€uropa Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 På fredag skal jeg ha muntlig eksamen i samfunnsfag i temaet "Jernteppet som forsvinner". Oppgave A: Ta utgangspunkt i de forhold som førte til at Sovjetunionen ble oppløst, det kommunistiske systemet i øst raknet og at Berlinmuren ble revet. Hvilke følger fikk dette for Øst-Europa? Stikkord kan være: NATO, blokkdeling, de baltiske statene, Solidaritet, glasnost, perestrojka, markedsøkonomi, demokratisering, Gorbatsjov og Jugoslavia. Jeg jobber alene. Hele presentasjonen skal være på 10 - 20 minutter, men jeg skal også ha oppgave B, som handler om styringsmodellene i Europa etter 1945 og oppgave C, som går ut på å vurdere kildene. Vil noen se over det første utkastet mitt av oppgave A og gi meg noen råd? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Oppgave B: Redegjør for de politiske/økonomiske styringsmodellene i Europa etter 1945: demokrati, kapitalisme, markedsøkonomi, blandingsøkonomi, kommunisme og planøkonomi. Gi eksempler på hvor i verden disse styringsmodellene har vært brukt. Kan disse økonomiske styringsmodellene knyttes til dagens finanskrise? Slik jeg har forstått det, så er vel kapitalisme og markedsøkonomi det samme? Hvis ikke, hva er forskjellen? Er det noe sted i verden den styringsmodellen har blitt rendyrket? Hvordan kan disse styringsmodellene knyttes til finanskrisen? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Nå fikk ikke jeg noe hjelp i denne tråden, men jeg ville melde fra om at jeg hadde muntlig eksamen i dag og fikk 6. Lenke til kommentar
kirneheiluj Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Hei. Jeg har eksamen på fredag og har om akkurat dette temaet. Lurte på om du har skrevet alt du sa i denne filen som du har lagt ut her? Eller er det noe mer? Ville satt pris på om du svarte! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Har samfunnsfag muntlig på mandag selv. Vi får ikke mer enn en times forberedelsestid så vi får se hvordan det går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå