Runar Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 La oss si du kjører en militær tjenestebil (sivil eller uniformert) og skal levere en viktig pakke eller et brev til en person. Det haster, men utenfor bygningen finner du ingen ledige, lovlige parkeringsplasser. Skal du da kjøre rundt til du finner en ledig parkeringsplass, betale for billetten og løpe tilbake til bygningen, eller kan du parkere på plassen foran inngangen selv om den er merket parkering forbudt? Jeg har prøvd å finne svaret både her i forumet og ved hjelp av Google, men har ikke blitt klokere av det jeg har funnet. Noen sier tjenestebiler kan stå hvor de vil hvis de er på oppdrag, men ikke ellers. Stemmer dette? Hvis dette passer bedre i Juss-forumet, er det bare å si ifra så skal jeg rapportere det. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Så fordi man er militærmann så skal man få lov til å gjøre det som passer seg? Vil da heller påstå at det er mer tillatt å parkere utenfor døra hvis det er snakk om liv og død, da som feks. vanlig person. Men så for en tid tilbake en artikkel i bt.no at Politiet hadde parkert der de ønsket seg i sentrum. Noe som ikke skal forekomme. Så lenge det ikke er snakk om utrykning ol. så skal ikke hverken tjeneste folk eller normale folk parkere hvor de ønsker det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 spørs hva som skal leveres da, godt mulig det gjelder livet. kurereren vet vanligvis ikke hva han leverer Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Så fordi man er militærmann så skal man få lov til å gjøre det som passer seg? Var det det jeg skrev? At militære skal få lov til å gjøre akkurat det de vil? Les posten min, og hold slike kommentarer for deg selv. Som aklla sa er det ikke alltid man vet hva man leverer, bare at det haster. Jeg vil ikke starte en diskusjon om hvorvidt militære skal få bryte parkeringsbestemmelser, men om de, ifølge dagens lovverk, faktisk kan. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg vil tro det er viktigere å levere innen en frist. Det bør ikke være et problem å løse en sak med en parkeringsbot senere, om det var nødvendig å bryte parkeringsregler. Men vanligvis, som Nidaroo sa, har ikke folk som jobber i militæret immunitet mot parkeringsboter. Lenke til kommentar
-sigbjorn- Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) . Endret 27. mai 2009 av -sigbjorn- Lenke til kommentar
Irrboabv Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Om du skal levere en pakke teller det som av/pålessing e.g. varetransport, i hvilket tilfelle du har lov til å stå på plasser hvor det er parkering forbudt, men du har fortsatt ikke lov til å stå der det er all stans forbudt. Lenke til kommentar
undseth Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Du kan få den "røde" lappen hos forsvaret som du kan ha i frontruten på bilen. Med den kan du parkere hvor du vil, når du vil. Uansett om du har uniform eller ikke. Uten den lappen gjelder normale regler. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Så fordi man er militærmann så skal man få lov til å gjøre det som passer seg? Vil da heller påstå at det er mer tillatt å parkere utenfor døra hvis det er snakk om liv og død, da som feks. vanlig person. Nei, fordi man er militær kan man ikke gjøre som man vil, men de har noen fordeler. Så jeg skjønner spørsmålet godt. I trafikken skal man f.eks. vike for en militærkolonne. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jaja, sikkert nok. Men uten liv og død trenger man ikke utnytte mulighetene. Nok av de politifolkene som flekker på blålys fordi det er mye trafikk, og de vil komme fram i trafikken. Er noe dette faller under. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Om du skal levere en pakke teller det som av/pålessing e.g. varetransport, i hvilket tilfelle du har lov til å stå på plasser hvor det er parkering forbudt, men du har fortsatt ikke lov til å stå der det er all stans forbudt. Trur nok det er dette som er nøkkelen her, at du kan parkere/stoppe på parkeringsforbudt plasser men du kan ikkje stoppe/parkere på all stans forbudt plasser. Normalt sett så er det ikkje parkeringsbota som er poenget her, men heller kva slags konsekvenser det får om du parkerer ulovleg. Det skal f.eks være ein rimelig viktig pakke som skal leverast før det er greit å berre parkere midt i gata og forlate bilen sidan du då både hindrer samfunsviktig infrastruktur i å fungere (du lager køer) samt at om det skjer noke som gjer du er grunnen til at ein av blålys etatane blir hindra i å nå fram dit dei skal. Lenke til kommentar
xclusive_danny Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 gjør som jeg og fleste andre yrkessjåfører nå de er på jobb, bruk nødblinkern Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Nå har jeg fått tak i en fin, rød lapp, så problemet er løst. Takk for alle tilbakemeldinger! Kan legge til at det aldri har vært snakk om å parkere midt i gater og sperre for annen trafikk, men heller parkere på åpne plasser foran diverse statseide bygninger i og utenfor hovedstaden, men som er merket "parkering forbudt". Endret 8. juni 2009 av Runar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå