Gå til innhold

Veldig raske elektriske eller pneumatiske aktuatorer


Anbefalte innlegg

Finnes det veldig raske elektriske eller pneumatiske aktuatorer? Kort lengde ca 1 cm, og hastighet på ca 5 meter i sekundet. Med god kvalitet som tåler å gå frem og tilbake noen år i strekk før de går istykker, tenker type harddisk hode motor, men (her blir det vanskelig/umulig?) som også må kunne presse ca 1 kg.

 

Regner med at pneumatikk/hydraulikk under høyt trykk er veien å gå.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type aktuator er du på jakt etter? Roterende eller skyvende type?

Behøver aktuatorene å være presise, eller er det kun snakk om av/på-drift (endepunktsdrift)?

 

Har du plass kunne du jo brukt en litt stor stepmotor, eventuelt en mindre servomotor.

Lenke til kommentar
Hvilken type aktuator er du på jakt etter? Roterende eller skyvende type?

Behøver aktuatorene å være presise, eller er det kun snakk om av/på-drift (endepunktsdrift)?

 

Har du plass kunne du jo brukt en litt stor stepmotor, eventuelt en mindre servomotor.

Tenker på en skyvende type med av/på drift.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ah oki. Da tror jeg jeg skrinlegger den planen :).

 

Men har også en annen ting jeg trenger en elektrisk skyvende aktuator til. Har akkurat byttet til en forsterket trykkplate på bilen og sitter å tenker om det finnes noen måter å få den clutsjen til å bli mer komfortabel på, altså ikke så hard. Da tenker jeg på å montere en sensor på clutsjpedalen og en skyvende aktuator på clutsjgaffelen.

 

Det er snakk om vandring på ca 10 cm, og aktuatoren bør være ganske rask sånn at det ikke merkes lag i clutsjen. Den må også kunne presse ca, tja, kanskje 30 kilo.

 

Må bestå av et stempel som går utover. Selve aktuatorboksen bør være ganske liten.

 

Sitter å kikker på den siden du linket til, men ser ikke ut som jeg kan finne noe som passer til det :/.

 

Er bare noe jeg tenkte å forsøke hvis sånnt utstyr ikke er altfor dyrt. Utstyret på den siden ser dyrt ut :).

Lenke til kommentar

Problemet er at clutsjpedalen ikke kan gå noe særlig lenger enn den gjør nå, og det er heller ikke mulighet for å korte inn på bevegelsen på slave-delen. Så endring av den hydraliske utvekslingen er ikke mulig. Dette er bare en tanke jeg lufter egentlig for å se hvor gjennomførbart det egentlig er.

 

Er åpen for andre muligheter også, fex bruke en bremsekraftforsterker. Men er usikker på om utgangen vil følge bevegelsen på inngangen linært, eller om den bare vil overføre kraften linært. Ellers blir det jo sånn at clutsjen blir mer at kraften styrer clutsjen enn at bevegelsen styrer clutsjen, og vil bli køddent å kjøre med.

 

Men jeg kan gjøre andre endringer som kanskje vil forbedre pedalen. Fex lufte igjennom med ny bremsevæske (den som er i røra nå er helt grå), bytte ut gummislangen akkurat på enden der med et stivt bremserør som jeg coiler opp og bytte til større master og slave sylindere med samme utvekslingsforhold.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Har googlet litt nå og ser at enkelte tyngre biler har en såkalt "clutch booster" originalmontert på mastersylinderen. Det virker som om prinsippet er det samme som på bremseservo

Prøv å søke etter clutch booster / clutch servo på for eksempel Ebay, så finner du brukte mastersylindere komplett med pedal og booster.

 

Forøvrig fant jeg denne enheten som ser meget interresant ut, en trykkluftforsterker for hydraulikk, hvilket betyr at den kun kobles mellom master- og slavesylinder. Hvis du graver litt dypere så burde det vel være mulig å finne en slik enhet som er vakuumdrevet, slik at du kan benytte innsugsvakuumet (som bremseservoen) og ikke trenger trykkluftkompressor.

http://www.fte.de/oe_kupplungssysteme_druc...staerker_en.FTE

Lenke til kommentar

Ah, høres interessant ut. Den enheten ser ut som akkurat det jeg trenger, bortsett fra at jeg helst ville hatt noe som ikke er drevet av trykkluft :). Men får se hvor mye det koster og hva ulempene med å rigge opp trykkluft i bilen er. Takk for hjelpen! :D

Lenke til kommentar

Ser litt mere på siden til FTE, leser følgende:

For passenger car applications FTE automotive offers over center springs in order to help to achieve a comfortable pedal force. For heavy duty vehicles FTE automotive provides clutch servos.

 

En slik "over center spring" kan vel kanskje være den billigste løsningen?

Lenke til kommentar
En slik + en liten trykklufttank burde gjøre susen. Med 100% duty cycle burde den være pålitelig.

Hmm, den så stor ut til å få plass til et lurt sted og vil lage lyd. Sliter litt med å finne en vakuumdrevet clutch servo, men ser at det er mange gamle større biler som har dette originalmontert. Det er en Volvo 940 dette skal på forresten :).

 

Usikker på om hva som helst kan brukes eller om sylindere må matche master/slave.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gammel tråd, I know. Men et problem du kommer til å få med en vakumdrevet clutchservo er jo nettopp det at du ikke alltid har vakum i innsuget på en turbobil. Hva om du skal clutche et par ganger ved fullt pådrag og fullt trykk?

Lenke til kommentar
Gammel tråd, I know. Men et problem du kommer til å få med en vakumdrevet clutchservo er jo nettopp det at du ikke alltid har vakum i innsuget på en turbobil. Hva om du skal clutche et par ganger ved fullt pådrag og fullt trykk?

Klima anlegget er også vakuumstyrt på turbobiler. Der sitter det et vakuumreservoir og en tilbakeslagsventil sånn at tanken blir "ladet opp" når det er vakuum i innsuget.

 

Samme med bremsekraftforsterkeren, den skal kunne holde på nok vakuum til å stoppe greit et par ganger uten motorkraft.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...