Gå til innhold

Junifesten 09 - Natrium - Bruke min nye 75-300mm så mye som mulig.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når du har zoom på maks så er det vanskelig å få stødig og fokusert bilde. Men ett par forsøk til så sitter det nok.

Ja, jeg har nok zoom på maks. :innocent:

Har anskaffet meg bortimot samme linse, men ikke Sony sin. Gikk for ett litt billigere Sigma alternativ. Du verden så vanskelig det er å få skarpe bilder med max zoom. Stativ er nok tingen, men da mister man igjen muligheten til å kunne følge motivet like bra.

Lenke til kommentar
Når du har zoom på maks så er det vanskelig å få stødig og fokusert bilde. Men ett par forsøk til så sitter det nok.

Ja, jeg har nok zoom på maks. :innocent:

Har anskaffet meg bortimot samme linse, men ikke Sony sin. Gikk for ett litt billigere Sigma alternativ. Du verden så vanskelig det er å få skarpe bilder med max zoom. Stativ er nok tingen, men da mister man igjen muligheten til å kunne følge motivet like bra.

Det stemmer. Med stativ mister du myyyye av friheten. Hvilken brennvidde anbefaler du å bruke?

Lenke til kommentar
Det stemmer. Med stativ mister du myyyye av friheten. Hvilken brennvidde anbefaler du å bruke?

Jeg har ikke kommet så langt at jeg kan gi så mange anbefalinger der. Prøv og feil er vel det jeg benytter meg mye av. Mener å ha lest at lukketid bør være 1/brennvidde, altså for 300mm så bør man ikke ha noe lenger enn 1/300s for å unngå kameraristing. Super SteadyShot hjelper deg vel litt, men er vel ikke noe man bør basere seg på.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kommet så langt at jeg kan gi så mange anbefalinger der. Prøv og feil er vel det jeg benytter meg mye av. Mener å ha lest at lukketid bør være 1/brennvidde, altså for 300mm så bør man ikke ha noe lenger enn 1/300s for å unngå kameraristing. Super SteadyShot hjelper deg vel litt, men er vel ikke noe man bør basere seg på.

Jeg bruker Super SteadyShot, og som du sier så hjelper det sikkert litt. Men det gjør ikke hele jobben. Skal ut og ta noen bilder nå, så får vi se om bildet blir noe skarpere i dag :p Skal definitivt ha 1/300s eller kortere lukkertid.

Endret av Natrium
Lenke til kommentar

I dag var jeg på jakt etter et skikkelig fuglebilde. Jeg fotograferte mange fugler, men ble ikke veldig fornøyd med resultatet.

post-173101-1245185401_thumb.jpg

Dette bildet synes jeg ble best. Resten av de brukbare/nesten-brukbare bildene ligger i spoileren under.

post-173101-1245185481_thumb.jpg

post-173101-1245185515_thumb.jpg

Dette er jeg ganske fornøyd med, men den greinen som går foran deler av fuglen ødlegger litt av bildet.

post-173101-1245185581_thumb.jpg

post-173101-1245185604_thumb.jpg

post-173101-1245185663_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bruk stativ! Hvis du også skrur på tidsforsinker og aktiverer speillås i "Custom Fn", så har du oppskriften på skarpe bilder. Vel - de to siste er mer vriene når man skal fotografere ting som ikke står stille, men stativ/støtte er alfa og omega for å få skarpe bilder..

Du skal også oppskarpe bildene litt i bilderedigeringsprogrammet ditt. :)

Men - stativ eller støtte! :)

Lenke til kommentar
Bruk stativ! Hvis du også skrur på tidsforsinker og aktiverer speillås i "Custom Fn", så har du oppskriften på skarpe bilder. Vel - de to siste er mer vriene når man skal fotografere ting som ikke står stille, men stativ/støtte er alfa og omega for å få skarpe bilder..

Du skal også oppskarpe bildene litt i bilderedigeringsprogrammet ditt. :)

Men - stativ eller støtte! :)

Jeg har ikke gått til anskaffelse av stativ ennå :innocent: . Er ganske fersk i foto-verdenen. Men når du skriver støtte, hva mener du da?

Og har du noen anelse om hvordan du skrur på tidsforsinker og speillås på et Sony Alpha-kamera? :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke gått til anskaffelse av stativ ennå :innocent: . Er ganske fersk i foto-verdenen. Men når du skriver støtte, hva mener du da?

Og har du noen anelse om hvordan du skrur på tidsforsinker og speillås på et Sony Alpha-kamera? :)

Med støtte mener jeg å legge kameraet oppå et gjerde, holde det inntil et tre, sette det på en ertepose (en ganske smart sak for å få et underlag) eller annet, så det holdes stille mens du tar bilder. Trykk knappen langsomt ned. "Squeeze the trigger, don't yank it, it's not your d!ck", som Marlboro Man sa i en glimrende film.

Tidsutløser og speillås på en Sony? Aner ikke - les manualen. Tidsforsinker burde i alle fall være en grei sak. Tanken er at du dermed ikke rister kameraet ved å trykke på utløseren. Speillås? Hjelper enda bittebittelitt - så ikke hele kameraet rister når speilet flipper opp og ned. ..men da er vi inne på de heeelt små siste marginene..

Stativ eller støtte er første bud, sammen med en roolig nedtrykket utløserknapp - så kameraet holdes så stille som mulig. :)

Lenke til kommentar

Med støtte mener jeg å legge kameraet oppå et gjerde, holde det inntil et tre, sette det på en ertepose (en ganske smart sak for å få et underlag) eller annet, så det holdes stille mens du tar bilder. Trykk knappen langsomt ned. "Squeeze the trigger, don't yank it, it's not your d!ck", som Marlboro Man sa i en glimrende film.

Tidsutløser og speillås på en Sony? Aner ikke - les manualen. Tidsforsinker burde i alle fall være en grei sak. Tanken er at du dermed ikke rister kameraet ved å trykke på utløseren. Speillås? Hjelper enda bittebittelitt - så ikke hele kameraet rister når speilet flipper opp og ned. ..men da er vi inne på de heeelt små siste marginene..

Stativ eller støtte er første bud, sammen med en roolig nedtrykket utløserknapp - så kameraet holdes så stille som mulig. :)

Jeg får vel lese litt i manualen :p Har tenkt å kjøpe meg et stativ i nærmeste fremtid, da får jeg nok bedre resultat.

Tusen takk for svar, og hjelp, Trondster :)

Endret av Natrium
Lenke til kommentar

Du kan sette opp tidsutløser her (2 eller 10 sekunder)

post-11239-1245329786_thumb.jpg

350 ser ikke ut til å ha noen mirror lock/speillås

Når det gjelder stativ så tenk litt på hva du skal bruke det til. Jeg kjøpte ett(dette), men har sett meg nødt til å skifte hode/toppdel siden jeg følte at vanlig kule med en justeringsspak ikke fungerte på f.eks. nærbilder hvor jeg vil finjustere f.eks. kun i høyde. Nå har jeg i tillegg skaffet meg ett 3-veishode

(Den hobbyen her kan fort bli dyr....)

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar
Du kan sette opp tidsutløser her (2 eller 10 sekunder)

post-11239-1245329786_thumb.jpg

350 ser ikke ut til å ha noen mirror lock/speillås

Når det gjelder stativ så tenk litt på hva du skal bruke det til. Jeg kjøpte ett(dette), men har sett meg nødt til å skifte hode/toppdel siden jeg følte at vanlig kule med en justeringsspak ikke fungerte på f.eks. nærbilder hvor jeg vil finjustere f.eks. kun i høyde. Nå har jeg i tillegg skaffet meg ett 3-veishode

Tusen takk for hjelp!

Jeg begynte å lese i manualen i går kveld, men ble så tøtt at jeg sovnet :p Jeg har tenkt å kjøpe meg stativ snart og alle anbefalinger hjelper. Har lyst at det skal være ganske allsidig, siden jeg bare skal ha ett.

(Den hobbyen her kan fort bli dyr....)

Det har jeg lagt merke til...

Endret av Natrium
Lenke til kommentar

Slenger ut et bilde i dag og. Var en tur på den lokale golfbanen, da jeg møtte på denne lille krabaten.

post-173101-1245342381_thumb.jpg

Dette bilde er desverre ikke tatt med 75-300mm'eren. Jeg glemte og ta det med når jeg var på en liten fototur.

-------------------

I helga skal jeg på fotballturnering i Arendal, så det blir sannsynligvis ikke noen bilder fra meg. Jeg kommer ikke til å ta med speilrefleks kameraet, men greier jeg derimot å ta et bilde med iPhone'en som er brukbart så kan det hende jeg legger det ut.

EDIT: Endret bilde.

Endret av Natrium
Lenke til kommentar

Da var fotballcupen over. Jeg fikk tatt noen bilder og legger ut de jeg synes ble best.

ALLE BILDENE ER TATT MED iPHONE

19 Juni

post-173101-1245614953_thumb.jpg

20 Juni- Helikopter

post-173101-1245614998_thumb.jpg

21 Juni- Sky

post-173101-1245615096_thumb.jpg

PS: Beklager at bildene er veldig små.

Endret av Natrium
Lenke til kommentar
De er nok helt feil ja. Jeg vet ikke hvordan de er blitt slik, har ikke stilt inn noe(det går jo ikke på iPhone).

Ah - en iPhone - det forklarer saken. Kameraet der har en sensor med rolling shutter - den tar linje for linje under eksponeringen, og ikke hele bildet samtidig. Derfor rotorbladene ikke er helt på samme sted under eksponeringen.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...