Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til Fotokurs!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal holde et nybegynderkurs i fotografi om ca en mnds tid (slutten av Juni) for medlemmene i fotoklubben min.

Vi er en relativt liten gjeng, og de fleste som er med, i allefall som dette kurset er myntet på, har lite peiling på hvordan de bruker kameraene sine. Men det har de lyst å gjøre noe med. Som et ledd i dette, skal jeg altså holde et lite kurs.

Jeg er rimelig stø på det tekniske, kansje ikke like stø på komposisjon etc, og kan veldig lite når det gjelder studioarbeid.

Det vi har tilgjengelig er et klasserom med prosjektor i taket (som forøvrig ikke leverer verdens beste farger ...) og eller ikke mye (kan antagelig skaffe tak i et studioblitz-sett)

Kurset skal gå over 1 eller 2 kvelder.

Det jeg da lurer på er: Hva skal jeg ta med på dette kurset? Hvor langt inn i det tekniske skal jeg gå? og hvor mye vekt burde jeg legge på bruk av kamera / komposisjon / annet.

Jeg er litt tilbakeholdende til dette, og har ikke gitt et endelig ja, men synes jo at det hadde vært gøy å fått det til.

Setter pris på all tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det viktigeste er forholdet mellom blender og lukker (ikke glem ISO). Vær sikker på at alle forstår dette.

Studio utstyr kan dere leke med og finne ut av sammen. Det er bare morsomt. :)

Lenke til kommentar

Basert på spørsmål i forumet her er jeg helt enig i at sammenheng mellom blenderåpning, lukkerid og ISO er svært viktig (overraskende mange spørsmål grunnet mangel på forståelse av sammenhengen). Mange spørsmål på "hvorfor bildene blir mørke når jeg tar bilder innendørs om kvelden mens de med samme instillinger blir bra ute på dagen". Innenfor dette kan du få med når bruke stativ og snorutløser.

Også komposisjon av bilder (plassering av motiv, linjer i bildet, hvordan enkelte farver påvirker komposisjonen) er viktig. Bildekritikk-delen av forumet viser at også dette er noe det skorter på. Innenfor dette feltet ligger også motivvalg. Som at et bilde av et kjæledyr, selv om det er teknisk godt, ikke nødvendigvis fenger utenfor venne/familie-kretsen.

Lenke til kommentar

Jeg har holdt kurs i fotografering og bildebehandling i mange år, og kan bare si meg enig med de som har svart tidligere: sammenheng mellom blender/lukker, og hva slags konsekvenser det har å endre på dem, er nok den mest verdifulle kunnskapen du kan gi nybegynnere. Det er veldig greit å kunne vise eksempel på bilder tatt med kort/lang lukkertid (fryse bevegelse), og stor/liten blenderåpning (dybdeskarphet). Når det begynner å sitte, kan du gå videre med ISO, eksponeringskompensasjon og resten av innstillingene som finnes på de fleste kamera. Ikke glem objektivet, med lysstyrke og brennvidde - det er forbausende mange som ikke forstår dette!

Erfaringsmessig kommer det mange spørsmål om "hvor stiller jeg inn det på mitt kamera da?" så det er greit å sette av GOD tid til de grunnleggende temaene - bedre det enn å prøve å få med alt på en gang!

Komposisjon er jo et stort tema uten noen "fasit" (gudsjelov) :yes: men om du snakker om det gyldne snitt, diagonaler, perspektiv og forgrunn/bakgrunn, samtidig som du viser litt eksempel også der, burde mye være gjort.

Det enkleste er virkelig ofte det beste, så også når man skal lære fra seg noe. Lykke til med kurset!

Lenke til kommentar

Mitt forslag:

1. kveld:

1. halvdel: Teknisk - det som allerede har vært nevnt.

2. halvdel: Komposisjon, forslag til temaer etc.

2. kveld:

Alle har med en del bilder de har tatt etter 1. kveld. Prøv å få deltagerne til å si litt om hvordan de brukte teknikk og komposisjon for å få gode bilder.

Da har man ikke gått gjennom fryktelig mye på to kvelder. Til gjengjeld får alle tid til å leke litt selv hjemme for å finne ut hva de ikke skjønte første kveld, og har nok av tid til å spørre om dette den andre kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg har et forslag: Legg inn "pauser" i de tekniske forklaringene slik at folk får prøve det i praksis med egne kameraer. Gi dem øvingsoppgaver de kan konsentrere seg om. Gjerne i grupper a 2-3 personer. Eksempler på øvingsoppgaver kan være:

1. Lag ett bilde med så mye dybdeskarphet som mulig og ett med så lite som mulig.

2. Ta et bilde med fryst bevegelse og ett med utflytende bevegelser.

3. Ta et bilde med maksimal ISO og ett med minimal ISO.

4. Hvilke prioriteringer tror dere kameraet gjør i sports-modus, portrett-modus, landskaps-modus etc.

5. Prøv ut sammenhengen mellom brennvidde og DOF

6. Prøv ut de forskjellige fokusmålingene.

7. Prøv bilder med og uten blits på ulike brennvidder og avstander, gjerne assistert med lys fra vinduet eller lamper. Diskuter hva som blir bra.

Spre oppgavene godt utover i kurset så hverken teorien eller øvingene blir for massivt sammenhengene.

Jeg skal selv holde mitt første kurs av denne sorten i løpet av sommeren så jeg er spent på de andre tipsene i tråden. :)

Lenke til kommentar

Hovedmålet mitt når jeg holder kurs er å tenne en skikkelig fotoglød. Har de denne gløden så er de motiverte til å lære seg ting selv etter hvert.

Nå vet jeg ikke målgruppen din, men på de kursene jeg holder så er det folk med kompaktkamera også. Jeg prøver å ikke legge alt for mye vekt på det tekniske, men tar med det grunnleggende:

- blender (dybdeskarphet)

- lukkertid (fryse motiv)

- ISO

- Fokus (hvordan bruke spotfokus, fokusllås)

Jeg forteller dem at innstillingen "Auto" ofte fungerer bra, men samtidig så bør de ha kunnskapen som skal til de gangene auto ikke gir ønskede resultat.

Jeg legger litt vekt på å snakke om brennvidde og zoom. De fleste tror jo at med en zoom så slipper de å flytte på seg for å ta bildet, emn prøver å lære dem at brennvidden påvirker selve bildet i stor grad.

Komposisjon er også veldig viktig, bruker over halve kurset på dette. Lær dem noen få, enkle regler og forholde seg til:

1. Gå nært nok

2. Ha med alt eller ingenting, unngå å dele ting i to.

3. Bruk hele bildeflaten.

4. 3-deling

5. Dybde: forgrunn, diagonaler

I tillegg snakker jeg om at folk faktisk må bruke bildene til noe, ikke bare la dem mugne på en harddisk. Lage og dele slideshows, viser frem diverse fotoprodukter. Folk blir fascinert bare jeg viser dem en skjermbeskytter som viser alle bildene i random.

Og vips så er kurset ferdig.

Endret av perottol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...