Gå til innhold

Kommer det PS3 med bakoverkompabilitet igjen?

Anbefalte innlegg

Sony hadde først delvis ps2-hardware i ps3-en for bakoverkompabilitet (dyrt), så prøvde de ren emulering, som gikk heller dårlig, så de droppa det. PS2 er rett og slett en utrolig vanskelig konsoll å emulere, selv for Sony som har all dokumentasjon for PS2en klar. I motsetning til PCSX2-teamet, som har jobbet med dette prosjektet i vel 6 år (begynner virkelig å ta form!)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke Sony kjipe sånn? Hvor har du vært de siste årene? Da PS3 ble lansert så skrøt de av bakoverkompitabiliteten sin som en av de aller sterkeste argumentene for å kjøpe PS3. Men kort tid etter bare dret de i det og ombestemte seg. Da var det plutselig ikke så viktig lengere.

Kjipe? Kanskje for de som ville ha ps2 bc, men flestparten ville heller ha en billigere ps3. Og for at sony skulle kunne sette ned prisen på ps3 så var de nødt til å få ned produksjonskostnaden. Det å fjerne 4 MB embeddram samt GS/EE chipsettet var en effektiv måte å gjøre dette på. Og mest sannsynlig den eneste. Blu-ray og harddisk er en viktig del av arkitekturen og kan ikke fjernes.

Virkeligheten var at de kuttet ut komponentene for å gjøre maskinen billigere å produsere. Og da har selskapet plutselig lett for å mene noe helt annet. Noe som er et sterkt bevis på at du aldri må stole på det dem sier til å begynne med.

Ja, sony hørte på kundene sine og gav dem en billigere ps3, på bekostning av ps2 bc. En del kunder likte det kanskje ikke, men salget gikk opp noe som tyder på at flere heller ville ha en ps3 uten ps2 bc, enn en 100 dollar dyrere ps3. Så du mener altså at om ett firma tilpasser ett produkt til etterspørselen så er dem ikke til å stole på?

Jeg snakket ikke om noen PS2 emulator. Jeg snakket om at Sony kommer til å gi ut PS2 spill på nettbutikken sin, i full fungerende stand. Ikke for å bli kjørt i en emulator, men for å spilles rett av filen. Siden de ikke klarte å få PS2 spill til å fungere så godt som de lovet, så må de sikkert inn å endre litt på koden til noen stortitler før de kan lastes ned.

Skal ikke påberope meg noen spesielle kunnskaper innenfor programmering. Men selv jeg ser at du er langt ute på vidda med det du skriver her.

Kjøre ps2 spill på ps3 uten emulator, bare med å endre litt på koden? Å nei, kan love deg at dette ikke er mulig. Skal sony få ps2 spill til å gjøre på ps3 må dette gjøres enten ved en emulator eller mye omskriving av spillene.

Men synes du virkelig det er noe problem om sony klarer å få en emulator til å kjøre på ps3, slik at de kan gi ut ps2 spill på psn?

Lenke til kommentar

..Har vel noe å gjøre med at mange emulatorer er kjent for å være ganske skrale greier.

Men det det er snakk om er en emulator som støtter de dokumenterte apiene, slik at det aller aller meste vil kjøre veldig bra, mens endel "hacker" vil få mere trøbbel i første omgang. Typisk vil det være triksing med transparente teksturer, røyk, bevegende bakgrunner med animasjoner foran, etc. Piggete hår som ikke kommer i riktig lag, og slikt. ..Men jeg har rimelig stor tro på at resultatet vil bli veldig bra, hvis det kommer noe til slutt.

Samme om MesaGl blir portet til å kjøre på spuer. Da blir det definitivt Dreamcast, N64 og psx emulatorer på ps3en under linux. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...