Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i samfunnsfag

Anbefalte innlegg

På fredag skal jeg ha muntlig eksamen i samfunnsfag i temaet "Jernteppet som forsvinner".

Oppgave A: Ta utgangspunkt i de forhold som førte til at Sovjetunionen ble oppløst, det kommunistiske systemet i øst raknet og at Berlinmuren ble revet. Hvilke følger fikk dette for Øst-Europa? Stikkord kan være: NATO, blokkdeling, de baltiske statene, Solidaritet, glasnost, perestrojka, markedsøkonomi, demokratisering, Gorbatsjov og Jugoslavia.

Jeg jobber alene. Hele presentasjonen skal være på 10 - 20 minutter, men jeg skal også ha oppgave B, som handler om styringsmodellene i Europa etter 1945 og oppgave C, som går ut på å vurdere kildene. Vil noen se over det første utkastet mitt av oppgave A og gi meg noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgave B: Redegjør for de politiske/økonomiske styringsmodellene i Europa etter 1945: demokrati, kapitalisme, markedsøkonomi, blandingsøkonomi, kommunisme og planøkonomi. Gi eksempler på hvor i verden disse styringsmodellene har vært brukt. Kan disse økonomiske styringsmodellene knyttes til dagens finanskrise?

Slik jeg har forstått det, så er vel kapitalisme og markedsøkonomi det samme? Hvis ikke, hva er forskjellen? Er det noe sted i verden den styringsmodellen har blitt rendyrket? Hvordan kan disse styringsmodellene knyttes til finanskrisen?

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...