Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Firma med 100 brukere, Exchange2003 med 2xDirectoryServere/AD.

Skal kjøre opp ny server med Exchange2007. Denne skal erstatte Exchange2003 og velger derfor å kjøre en Transition. Videre har jeg tenkt å velge modellen som kalles "Simple Exchange Organizations with Multiple Servers". Dette for å få redundancy med 2 directory servere, og for å kunne plassere en "Edge Transport Server" ut i DMZ.

Er dette en fornuftig modell som dere kan anbefale? Noen som har tips eller andre innspill som jeg kan få bruk for?

"Edge Transport Server" skal jo ta seg av kommunikasjonen mot internett. Men inkluderer dette alle tjenester, inkludert Outlook Web Access, Activesync, etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får redundans på AD ja, men ikke på Exchange på den måten. Skal du ha redundans på Exchange må du ut med 6 servere totalt, 2 til CCR cluster for Mailbox, 2 til Hub/CAS og 2 for Edge (hvis du bruker det). Men det er gjerne overkill for 100 brukere...

Lenke til kommentar

Synes det er rart at ikke WebAccess også kan kjøre på Edge transport server. Hadde håpet å slippe å åpne for iis inn på LAN. Jeg har FW med IPS etc., så har ikke tenkt å kjøre ISA server.

Vet dere om man kan kjøre Symantec Mail Security(mail antivirus/antispam) på Edge transport server?

Edge transport server er vel en "liten" installasjon som er enkel å sette opp. Hvis det er støttet så vurderer jeg å kjøre denne på en XP maskin for å spare en win2003server lisens.. er dette kurrant, eller idioti?

Lenke til kommentar

Edge må settes opp på Win2003/2008, punktum. Dette fordi du må innstallere AD lightweight services (win2008), eller ADAM i win2003.

Tips: kjøre virtuell windows, 1 virtuell er gratis pr standard lisens i tillegg til en fysisk server og 4 virtuelle pr Enterprise i tillegg til en fysisk server.

Symantec Mail Security, regner med du klarer å lese system requirements på symantec sine sider? Aldri brukt det før.

Redundans på Exchange krever redunans på AD (2 DC), cluster på Mailbox server role, NLB for CAS server role og 2 HUB server role + 2 Edge server role. Hvis du virkelig har tenkt å slå på stortrommen, må du opp med 2 internett linjer + 2 brannmurer og da må BGP inn i bildet (very complex!). Men alt dette er overkill for 100 brukere, hold deg til en Ex2007 server, aktiver antispam agents og innstaller antivirus, så duger det til 100 brukere.

Skal du ha redundans på Exchange 2007, må du ha omtrent 2 stk bokser av hver eneste rolle (mailbox, CAS, HUB, Edge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...