Gå til innhold

Kan man kjøre Linux fra en minnepinne?

Anbefalte innlegg

Hei

Har litt lyst til og prøve Linux, kan jeg kjøre det fra en minnepinne? Mener og ha lest det et sted!

Det er vel slik at det er flere versjoner av Linux og så Ubuntu, Fedora osv.

Som dere skjønner hva vil være greiest for meg som nybegynner?

Endret av akle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at forslaget over kun starter en såkalt "LiveCD" fra usb-disken. Det kan hende det er det du er ute etter, det er en enkel måte å titte litt, men det gir absolkutt ikke et fullgodt inntrykk av hvordan et installert system fungerer. Bla. vil sannsynligvis skjermoppløsningen være heller laber, og muligens vil en del grafisk snacks som effekter heller ikke fungere. Du må ivhertfall ikke dømme linux på grun av inntrykket du får fra livecd-en.

Du kan også installere linux på en usb-disk. Da får du et fullverdig system der du kan installere og tilpasse ting. LiveCD-er lagrer ikke endringer, så der er man tilbake til scratch hver gang man starter på nytt. Guider og info om det finner du her.

Lenke til kommentar
Merk at forslaget over kun starter en såkalt "LiveCD" fra usb-disken. Det kan hende det er det du er ute etter, det er en enkel måte å titte litt, men det gir absolkutt ikke et fullgodt inntrykk av hvordan et installert system fungerer. Bla. vil sannsynligvis skjermoppløsningen være heller laber, og muligens vil en del grafisk snacks som effekter heller ikke fungere. Du må ivhertfall ikke dømme linux på grun av inntrykket du får fra livecd-en.

Du kan også installere linux på en usb-disk. Da får du et fullverdig system der du kan installere og tilpasse ting. LiveCD-er lagrer ikke endringer, så der er man tilbake til scratch hver gang man starter på nytt. Guider og info om det finner du her.

Med en livecd kan man: Endre oppløsning.

Konfigurere alle instillinger man kan i det ferdige systemet

Om man lager en persistent live-cd, så vil den også lagre endringer og huske ting.

En livecd er et fullt system.

Lenke til kommentar

Nei, wine er et program som implementerer Windows biblioteker slik at du kan kjøre programmer skrevet for disse på en GNU/Linux distro, som feks Ubunut. Du finner det i pakkebehandleren. Mer info på www.winehq.com eller google ;)

Lenke til kommentar
Med en livecd kan man: Endre oppløsning.

Konfigurere alle instillinger man kan i det ferdige systemet.

Om man lager en persistent live-cd, så vil den også lagre endringer og huske ting.

En livecd er et fullt system.

Endre oppløsning: Slett ikke sikkert. På min bærbare nekter f.eks. siste ubuntu å endre til noe større enn 800x600 (eller var det enda mindre, tro?) Det var ihvertfal ikke nok til å se hele dialogvinduene under installasjonen. Det gir ikke akkurat noe godt inntrykk av hvordan det er å bruke systemet. Drivere må installeres, og X restartes. I tillegg kommer fonter o.l. som også krever installasjon og restart av X for å funke. Og dette må man da gjøre etter hver restart. Inntrykket man sitter igjen med av linux da er

- Dårlig oppløsning (eller "rart", "stygt" eller "dårlig skjerm i linux", hvis man ikke vet hva oppløsning er.)

- Vanskelig og plagsomt å lese på nettet, pga. fontene.

- Man må gjøre masse herk hver gang man starter linux for å få det til å være levelig.

Så det er absolutt på sin plass å fortelle folk at man ikke kan dømme distroen, og i hvert fall ikke linux generelt, etter å ha prøvd en livecd.

En persistent live-cd er strengt tatt ingen livecd, det er en distro installert på usb-penn. I tillegg er det så vidt jeg vet få live-cd-er som støtter det.

Lenke til kommentar
Persistent er da absolut live-cd. Det er live-cd imaget, med mulighet for å lagre til et gitt omrpåde.

Problemet du hadde med oppløsning kan lett skiftes, du må bare konfigurere hvilken skjerm du har.

Aha, det er sånn den gjør det. Men hva er vitsen? Det er omtrent like enkelt å installere til usbdisk.

Og problemet jeg hadde med oppløsning krevde installasjon av nvidiadriveren, og en restart av X, så vidt jeg kunne skjønne. Det står ihvertfall ikke lett tilgjengelig at man skal gjøre noe annet, så jeg tviler sterkt på at en linux-utprøver som aldri har vært bort det før kommer tll å gjøre det.

Lenke til kommentar
Hei leste på Spotify.com at Spotify ikke finnes til Linux, men at wine var et alternativ er wine en distribusjon på samme linje som Ubunt?

Spotify kjører helt glimrende i Wine. Bare å høyreklikke på .exe-installasjonsfilen og velge å åpne den i Wine, etter at du har lagt inn Wine.

I Ubuntu:

Applications > Add/Remove > Søk på Wine

Lenke til kommentar

Bruker UNetbootin for og lage en så kaldt liveUSB, og virker som det går greit. Men når jeg skal boote fra USB'en får jeg etter hvert opp en Ubuntu logo med en rød loading strek under (hvor en bit går fram og tilbake) så går den til forrige skjerm bilde, som er sort og består av linjer med tekst, det står error og ett eller annet, og man kan skrive inn koder. Men videre kommer jeg ikke, hva skal jeg gjøre?

Edit: Minnepinnen er et SD minnekort på 2GB, som står i minnekortleseren på pc'n, det skulle vel gå greit det?

Endret av akle
Lenke til kommentar
Bruker UNetbootin for og lage en så kaldt liveUSB, og virker som det går greit. Men når jeg skal boote fra USB'en får jeg etter hvert opp en Ubuntu logo med en rød loading strek under (hvor en bit går fram og tilbake) så går den til forrige skjerm bilde, som er sort og består av linjer med tekst, det står error og ett eller annet, og man kan skrive inn koder. Men videre kommer jeg ikke, hva skal jeg gjøre?

Edit: Minnepinnen er et SD minnekort på 2GB, som står i minnekortleseren på pc'n, det skulle vel gå greit det?

Nå skal ikke jeg si noe helt sikkert, men jeg har veldig dårlig erfaring med bruk av minnekort fremfor minnepenn, så kan hende det er det som ødelegger for deg...

Lenke til kommentar

Å starte fra minnekortleser krever at initramfs-disken (som er noe som starter før kjernen, for å sørge for at alt kjernen trenger for å starte er lastet) laster inn en modul for minnekortlesere. Den finner nok ikke "disken" fordi den ikke kan lese/finner minnekortet. Tror det kan være litt kronglete og ordne (Jeg vet det er mulig, men finner ikke igjen den siden nå.) Med en usbdisk vil det nok fungere greit.

Lenke til kommentar
Hei leste på Spotify.com at Spotify ikke finnes til Linux, men at wine var et alternativ er wine en distribusjon på samme linje som Ubunt?

Spotify er laget for å kunne kjøre prikkfritt i Wine (en billig løsning, siden de ikke orker å porte klienten til Linux). Wine er et kompabilitetlags som gjør at man kan kjøre mange Windows-programmer på Unix-baserte systemer. Wine er bare et vanlig program, så det kan brukes på alle distroene du kommer over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...