Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte hjelp! har jeg vist utregning?

Anbefalte innlegg

Hei :) Vi hadde i en matte prøve i dag.. Vi fikk stykket : b) Løs likningen x2+2x-15= 0 vis utregning ( det skal være x opphøyd i andre, jeg vet ikke hvordan jeg får det på tastaturet :p)

Jeg faktoriserte : (x-3)(x+5)=0

og brukte produkt regelen: x-3=0 eller x+5=0.. Som gir x= 3 eller x= -5...

Har jeg da vist utregning?

Læreren ga meg trekk på prøven for å ikke vist utregning.. Han mente jeg måtte gjøre det på abc formel metoden. Jeg har klaget på vurderingen fordi jeg mener at faktorisering og produkt regelen også er utregning.. Har jeg rett eller feil?

Endret av farrell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :) Vi hadde i en matte prøve i dag.. Vi fikk stykket : b) Løs likningen x2+2x-15= 0 vis utregning ( det skal være x opphøyd i andre, jeg vet ikke hvordan jeg får det på tastaturet :p)

Jeg faktoriserte : (x-3)(x+5)=0

og brukte produkt regelen: x-3=0 eller x+5=0.. Som gir x= 3 eller x= -5...

Har jeg da vist utregning?

Læreren ga meg trekk på prøven for å ikke vist utregning.. Han mente jeg måtte gjøre det på abc formel metoden. Jeg har klaget på vurderingen fordi jeg mener at faktorisering og produkt regelen også er utregning.. Har jeg rett eller feil?

Eg synest det er litt urimeleg at ein elev skal visa utrekning for heile abc-formelen på ei oppgåve. Om du har eit program på data eller lommereknar, kan du berre skriva at ABC-formelen ved hjelpemiddelet gir x=3 v x=-5, og det skal holde som utrekning. Men å berre skriva at du faktoriserte er grunn til å få trekk i ei oppgåve.

Lenke til kommentar

Nei , du trenger ikke abc formelen for å faktorisere.... siste tallet =15 , mellom tall =2

1 x 15=15 .. addert eller trukket fra hverandre blir 14 eller 16 ( funker ikke)

3x5=15.. addert eller trukket fra hverandre blir 8 eller 2 ( 2 funker, er likt mellom tallet)

(x+5)(x-3)

jeg viste også dette på oppgaven når jeg gjorde den...

Endret av farrell
Lenke til kommentar
Om du har eit program på data eller lommereknar, kan du berre skriva at ABC-formelen ved hjelpemiddelet gir x=3 v x=-5, og det skal holde som utrekning.

Dette er jo ingen utregning. Poenget med å vise utregning er å vise at du faktisk kan bruke abc-formelen..

Åh herre. Eg såg ikkje at oppgåva bad spesifikt om utrekninga. Mange beklagar.

Lenke til kommentar
Om du har eit program på data eller lommereknar, kan du berre skriva at ABC-formelen ved hjelpemiddelet gir x=3 v x=-5, og det skal holde som utrekning.

Dette er jo ingen utregning. Poenget med å vise utregning er å vise at du faktisk kan bruke abc-formelen..

poenget med oppgaven er vel å finne x ? Jeg viste hvordan jeg hadde faktorisert ( som jeg nettopp viste her )

og så brukte jeg produkt regelen.. Dette er jo utregning? eller skjønner jeg rett og slett ikke hva utregning betyr? :p

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg du her ikke har skjønt hva utregning betyr, nei.. Men hva jeg mener spiller ingen rolle, det som betyr noe, er det læreren har sagt i undervisningen. Har h*n sagt at hvis det står "Vis utregning", skal abc-formelen brukes, kan h*n trekke deg. Har h*n tidligere godkjent den måten å faktorisere på som utregning, kan h*n ikke trekke deg for det. En annen ting er at den måten å faktorisere på bare virker når det er pene løsninger..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...