliske utvekslingen er ikke mulig. Dette er bare en tanke jeg lufter egentlig for å se hvor gjennomførbart det egentlig er. Er åpen for andre muligheter også, fex bruke en bremsekraftforsterker. Men er usikker på om utgangen vil følge bevegelsen på inngangen linært, eller om den bare vil overføre kraften linært. Ellers blir det jo sånn at clutsjen blir mer at kraften styrer clutsjen enn at bevegelsen styrer clutsjen, og vil bli køddent å kjøre med. Men jeg kan gjøre andre endringer som kanskje vil forbedre pedalen. Fex lufte igjennom med ny bremsevæske (den som er i røra nå er helt grå), bytte ut gummislangen akkurat på enden der med et stivt bremserør som jeg coiler opp og bytte til større master og slave sylindere med samme utvekslingsforhold. Endret 7. juni 2009 av ChrML Lenke til kommentar
Patz Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Har googlet litt nå og ser at enkelte tyngre biler har en såkalt "clutch booster" originalmontert på mastersylinderen. Det virker som om prinsippet er det samme som på bremseservo Prøv å søke etter clutch booster / clutch servo på for eksempel Ebay, så finner du brukte mastersylindere komplett med pedal og booster. Forøvrig fant jeg denne enheten som ser meget interresant ut, en trykkluftforsterker for hydraulikk, hvilket betyr at den kun kobles mellom master- og slavesylinder. Hvis du graver litt dypere så burde det vel være mulig å finne en slik enhet som er vakuumdrevet, slik at du kan benytte innsugsvakuumet (som bremseservoen) og ikke trenger trykkluftkompressor. http://www.fte.de/oe_kupplungssysteme_druc...staerker_en.FTE Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Ah, høres interessant ut. Den enheten ser ut som akkurat det jeg trenger, bortsett fra at jeg helst ville hatt noe som ikke er drevet av trykkluft . Men får se hvor mye det koster og hva ulempene med å rigge opp trykkluft i bilen er. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Patz Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 En slik + en liten trykklufttank burde gjøre susen. Med 100% duty cycle burde den være pålitelig. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Ser litt mere på siden til FTE, leser følgende: For passenger car applications FTE automotive offers over center springs in order to help to achieve a comfortable pedal force. For heavy duty vehicles FTE automotive provides clutch servos. En slik "over center spring" kan vel kanskje være den billigste løsningen? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 En slik + en liten trykklufttank burde gjøre susen. Med 100% duty cycle burde den være pålitelig. Hmm, den så stor ut til å få plass til et lurt sted og vil lage lyd. Sliter litt med å finne en vakuumdrevet clutch servo, men ser at det er mange gamle større biler som har dette originalmontert. Det er en Volvo 940 dette skal på forresten . Usikker på om hva som helst kan brukes eller om sylindere må matche master/slave. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Se det rimer ! : Volvo rust 40 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Se det rimer ! : Volvo rust 40 Jaha? Så du mener at 940-en ruster fortere enn andre biler som er like gamle? Er vel snarere tvert imot... Setter pris på seriøse svar. Endret 11. juni 2009 av ChrML Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Gammel tråd, I know. Men et problem du kommer til å få med en vakumdrevet clutchservo er jo nettopp det at du ikke alltid har vakum i innsuget på en turbobil. Hva om du skal clutche et par ganger ved fullt pådrag og fullt trykk? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Gammel tråd, I know. Men et problem du kommer til å få med en vakumdrevet clutchservo er jo nettopp det at du ikke alltid har vakum i innsuget på en turbobil. Hva om du skal clutche et par ganger ved fullt pådrag og fullt trykk? Klima anlegget er også vakuumstyrt på turbobiler. Der sitter det et vakuumreservoir og en tilbakeslagsventil sånn at tanken blir "ladet opp" når det er vakuum i innsuget. Samme med bremsekraftforsterkeren, den skal kunne holde på nok vakuum til å stoppe greit et par ganger uten motorkraft. Endret 17. juli 2009 av ChrML Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå